28. travnja 2020.g.

Posted on Posted in Karantena

Poruka moje majke doktorice, student Roko Rosso, Odsjek za kulturu, medije i menadžment

 

Ilustracija – San, studentica Mateja Ištuk, Odsjek za kulturu, medije i menadžment

 

Maslačak, Dijete s majkom, studentica Gordana Begović, Odsjek za kulturu, medije i menadžment

 

Umjetnička nota virtualne izložbe Život pod koronom, studentica Mirela Belaj, Odsjek za kulturu, medije i menadžment

Hrvatsko društvo likovnih umjetnika Zagreb aktualno je razdoblje pandemije koronavirusa odlučilo prikazati na kreativan način – virtualnom izložbom simboličnog naziva Život pod koronom. Riječ je o različitim likovnim uradcima (slikama, crtežima, fotografijama, karikaturama, ilustracijama i sl.) kroz koje su umjetnici uspjeli dočarati svoje trenutne emocije, a koje su vezane uz novonastalu situaciju. Svoje su kreativne radove izložili Dubravka Bodulić, Vedran Bukovina, Ana Bušalić, Slobodan Butir, Elsa Demark Mazalović, Rajko Đedović, Suzana Gajdek, Krešimira Gojanović, Borislav Hegedušić, Juraj Jonke, Ivo Kličinović, Zlatko Krstevski (MK), Stjepan Kulfa, Valentina Marđetko, Joško Marušić Brački, Davor Pavelić, Višnja Peter, Zdenko Puhin, Rešad Sultanović Sultan (BiH), Tomislav Šilipetar i Mladen Žunjić, a izložba je dostupna na poveznici.

Na primjeru navedene izložbe vidljiv je istinski značaj bavljenja umjetnošću koji se poglavito očituje u kriznom vremenu u kojemu smo se kolektivno našli. Umjetnost je, naime, kroz ovakve projekte u stanju emotivno povezati ljude diljem svijeta, neovisno o njihovoj vjeri, naciji, jeziku, spolu, rodu ili financijskom statusu. Budući da smo još uvijek primorani držati socijalnu distancu, virtualne izložbe poput ove namijenjene su ne samo razvoju i promoviranju umjetnosti, nego i poticanju prijateljstava, odnosno stvaranju novih odnosa i međusobnom zbližavanju s ljudima. Iako često ispričana iz perspektive pojedinca, umjetnost nas može navesti da se poistovjetimo s njom te, sukladno tomu, počnemo preispitivati o ispravnosti vlastitih postupaka. S druge strane, ona je tu da u njoj beskrajno uživamo i istražujemo njezine granice, ali i da ju stvaramo.

Bilo tko tko malo dublje zaviri u pozadinu stvaranja ove izložbe može shvatiti da postav, naime, priča priču o jednoj potpuno drugačijoj i za sve nas novoj realnosti s kojom se svakodnevno suočavamo. S obzirom na to, moguće ju je promatrati iz dvije perspektive – tako da se zatvorimo u sebe i promišljamo o trenutnom stanju na jedan surov i negativan način, ili da doživimo izloženu umjetnost kao svojevrsnu motivaciju da se i sami počnemo baviti njome. Kao što je utvrđeno, umjetnost je odraz stvarnosti u kojoj se nalazimo, ali i one koja je unutar nas. Ista je situacija i s aktualnom pandemijom koju na jednaki način možemo smatrati i ograničenjem i prikrivenim blagoslovom. Poruka je izložbe, sukladno tomu, jasna: emocije koje trenutno osjećamo sasvim su prihvatljive, a u cijeloj je priči najpozitivnija činjenica da ih možemo podijeliti s drugima, i to na jedan od najljepših mogućih načina – putem umjetnosti.

 

Čekanje, studentica Anamarija Maršić, Odsjek za kulturu, medije i menadžment

Dok ljudi vade iz kutija stare knjige i kazete da konačno uživaju u njima, čini mi se da ja radim upravo suprotno; spremam sebe i svoj život u kutiju. Upravo onu kutiju koju odnesemo na tavan da skuplja prašinu, onu koje se sjetimo tek godinama kasnije. Tih godina, prisjetit ćemo se divne glazbe, slika, fotografija i priča upravo iz ove sadašnje kutije. Vrijedne uspomene nastaju čak i u čekanju.

 

 

Proljetna haljina, student Sebastijan Borovčak, Odsjek za kulturu, medije i menadžment

 

Z.K. Pismo iz izolacije, tko više uopće broji koje po redu…

Ovo “izvanredno stanje”,  u kojem ne svojom voljom sudjelujemo, zapravo, doživljavamo kao jedinstvenu priliku da u božjem miru  preispitamo neke od naših samorazumljivih stavova,  pa da vidimo na kojim  se sve to premisama temelje ta naša velika  “znanja”.   Svjesni smo da se upuštamo u jednu neizvjesnu avanturu. Dekonstrukcije znanja   uvijek su  bolne,  riječ je o  krajnje destruktivnim procesima. Pa  stoga uopće nije neobično što smo uvijek  skloniji  dekonstruirati  tuđa, a ne naša  znanja. Naravno,  takvi su  pristupi, blago rečeno,  selektivni,  manipulativni i, kao takvi, oni  nužno ostaju unutar  vlastitih ideoloških okvira. U tom kontekstu,  bilo je otužno gledati onoga zastupnika, koji  za sebe privatno misli da je iznimno  pametran i mudar čovjek, kada  na sam spomen  mogućnosti elektroničkog glasovanja smrtno ozbiljno u kameru izgovori da bi, u tom slučaju, hrvatska   dijaspora dobila na pretjeranoj političkoj važnosti. Naravno,  ovome, uostalom kao i mnogim drugim likovima u našoj politici, ne pada na pamet da svoju tezu podvrgne kritičkoj analizi,  u kojoj bi onda možda došao do spoznaje da su upravo  sukladno  njegovom načinu razmišljanja suspektni  apsolutno  svi  akteri/segmenti u hrvatskom društvu, ne samo  dijaspora, već i nacionalne manjine, i  svi “slabi subjekti”, ranjive zajednice… No, unutar njegovog ideološkog košmara  “dijaspora” je ta koja unosi nered, koja pravi probleme, dok  za sve ostale segmente društva  ima puno razumijevanja.  Sroga i nije neobično što se uopće ne zamara mogućom situacijom u kojoj bi trebao  “glupim desničarima” objasniti da nisu u pravu kada oni inzistiraju na privilegiranom status svojih  segmenta društva?!

Isto tako, jeste li ikada  čuli od kojeg našeg “yu-nostalgičara” da dovodi u pitanje temeljne postulate funkcioniranja  bivše države, Tako smo  neki  dan saznali da je i film “Dnevnik Diane Budisavljević”, zapravo, jedan  obični revizionistički  pamflet, jer je svojom završnom scenom, “odnošenjem ormara iz stana Diane”, kao i scenom “ulaska partizana u Zagreb”, koja je by the way istovjetna onoj kada su  Nijemci 1941. godine ušli u Zagreb, poništen, ni manje ni više, nego  sav humanizam komunističke ideologije. Očito  da  taj humanizam nije dopušteno propitivati. On je jednostavno  predmnijeva! Kada bismo  bili maliciozni, kao što nismo,  onda bismo  redateljici filma poručili: što ste ovim filmom tražili, to ste od svojih  i dobili! I to s kamatama.  Naime, za njih postoji samo jedna, njihova istina. Sve ostalo je laž, puki privid, revizionizam…

Živimo u vremenima, koje su skloni revizionističkom pristupu našim prošlostima. Mogli bismo parafrazirati  onu čuvenu misao iz “Komunističkog manifesta”   i slobodno zaključiti da  je upravo  “bauk revizionizma”  danas jedan od  vladajućih znakova vremena u kojem živimo. I spram  tog znaka, te činjenice  moraju se referiraju  svi, i ozbiljni i oni manje ozbiljni političari, i povjesničari, i ne baš pismeni novinari, i onaj  običan svijet,  gdje svatko od sudionika o toj činjenici  ima svoje neponovljivo i obvezujuće mišljenje!

Tako se svi sudionici,   manje-više,  slažu da se u Jasenovcu tijekom Drugog svjetskog rata  dogodili strašni  i nezamislivi zločini, ali kada treba utvrditi broj stvarno  ubijenih u tom logoru,   onda  više nema konsenzusa.   Jedni misle  da je tu, možda,  ubijeno  i preko milijun ljudi, a   neki, pak, drugi  misle da  se taj broj kreće oko nekoliko tisuća ubijenih. (Niti oni prvi, a još manje oni drugi,  nisu čitali Dostojevskog, “Braću Karamazove”, posebice ne one dijelove o Velikom Inkvizitoru I njegovom odnosu prema patnji i, žrtvi,   jer da jesu, onda bi vjerojatno s kudikamo više pijeteta govorili i o  mrtvima, i o žrtvama, ne bi im padalo “bacati” tamo neke ploče… Mi srećom pripadamo onima, koji iskreno misle  da i  suza nevinog djeteta predstavlja veliki svjetski  bol i grijeh).  Ovi potonji  uvjereni su da je taj logor smrrti   radio i  jedno vrijeme poslije završetka rata. O takvoj mogućnosti moglo se nešto čuti i na  suđenju A. Artukoviću, ministru u Vladi NDH, koje su  komunističke vlasti organizirale  krajem 80-ih godina prošloga stoljeća u Zagrebu.  Tu izjavu  okrivljenika nitko u javnosti  nije dodatno problematiziirao.  Ovi prvi, nešto “pravovjerniji”,   takvu mogućnost a priori odbaciju kao opasnu revizionističku podvalu ovih “drugih”, koji uopće ne kriju svoju sklonost  revizionističkom   pristupu prošlosti,  Doduše, ni ti prvi nisu sigurni koliko je uistinu nevinih ljudi pobijeno u tom logoru, pa  onda neutralnoj javnosti ostaje nejasno  koji bi  to broj ubijenioh  predstavljao  “revizionistički pristup temi”, a koji su to brojevi koje “ozbiljna historiografija” prihvaća?!

Doduše, čak ni ti “ozbiljni povjesničari” nisu  nešto previše često komentirali  činjenicu da je nova vlast odmah poslije  1945. godina, na jednoj od mirovnih konferencija,  rekla da je na prostoru Jugoslavije tijekom Drugog svjetskog rata  stradalo 1.7 milijuna ljudi!  Naravno, taj zastrašujući podatak niti jednim relevantnim dokumentom nije argumentirala.  U školi, i onoj osnovnoj, i u gimnaziji,   na pitanje o broju stradalih u ratu na prostoru Jugoslavije ispravan odgovor je glasio: 1.7 milijuna ljudi! Ako me sjećanje dobro služi   pitanje  o broju ubijenih u Jasenovcu  nije se postavljalo. Doduše, u 80-im godinama moglo se čak i u javnome prostoru čuti da je broj od 1.7 milijuna stradalih u Jugoslaviji “malo pretjeran”, jer je u pitanju bilo  opće poznato “lukavstvo uma” naših ondašnjih lidera (Tita, Kardelja, Rankovića…), koji su upravo taj “pretjerani” broj deklarirali kako bi  Jugoslaviji bila isplaćena veća ratna šteta.  Ergo, nije bio u pitanju nikakav  tamo neki  “revizionizam”,  već iznimna mudrost naših ondašnjih političkih lidera, koji su  kao pravi Balkanci bili spremni lagati i neprimjereno   uvećati  vlastite žrtve, jer se iza  te laži/revizionizma  krili  “viši nacionalni interes”, koju se svodila na jednostavnu premise:  treba Švabu dodatno kazniti i  uzeti mu  što je moguće više para!

Iz tih vremena ne možemo se baš sjetiti nekih  tekstova u našim medijima u kojima bi se kritički propitivale  ipak neke i tada poznate i provjerljive  činjenice: popisi stanovništva,  elementarna komparacija onog  iz 1931. godine  s  onim  iz 1948. godine,  nadalje,   koje su sve to  žrtve ušle  u tih 1.7 milijuna stradalih, kako su se  “vodili”  oni Talijani i Nijemci koji su, iz ovih ili onih razloga,  morali napustiti prostore Jugoslavije…

Doduše, nekako u to vrijeme moglo se pročitati da su dvojica  matematičara,  demografa, Kočević i Žerajić, neovisno jedan od drugoga, došli do nekih  drugih, kudikamo realnijih brojeva, koji su  bitno odstupali od broja s kojim je disponirala “službena historiografija”, vladajuća politika. No, budući da je Jugoslavija trčala svoje “posljednje krugove”, ta istraživanja prošla su prilično  nezapaženo. U školama, u javnom prostoru,  i dalje se  baratalo onim  prvotnim brojem od 1.7. milijun ubijenih. Nekima je i to bilo malo  pa smo tih godina mogli čitati i ozbiljne studije, i to one  koje su pisali  generali JNA, budući akademici, koji su tvrdili  da je samo u Jasenovcu ubijeno najmanje  1 milijun Srba. Neki drugi su o Jasenovcu  govorili kao  o najvećem srpskom “podzemnom gradu”. I što se onda čudimo nedavnim izjavama A. Vučića i M. Dodika, koji u Bosni navodno prema mišljenju nekih naših obiljnih političkih komentatora zastupa i hrvatske interese?! Baš nas zanima kako će ti  njegovi “hrvatski jarani” objasniti  da je u narativ o Jasenovcu “uvukao” i biskupa J. J. Strossmayera? Strossmayer ili Starčević…  Ma, koga boli briga. Svi su oni isti! A, tu su i izjave nekih od naših političara…Vjerojatno, krunski dokaz da su u pravu.

Tijekom mandata u Banja Luci, na putu prema Zagrebu,  gotovo svaki tjedan,  prolazio sam kraj Spomen-područja Jasenovac. Iz nekih iracionalnih  razloga nikada nisam  odlučio zastati i posjetiti to mjesto užasa. I pored činjenice da su tu i neki članovi moje obitelji   ubijeni. Osjećali smo neki unutarnji  otpor, koji ni iz današnje perspektive ne uspijevamo, na racionalni način,  objasniti. Možda je ta reakcija  posljedica sustavnog  čitanja pisaca poput  M. F. Dostojevskog. I.  Jakovljevića, E.  Wiesela, Primo Levija, J. Sempruna, L. Preutza…

Vjerojatno to  naše tragično literarno iskustvo nismo željeli pretvarati i u ono  životno…Inače  nam je i  sam svijet logora, i  svega onoga što uz taj “omeđeni prostor” ide,  posvema stran, neprihvatljiv, nerazumljiv, bolestan…  Navodno je i Goli otok  otvoren zbog “viših državnih  interesa”, jer  bez njega cijela držasva mogla je postati  veliki “sovjetski logor”. U takvu sliku “države-logora”  ne  samo što ne vjerujemo, već  je ona  i  uvredljiva, izvan svake je zdrave pameti. Tako što  u onim vremenima, krajem 40-ih godina prošloga stoljeća,  jednostavno nije  bilo moguće ostvariti. Niti je Staljin o takvoj mogućnosti uopće razmišljao. Nije nam poznat niti jedan poznati dokument iz kojeg bi se vidjele neke njegove skrivene namjere. Domaćim i  njemu vjernim snagama srušiti Tita i ono “revizionističko vodstvo” to  je bio dio nekih  njegovih planova, ali ništa više od toga. Kao i uvijek,  stvari bi  se morale, između ostaloga, i  malčice staviti u neki kontekst. Bez kontekstualizacije  u mraku su sve krave crne!  Pa, tako i pojava onih sjajnih mladića u posljednjem ratu koji su se crvenoj zvijezdi i kokardi suprotstavili  kompromitiranim znamenjem jednog propalog režima. Ali, između ideologije tog  propalog režima i njihove plemenite  borbe ne postoji nužno uzročno-posljedična veza.  Tu vezu  upisuju samo zlonamjerni interpretatori, kako oni s  “ljevice”, tako i oni s “desnice”!  (Moramo priznati da nam nisu dokraja jasni naši glasni  “antifašisti”, pa ćemo im postaviti jedno lagano pitanje: tko je to  njima branio da na svoje odore stave  “crvenu zvijezdu” i da se pod tim znakom  suprotstave neprijatelju/agresoru, koji je,  jedno vrijeme,   na svojim uniformama imao isti taj “sveti znak”?Odnosno, je li osporavanje broja od 1.7 milijuna stradalih na prostorima Jugoslavije revizionizam ili, možda, ipak  nije?).

Odavno smo svjesni da živimo u vremenu posvemašnje površnosti, ali da ćemo dopustiti da se ta  površnost proglašava  vrhunarvnom mudrošću to ni u najgorem snu nismo mogli zamisliti. Ona je prisutna i u našem  najvišeme predstavničkom tijelu, u Saboru. Upravo  u tom “svetom mjestu” naše politike  nedavno je  jedan osebujni lik, kojeg su  neki  mediji proglasili, ni manje ni više, nego “novim Gotovcem”(sic!) održao je, srećom, kraće predavanje,  na temu veza   između nacionalizma i  gluposti. I  u toj svojoj vehamentnoj replici jednako površnim zastupnicima, kojma su, pak,  najveći problem  prevelika prava manjina u hrvatskom društvu, uspio je, u relativno kratkom vremeu,  suprotno svojim prvotnim namjerama,  pokazati  kako  je “hrvatska politička glupost” nedjeljiva i kako u stvarnosti funkcionira.    Moramo priznati da poslije svih onih  naših čitanja relevantne literature o nacionalizmu, od kojih je veliki broj  tekstova, preveden i na nama razumljive jezike, tekstova  Andersona, Smitha, Gellnera,  Habsbwama,… Hastingsa, Billiga, Rortyja, Renana,  Fanona …, nismo uspjeli dokučiti  zašto bi se između nacionalizma i gluposti trebao staviti znak jednakosti.  Doduše, čini nam se da se naš zaigrani  zastupnik, dobro upućeni kažu filozof po vokaciji,   zapravo, želio referirati na onu misao J. P. Sartrea: “desno je glupo”, pa je u svojoj teorijskoj površnosti i  političkoj nespretnosti, nepotrebnoj žurbi  “desno” nekritički  preveo kao “nacionalizam”. (Vjerojatno bi se dotični prilično uzbudio kada bi netko “lijevo”/”antifašizam” preveo kao  sublimaciju “ordinarne gluposti”). No, “desno”, uostalom, kao ni “lijevo”,   ne mora nužno biti nešto negativno,  odnosno   nije svako “desno” a priori  nešto loše, glupo…

Isto tako, bilo bi  nadasve zanimljivo kada bismo napravili još jedan korak više, jer  kod  tog   “lijevog” Sartrea moguće je naći  i  slijedeću misao: “pakao,  to su uvijek  drugi”!  Čini nam se  da  između ove dvije njegove misli “desno je glupo” i “pakao, to su drugi” postoji izvjesna kontradikcija. Naime, ako kažemo da je sve “desno” glupo, to se onda  iz perspektive  stava da su “pakao, uvijek oni  drugi”  svodi na  običnu, kavansku  psovku  svih onih  koji ne misli kao i mi!

Bio sam prisutan  u Saboru kada je sredinom 90-ih godina V. Gotovac parafrazirao J. P. Sartrea i rekao da su hrvatski desničari, u pravilu,  glupi. Ali,  tu glupost, kao uvjereni liberalni nacionalist, nije izvodio iz  teorije o nacionalizmu već iz političkog ponašanja,   postupaka određenih aktera na tadašnjoj  hrvatskoj političkoj sceni,   koji nemaju  vezu s nikakvom  teorijom, a ponajmanje onom o bilo kakvoj nacionalnoj supstanci.

Stoga ćemo ovaj naš zapis završiti  jednom prekrasnom misli o važnosti vremena  u ovim “izvanrednim okolnostima”: najednom slobodno, najednom prepušteno na raspolaganje svakome, vrijeme je postalo smetnja. Umjesto da bude bogomdana prilika kako bi se   izmislili neki novi oblici kreativnosti i rituala, vrijeme je postalo povod svojevrsne sputanosti”. Misao je ne samo lijepa, već i poučna, ali kada je u pitanju ta kategorija  mi smo i dalje skloniji  odgovoru koji je dao  sv. Augustin:. Naime, na pitanje što je vrijeme, ovaj nenadmašni mudrac je odgovorio: kada me ne pitaš što je vrijeme   meni je  sve jasno, ali kada moram odgovoriti, onda moram  reći – ne znam  što je to, zapravo,  vrijeme!

 

Igranje s cvijećem, studentica Karla Mitrović, Odsjek za kulturu, medije i menadžment

 

#Ostanidoma, student Matej Azenić, Odsjek za kulturu, medije i menadžment

Podijeli...