• image
  • image

Nr. 2., 2015

Ban Marina

This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.  

 

 

Petar Iljič Čajkovski: Orašar/Ščelkunčik (balet u 2 čina, četiri slike), rekonstrukcija predstave Baleta HNK Zagreb iz 1970. godine, HNK Osijek, dirigent Filip Pavišić; baletni majstor Vuk Ognjenović; koreograf i redatelj Waczlaw Orlykowski; prenio Dinko Bogdanić uz asistenta Vuka Ognjenovića; scenograf Günther Schneider-Siemssen; kostimografkinje Ika Škomrlj, Diana Kosec-Bourek, s citatima Lea Beija; rekonstrukcija predstave i adaptacija za HNK u Osijeku: Žorž Draušnik; oblikovanje svjetla Žorž Draušnik, premijera 22. studenog 2013.

 

Dvostruki dobitak

 

           

HNK - Orasar - 23-11-2013 3125Petar Iljič Čajkovski: Orašar/Ščelkunčik
HNK Osijek,
Premijera 22. studenog 2013.
Fotografiju ustupio HNK Osijek
Prije više od godinu dana, Hrvatsko narodno kazalište u Osijeku osiguralo nam je ponovno utjelovljenje baletnog ansambla u ovome gradu. Riječ je o jednom od najpopularnijih djela ruskog skladatelja P. I. Čajkovskog, baletu Orašar, koji je rađen prema rekonstrukciji predstave Baleta HNK Zagreb iz 1970. godine. Uz veliko hrvatsko koreografsko ime Dinka Bogdanića, surađivao je i Vuk Ognjenović; a sve to prema originalnoj zamisli režije i koreografije Waczlawa Orlykowskog. 
Jedna od ljepota ovoga baleta jest u samoj radnji, zanimljivoj, protkanoj dječjim fragmentima, koji i one najstarije vode u bajkovit svijet: djevojčica Klara (pleše ju Ana Blažanin) kao poklon za Božić dobiva lutka, drvenog lutka orašara (za krckanje oraščića). Zajedno s njim usne te sanja san, u kojemu on postaje dio njene stvarnosti: proživljavajući doživljaje poput realnosti. Mirišljava, osjetilna božićna priča ponovno je rodila baletni ansambl i na našim kazališnim daskama (u posljednjih nekoliko desetljeća bijeli balet nije se imao prilike pokazati u Osijeku ). Oživjeli su balet kao umjetnost, spojivši genijalnost kreativnih umova, glazbu, sliku i pokret! Bio je to sjajan božićni poklon ljubiteljima baletne umjetnosti. Naime, radi se o bijelom baletu koji u sebi spaja iznimno zahtjevne koreografske baletne elemente i na pozornici iziskuje velik broj ljudi pa je ansambl brojao stotinjak umjetnika na sceni osječkog kazališta (sedamdeset i petero djece, uz ostatak plesača, od kojih izdvajam poznata baletna imena: Edinu Pličanić i Tomislava Petranovića).

 

 

Glazba koja, već svojom autentičnošću, pokazuje veličinu i snagu orkestracije bila je prenesena zvukom koji nam je osigurao orkestar HNK Osijek; u punome sjaju, pod ravnanjem Filipa Pavišića! Vjerojatno je to „onaj“ glazbeni trenutak kada nastaje spoj užitka u sjajnoj glazbi u samim izvođačima (orkestar, ženski zbor i plesači). Ipak, u svemu imaginativnom, bajkovitom i maštovitom, ne treba zaboraviti na tradicionalnu liniju i nit, koja je zadržana u uporabi nacionalnih plesova.DR0 4725Petar Iljič Čajkovski: Orašar/Ščelkunčik
HNK Osijek,
Premijera 22. studenog 2013.
Fotografiju ustupio HNK Osijek

 

Spojivši sve u jedno, osječka je scena osigurala svojevrsni dramaturški protok baletnoj umjetnosti. Odabirom ovog baleta, koji je  kao imperativ potencirao mnogo rada, truda, teatralnosti i emocija, potvrđeno je kako HNK Osijek može u svoj redovni repertoar staviti i balet na kojeg se ne smije zaboraviti. Božićna priča zvoni već godinama na repertoarima ostalih kazališnih kuća, no od prošle 2013. (koju svakako valja zaokružiti), potpisuje ju i Osijek. Riječ je o dvostrukom dobitku - maestralnosti motiva i maestralnosti truda svih onih koji su htjeli vratiti balet na mjesto koje takvoj velikoj umjetnosti pripada.

Creative Commons licenca
Ovo djelo je dano na korištenje pod licencom Creative Commons Imenovanje-Nekomercijalno 4.0 međunarodna.