Gordan Marijanović

Libreto Jean Bercher, glazba Ferdinand Herold i Peter Ludwig Hertel: Vragolasta djevojka, HNK Osijek, režija i koreografija: Svebor Sečak; produkcija glazbe i orkestar Filip Pavišić; scenografija i kostimografija Neven Mihić; oblikovanje svjetla Tomislav Kobia, premijera 24. travnja 2015.

Vragolasto dobar rođendan

Povodom dvadesete obljetnice baletnog ansambla osječka je publika 24. travnja 2015. doživjela veliku baletnu premijeru predstave Vragolasta djevojka (La fille mal gerdée), nastale prema libretu Jeana Berchera Daubervala na glazbu Ferdinanda Herolda i Petera Ludwiga Hertela. Riječ je o humorističnoj baletnoj predstavi u dva čina čiju režiju i koreografiju potpisuje Svebor Sečak uz asistenturu Vuka Ognjenovića, dok je za produkciju glazbe i orkestar odgovoran dirigent Filip Pavišić. Scenografiju i kostime osmislio je Neven Mihić, a za oblikovanje scenskog svjetla zaslužan je Tomislav Kobia. HNK - Vragolasta djevojka - 1 kostimska - 20-04-2015 6408

Radnja baleta smještena je u dvorište seoske farme, gdje nas u priču uvode životinje – pilići (članovi Baletnog studia i G.Š. Franje Kuhača)  pod vodstvom koke (Antonia Jelić). Glavni protagonisti su Lisa (Kaho Nakayasu) i Colas (Vuk Ognjenović), mladi zaljubljeni par koji se želi vjenčati. Njihov brak spriječava Lisina majka udovica Simone (Zorislav Štark) koja Lisu želi udati za Alaina (Vincius Leme) u dogovoru s njegovim ocem Thomasom (Zvonimir Ivanović). Alain dolazi na seosko imanje sa čitavim društvom svojih službenika i prijatelja: svojim dadiljama (Andrea Alpeza i Mariana Witowsky), dječakom (Neven Lucian Davidović), dječakovom tetkom (Ivona Pruti) i dječakovom majkom (Adriana Filaković). Lisa se pokušava iskrasti iz kuće uspavljujući majku svojim plesom, ali je u tome spriječe farmeri (Danijel Novoselac, Vanja Dušić, Mislav Šimić, Nenad Mandić, Matej Štajduhar, Antonio Jakić, Marko Babić i Dino Staković) koji donoseći usjeve probude udovicu Simone i natjeraju je da pođe s njima. Iz stoga sijena iznenadno se pojavljuje Colas, kojeg Lisa, čuvši korake njezine majke, hitro sakrije u svoju sobu. Odmah pri povratku udovica Simone zaključa Lisu u njezinu sobu i naredi joj da odjene vječanicu za udaju s Alainom. Pojavljuje se Alain u društvu oca i notara (Igor Krstić) te im Simone daje ključeve od Lisine sobe. Thomas otvorivši vrata ugleda Lisu u vjenčanici zajedno sa Colasom, uvrijedi se i odluči raskinuti ženidbeni ugovor. Udovica se smiluje zaljubljenom paru i da im svoj blagoslov. Ljubav pobjedi na veselje čitavog sela, a Alain ostane vjeran jedinoj svojoj ljubavi – kišobranu, kojeg neprestano nosi sa sobom. U slavlje se priključuju Lisine prijateljice (Ana Blažanin, Tessa Ljubić, Lucija Horvat, Helena Horvat, Snježana Horvat, Laura del Carmen Velasco Farrera i Lucija Firi) , vrtlar (Dejan Kovač) te ostatak seoskog društva.

HNK - Vragolasta djevojka - 1 kostimska - 20-04-2015 5881Redatelj je koreografiju u potpunosti prilagodio sposobnostima poluprofesionalnog ansambla te je zahvaljujući tome svaki pojedini plesač uspio doći do izražaja u svojim vještinama. Sliku vedrog seoskog imanja uspio je prenijeti kroz pokret plesača vrckavim, ali  elegantnim plesnim sekvencama. U svojim koreografijama spojio je elemente tradicionalnih plesova sa klasičnim baletom, što je za ovu predstavu iznimno bitno s obzirom da je riječ o prvom baletu u kojemu su u središtu radnje obični ljudi, a ne plemstvo ili bogovi. Lakoću praćenja priče Sečak je postigao pomoću jasne pantomime i stiliziranih pokreta kojima su plesači publici davali do znanja što se u kojem trenutku događa. Stvorio je zanimljiv baletni kolaž u kojeg je uspio uklopiti čisti romantični balet na špici i klasični grand pas de deux zajedno sa komičnim scenama plesa s kišobranom i plesa u klompama. Objedinio je humor i elegantnu ljepotu pokreta što je i sam cilj ovoga baleta. Ambijentu seoske farme uvelike je doprinijela šarolika scenografija i kostimi u izradi Nevena Mihića. On je svojim raskošnim koloritom i rustikalnim motivima u potpunosti uspio unijeti dašak tradicije i vedrine u čitavu priču. Cjelokupnu scenu dekorirao je cvijećem, a kamenu kuću udovice Simone okružio je malim zidovima i seoskim drvenim ogradama. Unutrašnjost kuće bila je ispunjena tradicionalnom ornamentikom i životinjskim motivima, a sitna rekvizita poput vretena, stolice na ljuljanje itd. u potpunosti je odavala sliku jedne idilične farme. Dijelovi scenografije poput užeta sa sušenje rublja ili plasta sijena plesačima su omogućavali dodatni prostor igre, pa se tako npr. Colas od udovice Simone skriva upravo iza tih predmeta. Važnost rekvizite očitovala se i u plesu farmera gdje su djevojke u rukama držale srpove i snopove  sijena, a dečki kose. U potpunom skladu sa scenografijom bili su i kostimi. Haljine sa pregačama šarolikih, toplih boja i šeširi na glavama doprinosili su identitetu svake seoske djevojke, dok su dečki bili odjeveni u smeđe hlače i obične bijele košulje sa maramom oko vrata.  Kostimski je jasno postavljena i staleška razlika, pa su tako Colas i Lisa puno siromašnije odjeveni od Alaina i njegovih sluga koje žarkim bojama i dekorom jasno pokazuju svoje bogatstvo. Još jedan kostimografski izazov bila je udovica Simone koju već tradicionalno igra muškarac. Mihić je i ovdje pokazao svoju vještinu odjenuvši ga u široku tradicionalnu haljinu sa pregačom ukrašenom starinskim motivima što je, zajedno sa perikom, jasno doprinijelo komičnim crtama ovoga lika. Oblikovatelj svjetla Tomislav Kobia upotpunio je scenografsku vizuru toplim svjetlom žarkih boja koje je podsjećalo na prirodni sunčev sjaj. Time se još više pojačao dojam prirodnog idiličnog okruženja.HNK - Vragolasta djevojka - 1 kostimska - 20-04-2015 5584

Kaho Nakayasu istaknula se svojom tehničkom preciznošću i glumačkim umijećem kojim je dočarala lik Lise. Njezina vedrina odisala je mladošću i zanesenošću koju Lisa kao lik zahtjeva. Brzim radom stopala i sitnim koracima uspjela je postići vrckavost te je zaista zaslužila naslovni pridjev – vragolasta. Zavidne su njezine piruette, fouettesi u okretu i ostali tourevi koje je izvodila sa enormnom lakoćom i poletnošću, bez prostora za grešku. Svoju tehničku spremnost iskazala je i vješto manevriranim balansima na attitudu i arabesqueu te lepršavim grand jeteima i brzim bourre en couru s kojim je lebdeći prelazila preko čitave scene. Lisinog romantičnog partnera Colasa vješto je utjelovio Vuk Ognjenović. Svojom razigranošću i prpošnošću podignuo je energiju predstave i zajedno s Kaho ostvario sjajan partnerski odnos. Sitnim, veznim koracima i skokovima poput assembleabrisea i fascinantnog double tour en l'aira osvojio je publiku i zaslužio veliki pljesak. U grand pas de deuxu Nakayasu i Ognjenović su se iskazali sjajnom partnerskom vještinom kroz različite podrške koje su izvodili sa zavidnom lakoćom. Svojom mekoćom i nježnošću jasno su dočarali harmoniju ljubavi koja vlada između Lise i Kolasa. Svaku pohvalu zaslužio je i osamnaestogodišnji plesač Vincius Leme koji je osim visokim skokovima, publiku očarao sjajnom glumačkom vještinom pri kreiranju nespretno humorističnog lika Alaina. Ples sa kišobranom sjajno je okarakterizirao njegovu osobnost i ispunio gledalište smijehom. Komični dio predstave svakako je i udovica Simone koju je sjajno utjelovio Zorislav Štark. Svojom fizičkom karakterizacijom i vještom pantomimom uspio je u potpunosti stvoriti lik čangrizave, stroge seoske žene. Njegov nespretni ples u klompama na već prepoznatljivu glazbu sa sigurnošću se može nazvati najkomičnijim dijelom predstave. Vrijedan pohvale je dakako i čitav ansambl koji se iskazao sjajnom homogenošću i međusobnom usklađenošću, posebno u dijelu u kojem plešu majsko drvo. U tom dijelu plesači kroz pokret isprepliću šarene trake pričvršćene za visoki štap što je povezano sa tradicionalnim folklornim običajima u seoskim krajevima. Ansambl je ritmički vrlo precizan i glazbeno točan tako da svi plesači djeluju kao jedan uvježbani mehanizam.

HNK - Vragolasta djevojka - 1 kostimska - 20-04-2015 1 184Sjajna režija i odličan angažman plesača uspio je podići ovu predstavu na zavidnu razinu. Još jednom se dokazalo kako trud za razvitak osječkog baleta nije uzaludan. Sposobnosti i vještine izvođača pokazale su kako Osijek zaista ima profesionalan ansambl koji može konkurirati sa svim drugim nacionalnim kućama u Hrvatskoj. Ova predstava pobudila je novu lavinu baletnih entuzijasta  i dostojno proslavila 20. rođendan osječkog plesnog ansambla.