• image

Tihomir Ranogajec

Ova e-mail adresa je zaštićena od spambota. Potrebno je omogućiti JavaScript da je vidite.

 

 

Londonski glazbeno-poslovni svijet

 

 

Stručna praksa Erasmus programa je relativno nepoznata opcija koja se pruža studentima. Za razliku od standardne razmjene, praksa nudi iskustvo rada u inozemstvu i sve što dolazi s tim. Tako sam stupio u kontakt s organizacijom Sound and music (http://www.soundandmusic.org/) iz Londona koja me odlučila prihvatiti kao stažista na šest mjeseci, nedugo nakon čega je kupljena je avionska karta i polazak je dogovoren.IMAG0385

Pričati o jednom od najpoznatijih gradova na svijetu gotovo da nema smisla. Svi znaju za Big Ben, Kraljicu, Hyde Park i slično, no njihovo poslovanje, organizacija i glazbeni život koji se tamo može doživjeti je nešto sasvim drugo. Sound and music se službeno bavi pružanjem podrške nastanku nove glazbe kroz brigu o mladim skladateljima, njihovim potrebama i problemima. To sam znao već iz površnog pogleda na njihovu web stranicu, no kako bih razumio cijeli spektar aktivnosti kojim se bave mi je trebalo gotovo tri mjeseca. Rezidencijalni program je jedna od mogućnosti koju bih izdvojio kao odličnu priliku Sound and music-a koja spaja mlade skladatelje u potrazi za izvođačima i orkestre, ansamble ili zborove koji traže skladatelje. Izvođači naravno  izvode i klasičnu glazbu, no u Britaniji se može osjetiti određena doza uspjeha i hvale koja proizlazi iz  izvođenja novo-skladanih, kako oni kažu „uzbudljivih“ umjetničkih djela. Sound and music, i moja malenkost zajedno s njima, upravo to pokušava omogućiti i biti  posrednik, producent suradnje između skladatelja i izviđača. Suradnja se ostvaruje tako da se skladatelja pošalje,  uz određenu financijsku podršku, izvođačima s kojima oni surađuju na nastanku nove skladbe, koncerta ili nekog drugog oblika umjetničkog projekta. Ukoliko je skladatelj npr. iz Glasgowa, a izvođači iz Londona, tada se nastoji koncert napraviti u oba grada i po mogućnosti na još nekoliko lokacija,  jer Britanci smatraju da jedan koncert nikako nije dovoljan da određeni projekt bude uspješan. Svaki događaj se snima, pri čemu se prilazi gotovo „agresivnoj“ medijskoj kampanji preko društvenih mreža. Skladatelje se potiče da svi imaju svoje web-stranice, Soundcloud i YouTube kanale te im se nude kontakti i mogućnosti kako da to što bolje ostvare.

IMAG2081Sound and music se također bavi jednim vrlo bitnim glazbenim aspektom, a to je publika. Sastanci na tjednoj bazi su često imali temu kako što bolje angažirati publiku, pružiti im ono što oni traže, no sve uz dogovor sa skladateljima i njihovim zahtjevima. Traže se novi načini na koji publika može doživjeti glazbu, a donekle se izbjegava stereotip publike koja sjedi i izvođača na bini. Osobno sam pristustvovao praizvedbi mladog Britanskog skladatelja Jacoba T.Bell-a, koji je je iskoristio Somerset House, starobaroknu zgradu u centru Lodnona kao poligon za izvođenje. Po određenim hodnicima i prostorijama je rasporedio izvođače koji su svirali njegovu glazbu dok je publika uz vodiča šetala od jedne do druge lokacije i slušala izvedbe. Više o cijelom događaju se može pročitati na ovom linku http://britishmusiccollection.org.uk/article/intern-tihomir-ranogajec-jacob-thompson-bell

Osim angažiranja publike na netipične načine, Sound and music veliku pažnju pridodaje edukaciji publike. Tijekom mog staža smo aktivno radili na projektu Minutes of Listening (http://www.minuteoflistening.org/), koji ima velike sličnosti s glazbenom pedagogijom u Hrvatskoj. Riječ je o jednostavnoj aplikaciji za osnovnu školu u kojoj se djecu angažira na slušanje jedne minute zvuka, koja se uz navođenje učitelja pretvara u slušni odgoj. Ono što smatram hvalevrijednim je to što ta minuta može biti glazba, zvuk, šum, zvuk iz prirode, grada,  bilo što. Traži se aktivno slušanje i povratna informacija o svemu što su djeca mogla čuti. Na taj način se stvara slušatelj kojeg se u kasnijem obrazovanju lako može naučiti na jednako aktivno slušanje od klasične i suvremene glazbe, jazza, folka do svih ostalih glazbenih oblika i stilova.

Iskustvo glazbeno-poslovnog rada u Lodnonu mi je pokazalo izričitu važnost mnoštva sastanaka i razgovora  „1 na 1“, kako oni to zovu, uz dva bitna aspekta, a to je slušanje i poznavanje prioriteta. Britanska pristojnost se tu očituje kroz jednostavno ne upadanje u riječi i slušanje sugovornika koji je usmjeren na projekt.  Njima je jasno da ukoliko svi rade svoj posao i prioritet im je to napraviti, tada će sigurno doći do prosperiteta, a kroz razgovor će omogućiti da svi budu zadovoljni. Formula za uspjeh je jednostavna, no traži puno rada i truda kako bi se ostvarila i možda najbitnije, ne dozvoljava osobne, sebične interese. Sound and music je sastavljen od individualaca koji svi rade prije svega za interes projekata i glavne ideje cijele organizacije, a tek potom za vlastitu zadovoljštinu.IMAG2534

Stručna praksa ERASMUS-a je prilika koja bi trebala biti poznatija među studentima, jer pruža veliko znanje i iskustvo rada i života u inozemstvu. Mnoštvo mladih u hrvatskoj završe fakultete a da nemaju radnog iskustva koje mogu upisati u biografiju stoga je ovakva prilika idealna za apsolvente koji imaju volje i odvažnosti za radom u inozemstvu. Moj je odabir bio London, no praksu svaki pojedinac bira ovisno o vlastitim preferencijama čime si omogućuje putovanje i iskustvo koje će pamtiti cijelog života.

 

 

 

 

Creative Commons licenca
Ovo djelo je dano na korištenje pod licencom Creative Commons Imenovanje-Nekomercijalno 4.0 međunarodna.