• image

Bruno Šantek, Tajkunovi nasljednici, ProfilBruno Šantek, Tajkunovi nasljednici, ProfilIgor Gajin, RAZVOJNI PUT KRIMINALISTIČKOG ŽANRA U HRVATSKOJ KNJIŽEVNOSTI - Mračni sjaj tranzicijskog krimića

 

Kada se panoramski predstave svi mogući čimbenici koji su pridonosili povijesnorazvojnom putu kriminalističkog žanra u hrvatskoj književnosti, otkriva se da je to bio fascinantno kompleksan put s mnoštvom iskušenja, prepreka i mogućih alternativnih ishoda

 

Howlings in Favour of De Sade, foto: YouTube ScreenshotHowlings in Favour of De Sade, foto: YouTube ScreenshotEgle Luksaite, SADE’S BLACK SCREEN - Infinity Behind Demonstration

 

The scheme of Sade’s texts surely thrives on inversion, vocalizing the scandalous and the immoral, the dark unexplored side of “human nature”, the actual opposition of his vocalized darkness - the rainbow of colors and any possible depth of the Other is wiped out. By imposing an overdose of intensity, Sade performs a tyrannical way of management of the reader's thoughts and shapes formed by their imagination. Instead of creating a field for pleasure and a “true” cruel nature of desire, he actually blocks the flow of imagination and transmits one to the rational field, striving to understand it. The blackness of a censor box, concealing the depth of the Other paradoxically turns into the screen, where an overload of figurative cruelty transcends one into the abstract fields of one’s immeasurable spaces of subjectivity.

 

Waris Dirie, Cathleen Miller, Pustinjski cvijet, Foto: VBZ.Waris Dirie, Cathleen Miller, Pustinjski cvijet, Foto: VBZ.Ivana Validžić, SUBINCIZIJA - Pravo na kulturološko nasljeđe ili sadistički obred

 

Supremacija kolektivnog interesa daje legitimnost pojedinim društvima za traumatskom i sadističkom eksploatacijom ženskog tijela potčinjavajući njezino pravo na individualnost kolektivnom ethosu