HNK OSIJEK, CARMEN

Carmen u novom, 3D ruhu

Famozni svevremeni redatelj iz Južnoafričke Republike Kobie van Rensburg, kao da je svojom režijom poručio da je „... ljubav iluzija... i sve je projekcija!“

HNK Osijek, Carmen, PromoHNK Osijek, Carmen, Promo

Premijerna izvedba desete postave Bizetove Carmen na sceni HNK Osijek održala se 23. studenog 2018. godineNa osječkoj opernoj sceni Bizetova Carmen postavljana je do sada deset puta, prvi put u sezoni 1904./05. („Njemački muzički teatar“). Osječki HNK „svoju“ prvu Carmen postavlja 1917., u ulozi Carmen izdvajamo tada Miru Korošec (pod dirigentskim vodstvom Mirka Polića i u režiji Dragutina Vukovića), druga postava na ovoj sceni je bila u sezoni 1921./22., uz gošću Marijanu Ergel i Carmen pjeva i Osječanka Greta Kraus (pod ravnanjem dirigenta Lava Mirskog), treća postava je bila u sezoni 1923./24. (Carmen je pjevala Štefa Rodanne), četvrta postava Bizetove Carmen na osječkoj kazališnoj sceni uslijedila je u sezoni1937./38. kao Carmen, gostovala je tada Anka Jelačić (pod ravnanjem L. Mirskog), peta postava dogodila se po završetku Drugog svjetskog rata i po povratku L. Mirskog iz Izrael (od osječkih snaga izdvajamo tada Slavicu Pfaff), šesta postava donijela je jedno od najupečatljivijih uprizorenja Carmen (u izvođenju osječke primadone Slavice Pfaff kada smo (od sezona 1949. /50. sve do 1952,/53.), sedmu potpisuju dirigent Vladimir Kobler (premijera 15. listopada 1960.), Carmen je opet bila Slavica Pfaff, osmo uprizorenje na sceni HNK-a Osijek bilo je u sezoni1985/86. i sa Ružom Pospiš Baldani u naslovnoj ulozi (a pod ravnanjem dirigenta A. Petrušića), devetu postavu Carmen na sceni osječkog HNK-a uprizorili su redatelj Petar Selem i dirigent Zoran Juranić u sezoni 2001./2002. (naslovnu ulogu tada izvrsno je tumačila Martina Tomčić).

Libreto (izrađen prema jednoj Merimeovoj noveli) iznosi povijest jedne strastvene i tragično završene ljubavi. Carmen je djelo gdje dolaze do izražaja Bizetova sposobnost karakterizacije, odnosno psihološkog tumačenje likova. U glazbi ovoga djela (i kad ne citira folklor) Bizet često stvara ugođaje u kojima su elementi španjolskih napjeva i plesova vidljivo prisutni. Zbog svega toga Carmen ostaje najznačajniji plod francuskog glazbenog realizma, a odsad i luzionizma!

Protagonisti desete postavke bili su: Filip Pavišić (dirigent), redatelj i scenograf Kobie van Rensburg (osobnom intelektualnom smjelošću podijelio je ovaj tekst nadva dijela, asistenti redatelja bili su Nenad Tudaković i Jana Pogrmilović); kostimograf Neven Mihić (za osječku je Carmen izrađeno je oko 250 kostima), koreograf Vuk Ognjenović (uz kostime koji ne ometaju koreografiju i 3D dobili smo prezentaciju suvremene Carmen).

Likovi: Irena Parlov (u ulozi Carmen, Ciganke), Domagoj Dorotić (kao Don Jose, narednik), Dalibor Hanzalek (Escamillo, toreador), Haeran Hong (Micaela, seoska djevojka), Berislav Puškarić (Zuniga, oficir), Robert Adamček (Morales, zapovjednik straže), Ladislav Vrgoč (Remendado, krijumčar), Zvonimir Ivanović (Dancairo, krijumčar), Katarina Toplek (kao Frasquita, Ciganka), Mirna Vidović (Mercedes, Ciganka). Žanr scena (krčmar L. Pastia, prolaznici i djeca, radnice u tvornici duhana, Cigani i Ciganke, krijumčari i narod).

Sudjelovali su i solisti, zbor i orkestar te plesna skupina HNK-a u Osijeku, dječji zbor Osječki zumbići (izvrsno pjevački i glumački uvježbani, voditeljice Majda Milinović i Anja Papa) i vokalni ansambl Brevis (mlade glumice, scenski spretne i glumački uvježbane do najsitnijeg detalja,voditeljica Antoaneta Radočaj-Jerković). Korepetitori Igor Valeri i Damir Šenk, mentor pjevanja Katalin Brunjai Hihlik.

HNK Osijek, Carmen, PromoHNK Osijek, Carmen, PromoUloga zavodljive španjolske Romkinje, Ciganke Carmen pripala je mezzosopranistici Ireni Parlov. U osobnom popisu uloga, I. Parlov broji više od 20 izvedbi. Tako je utjelovila „ikonu“ žene (koja smrću plaća „pobunu protiv društvenih normi“). I samim izgledom vizualno podsjeća na Carmen. Voluminoznost dramskog mezzosoprana, te boja njezina glasa pripadaju opisu izvorne Carmen jer, ona riječ o „slobodoumnoj, putenoj ženi i pobunjenici za svoja građanska prava!“ I. Parlov utjelovila je Carmen tehnički precizno i točno, raskošno u dubinama i visinama, scenično i dobro uvježbanih pokreta plesa (Habanere odnosno narodni španjolski ples polo).

Tenor Domagoj Dorotić (izvrsnog razrađenog glasa, visina i dubina, legato fraza) premijerno je utjelovio Don Josea. Zahtjevna rola (glumački i pjevački) koji karakterizira snažna glumačka izražajnost, posebno naglašeno emocionalno (čemu je Dorotić apsolutno udovoljio). Riječ je o tragičnom, no vojnički dosljednom liku (kod kojega se ljubav pretvara u ljubomoru). Izvrsne dikcije, legato fraziranja, dinamičkih kontrasta i široke raspjevanosti izuzetnih visina.

Uz vrlo dobrog Dorotića, valja istaknuti i sjajan nastup Dalibora Hanzaleka. Kao toreador Escamillo ostvario je scenski moćan nastup, tumačeći ga sa sigurnošću, odmjerenom muzikalnošću, jasno naglašenim dinamičkim kontrastima.

Berislav Puškarić u ulozi Zunige ostavio je dobar dojam i veliku umjetničku sigurnost (bas, vokalno raspjevan i intonativno precizan, do razvijenih visina i dubina).

Ulogu Moralesa je tehnički sjajno (interpretativno vrlo zrelo) iznio Robert Adamček.

Temeljna značajka Bizetove Carmen nije nestala! Radi se o žanr sceni kao osnovi. Uz veliko bogatstvo, izvorne pojedinosti, melodijsku svježinu i profinjenu, prozračnu instrumentaciju. Orkestar Hrvatskog narodnog kazališta u Osijeku svojom interpretacijom dočarao je sve ljepote vrelog španjolskog neba. Posebnu ulogu igro je upravo taj osjećaj kolektiva na pozornici, kroz ritmove koračnice, zborove vojnika i djece, toreadorovu pjesmu, zbor krijumčara i plesne ritmove poput Habanere, Seguidille i Bolera. Ukupnost u glazbenom ostvarenju uz sjajan orkestar dao je i zbor HNK Osijek; pojačani, razrađeni u dubine i visine, tehnički i intonativno usavršeni.

Nova Carmen našla se na potpuno ogoljenoj sceni (što je otvorilo slobode i umjetničkom pokretu. Uz glavnu trokutastu konstrukciju Don Jose-Carmen-Escamillo našao se tako i trokut 'Carmen-Don Jose-Micaela' te u manjoj mjeri Don Jose -Zuniga. Upravo su u ovim trokutima suptilna istraživanja „kompleksnih emocionalnih i psiholoških problema...“.

Apsolutna novost na osječkoj sceni je 3D verzija predstave kojom se redatelj Kobie van Rensburg osvrnuo na „iluziju“ ljubavi. Trodimenzionalnost je ostvarena pomoću suvremene video i projekcijske tehnologije. Privukli su nas i naslovnica i plakat, koji potpisuje Martina Livović, a koji predstavlja glavnu trokutastu konstrukciju, odnosno, izuzetno uspjelu fotografiju scene iz Bizetove Carmen u 3D formatu, odnosno, Don Jose – Carmen –Escamillo'! Bila je to suština i srž 3D formata, odnosno svega što je novo u povijesnoj postavci ove desete Bizetove 'Carmen'.