Goranka Šenk

11. EPTA MEĐUNARODNO NATJECANJE ZA MLADE PIJANISTE „DORA PEJAČEVIĆ“

Najistaknutije natjecanje mladih pijanista u ovome dijelu Europe

U Osijeku se od 23. do 27. travnja 2019. godine održalo 11. EPTA međunarodno natjecanje za mlade pijaniste „Dora Pejačević“, čijom je apsolutnom pobjednicom proglašena Rose McLachlan iz Velike Britanije, dok je nagradu EPTA-e Hrvatska osvojio je Zvjezdan Vojvodić iz Hrvatske

11. EPTA, foto: https://www.epta-croatia.hr/11. EPTA, foto: https://www.epta-croatia.hr/

EPTA međunarodno natjecanje za mlade pijaniste održava se bienalno od 1999. godine, a od ove je godine dobilo naziv po Dori Pejačević, istaknutoj skladateljici hrvatske glazbene moderne. Njezino ime dodijeljeno je ovom glazbenom događaju kako bi se predstavila slavonska glazbena baština i djela ove europski priznate glazbenice.

Dora Pejačević rođena je u Budimpešti, a svoju prvu glazbenu poduku dobila je na obiteljskom imanju u Našicama. Selidbom u Zagreb, violinu je učila kod Vaclava Humla. Uz klavir i violinu pohađala je satove instrumentacije, kontrapunkta i skladanja u Dresdenu i kasnije Münchenu. Nakon glazbene naobrazbe vratila se u Našice gdje se udala i nastavila baviti skladanjem. Obilježja njezina opusa su romantička tradicija i povremeno iskušavanje impresionističkog zvukolika. Klavir zauzima važno mjesto u njenom skladateljskom opusu – autorica je prvoga hrvatskoga klavirskoga koncerta, a posvetila mu je i brojne minijature, među kojima se ističe ciklus Život cvijeća. Iz toga ciklusa su za natjecanje odabrane i zadane skladbe domaćega autora, a najbolja izvedba nagrađena je posebnom novčanom nagradom koja nosi njezino ime.

EPTA natjecanje održava se u Osijeku pod visokim pokroviteljstvom UNESCO-a, Ministarstva kulture Republike Hrvatske, Osječko-baranjske županije i Grada Osijeka od samog početka, prije 20 godina. Brojni su sponzori također prepoznali promidžbu visoke kulture za budući profesionalni razvoj mladog umjetnika-natjecatelja te dali svoj doprinos ovoj značajnoj manifestaciji. Organizator i domaćin bila je Glazbena škola Franje Kuhača Osijek.

Ulaznica je za ovo natjecanje pisana preporuka eminentnog klavirskog pedagoga koji će svojim potpisom potvrditi kvalitetu natjecatelja. Ovaj je način prijave kandidata jedini takav u Republici Hrvatskoj. Usporedivši natjecanja u našoj državi, a i šire, dolazi se do zaključka kako je EPTA natjecanje u samom vrhu klavirskih natjecanja za mlade po zahtjevima koje stavlja pred kandidate. U posljednje vrijeme pokrenuta su mnoga natjecanja na kojima se smije izvoditi slobodan program. Zadana je jedino minutaža koja se povećava rastom starosne dobi natjecatelja. Na takvim je natjecanjima kandidat u mogućnosti prirediti program po vlastitom odabiru, koji u potpunosti odgovara njegovom glazbenom ukusu i sposobnostima. Glazbenim riječnikom rekli bismo da će svaki natjecatelj odabrati program koji mu „leži“. Na EPTA natjecanju se izvodi zadani program u svim kategorijama, osim u najmlađoj, A kategoriji. To znači da je natjecatelj obavezan izvesti program koji sadržava presjek glazbenih stilova od razdoblja baroka preko klasicističke sonate sve do kompozicije suvremenog skladatelja iz zemlje natjecatelja. Ako se želi natjecati za nagradu „Dora Pejačević“, obavezan je izvesti zadanu kompoziciju spomenute skladateljice. Ne čudi stoga što možemo reći da ovo natjecanje predstavlja velik izazov za kandidate i njihove pedagoge. Nepisano je pravilo da na EPTA natjecanje dolaze kandidati koji su već ostvarili zapažene uspjehe na drugim natjecanjima i koji su stekli dovoljno iskustva kako bi mogli konkurirati zahtjevnom programu i zadovoljiti stroge kriterije međunarodnog žirija.

Prošlogodišnje natjecanje okupilo je 48 natjecatelja iz deset zemalja; uz Hrvatsku, natjecali su se kandidati iz Mađarske, Rusije, Velike Britanije, Estonije, Kine, Slovenije, Srbije, Italije i Bosne i Hercegovine. Kandidati su bili podijeljeni u četiri starosne kategorije  - do 11, 13, 16 i 19 godina a njihovo umijeće sviranja vrednovao je ocjenjivački sud sastavljen od eminentnih pijanista i glazbenih pedagoga s međunarodnim karijerama: Ida Gamulin i Goran Filipec (Hrvatska), Marco Giovanetti (Italija), Natalie Trull (Rusija) i Oliver Kern (Njemačka).

Službene novčane nagrade dodjelile su se pobjednicima kategorija, a uz njih, dodijeljene i posebne nagrade: nagrada EPTA-e – nastup na koncertu laureata EPTA-e, novčana nagrada Hrvatskog društva skladatelja za najbolju izvedbu hrvatskog skladatelja u B, C i D kategoriji, novčana nagrada Dora Pejačević za najbolju izvedbu zadane minijature D. Pejačević (najboljem kandidatu među svim kategorijama), diploma Ira Švarc za najbolju izvedbu skladbe J. S. Bacha te diploma Jurica Murai za najbolju izvedbu Haydna, Mozarta ili Beethovena.

Prije samog natjecanja, u utorak 23. travnja,održalo se Međužupanijsko stručno vijeće nastavnika klavira na kojem su prisutni nastavnici klavira usavršavali svoja znanja slušajući predavanje prof. mentorice Srebrenke Crnović-Završki iz Zagreba koja je uz predavanje o Haydnovim, Mozartovim i Beethovenovim sonatama, neka od navedenih djela i prezentirala radom s učenicima osnovne i srednje glazbene škole.

Natjecanje je započelo A kategorijom u kojoj se natjecalo 14 kandidata (natjecatelji do 11 godina starosti), a prvaje nagrada dodijeljena Viktoriji Kadar (Mađarska) i Evi Goreti (Hrvatska), druga nagrada Helli Huzjak (Hrvatska) i Ivani Benčić te treća nagrada Ivanu Juranko (Hrvatska), Agati Ćuk (Hrvatska), Naidi Ljevaković (Bosna i Hercegovina), Janu Boraku (Hrvatska) i Nuo Cheng (Kina/Hrvatska).

Svečani koncert otvorenja održao se iste večeri u 19,30 sati u Arheološkom muzeju u Osijeku. Klavirski recital održao je mladi albanski pijanist Kostandin Tashko, pobjednik 10. EPTA natjecanja, 2017. godine, student treće godine na tršćanskom glazbenom konzervatoriju „Giuseppe Tartini“ u klasi profesorice Terese Trevisan. Ovaj mladi glazbenik, dobitnik je mnogih prvih nagrada na državnim i međunarodnim natjecanjima, redovito pohađa majstorske tečajeve renomiranih pedagoga, anastupioje i s orkestrom, uz dirigentsku palicu maestra Alberta Martinija.

Tijekom ceremonije otvorenja natjecanja, predsjednica osječkog natjecanja i  EPTA-e Hrvatska, prof. Ida Gamulin naglasila je važnost ovog natjecanja kao najistaknutijeg natjecanja mladih pijanista u ovome dijelu Europe. Također je istaknula ulogu pok. izv. prof. Damira Sekošana, istaknutog osječkog klavirskog pedagoga koji je od začetka ovoga natjecanja budno pratio sve nastupe i sudjelovao u radu ocjenjivačkog suda te izrazila želju da se koncert otvorenja posveti njemu u čast.

Idućeg dana, 24. travnja, održana je B kategorija i nastupi kandidata do 13 godina starosti. Za titulu najboljih natjecalo se 15 kandidata a najvišeocjene dobili su: Tyurin Daniyl (Rusija) i Natali Ružić (Hrvatska) - prva nagrada, Mark Amelchenko (Rusija) - druga nagrada i Klara Volenik (Hrvatska) - treća nagrada. Također, dodijeljene su i posebne nagrade: diploma Ira Švarc za najbolju izvedbu skladbe J. S. Bacha pripala je Natali Ružić (Hrvatska), diploma Jurica Murai za najbolju izvedbu skladbe iz razdoblja klasike Marku Amelchenku (Rusija) te nagrada HDS-a Luciji Čehok (Hrvatska) za izvedbu skladbe Dore Pejačević.

Kandidati C kategorije, njih 13, do 16 godina starosti nastupili su 25. travnja. Ocjenjivački je sud dodijelio tri prve nagrade i to: Rose McLachlan (Velika Britanija), Stipi Prskalu (Hrvatska) i Zvjezdanu Vojvodiću (Hrvatska) te dvije treće nagrade - Fedoru Davidovu (Rusija) i Katarini Malbaši (Srbija). Diploma Ira Švarc pripala je Stipi Prskalu (Hrvatska), diploma Jurica Murai Rose McLachlan (Velika Britnija) a nagrada HDS-a Zvjezdanu Vojvodiću.

Pretposljednji dan, svirali su najstariji kandidati iz D kategorije (do 19 godina starosti). Budući da je ova kategorija dvoetapna, nastavak natjecanja tj. prolaz u drugu etapu ostvarili su Mia Pečnik (Hrvatska), Olga Ivanenko (Rusija) i Matija Drofenik (Slovenija). Oni su se sljedećeg dana, 27. travnja predstavili novim programom, a ocjenjivački sud im je dodijelio sljedeće nagrade: Olga Ivanenko (Rusija) - prva nagrada, Matija Drofenik (Slovenija) i Mia Pečnik (Hrvatska) - druga nagrada. Diploma Ira Švarc pripala je Matiji Drofeniku (Slovenija), diploma Jurica Murai i nagarada HDS-a Olgi Ivanenko (Rusija) te nagrada Dore Pejačević za najbolje izvedenu skladbe Dore Pejačević, među svim kandidatima, Miji Pečnik (Hrvatska).

Apsolutnom pobjednicom natjecanja proglašena je Rose McLachlan iz Velike Britanije, a nagradu EPTA-e Hrvatska osvojio je Zvjezdan Vojvodić iz Hrvatske. On će nastupiti na svečanom otvorenju sljedećeg EPTA natjecanja u Osijeku.

Završni koncert laureata natjecanja održao se u subotu 27. travnja 2019., u dvorani Glazbene škole Franje Kuhača Osijek. Pobjednicima kategorija uručene su novčane nagrade, a dobitnicima posebnih nagrada diplome ili novčane nagrade. Profesorica Ida Gamulin zahvalila se organizatorima i svim sudionicima natjecanja a nagrađene je pohvalila za visoku razinu izvedbe djela te svima zaželjela uspjeh u daljnjem radu.