Matko Brekalo

Polet i pozitivnost kroz mlade

HNK Osijek, Giacomo Puccini: Tosca, red. Ozren Prohić, prem. 30.10.2015.

U petak, 30. listopada 2015. godine održala se premijera opere Tosca, Giacoma Puccinija u Hrvatskom narodnom kazalištu u Osijeku. U prepunom osječkom kazalištu željno se očekivala i premijerna izvedba ponajboljeg mladog hrvatskog tenora, koji se odnedavno priključio redovima osječke opere. Glavne uloge u ovoj poznatoj i zahtjevnoj operi imali su: Dragana Radaković, sjajna srpska sopranistica koja je već dobro poznata osječkoj publici, koja je tumačila Floria Tosca. Ulogu Maria Cavaradossia tumačio je novopridošli tenor osječkog HNK-a, Domagoj Dorotić. Zahtjevnu dramsku ulogu glavnog negativca tumačio je Dalibor Hanzalek. Ulogu političkog bjegunca Cesarea Angellotia tumačio je Filip Sever.

Opera Tosca jedna je od najuspješnijih opera uopće i zasigurno najuspješnija opera Giacoma Puccinija. Praizvedena je u Rimu 14. siječnja 1900. godine.  Ova opera vrlo je zanimljiva i po svojoj dramskoj konstituciji. Cijela Tosca odvija se unutar vremenskog raspona manjeg od 24 sata 14. i 15. lipnja 1800. godine. Opera se događa u vrijeme povijesne bitke između Napolenove i monarhističke vojske u Italiji odnosno Rimu. Libretto verističke dramaturgije potpisali su poznati operni libretistički dvojac Luigi Illica i Giuseppe Giacosa (La bohème, Madama Butterfly).mrm 7938 300Foto ustupio HNK Osijek

Kao i uvijek trebalo bi se krenuti od najboljih i najuspjelijih stvari koje je ova opera donijela osječkom opernom kolektivu i slušateljstvu. Kao prvo, cijela inicijativa oko postavljanja ovako velike i zahtjevne opere je sama po sebi čin za pohvaliti. Najpozitivnija stvar u vezi cijele opere, gledano iz prizme same izvedbe, je pojava mladog i izvrsnog tenora Domagoja Dorotića koji je cjelokupnoj osječkoj opernoj postavi donio prijekopotrebnu svježinu i podigao kvalitetu osječke opere još jednu razinu. Pozitivna činjenica bilo je sudjelovanje dječjeg zbora Zumbići (voditeljica Anja Papa) koji su operi donijeli određenu poletnost i draž. Bitno je spomenuti kako je nakon izvedbe osnovan operni dječji zbor koji će se pripremati baš za ovakve operne uloge te djeci od ranih godina pružati priliku u direktnom sudjelovanju u ovako velikom umjetničkom djelu i projektu kao što je opera.

S obzirom da je opera glazbeno-scensko djelo u kojem se ostvaruje multidisciplinarni spoj glazbe, glume, scene i kostima volio bih reći nešto o svakoj ovoj stavci samo u obrnutom poretku nego što sam sada nabrojao.

mrm 8483 300Foto ustupio HNK OsijekKostimografiju ove opere potpisala je Mirjana Zagorec. Nakon fenomenalne kostimografije prošlog opernog projekta HNK-a u Osijeku (opera Don Giovanni) moram priznati da se ovaj puta osjetila razlika u izvedbenoj kvaliteti svih kostima. S obzirom da je kostimografija Don Giovannija spretno augmentirala različite dramsko-psihološke karaktere svih likova ne mogu reći da se to ni na koji način dogodiloi u ovoj operi. Jedini pokušaj navedenoga osjetio se u pokušaju da se istakne vatreni karakter glavnog lika, Floria Tosce, koja se pojavila u prekrasnoj svečanoj crvenoj haljini koja je zapravo dobila kontra efekt te je zapravo odisala dosadom logičnog klišeja. Ne znam koji bi još paramerat kostimografije izdvojio s obzirom na to da je u ovom slučaju posao izrađen rutinski bez neke vidljive maštovitosti i originalnosti.

Scenografiju za osječku Toscu potpisala je Dinka Jeričević. Nakon fenomenalno odrađene scenografije na operi Don Giovanni postavljena je vrlo visoka ljestvica koja se u ovom slučaju nije ni dotaknula. Scenografija Dinke Jeričević odgovarala je monotoniji kostimografije s tim da se u scenografiji osjećao i minimalistički pristup što se čini kao veliki promašaj s obzirom da se radio o grandioznoj talijanskoj operi. Mislim da je scenografija bila najslabija točke nove postave Tosce u Osijeku te se o njoj više ništa nema ni reći.

Dramaturška razrada opere vrlo je solidno odrađena pod redateljskim vodstvom Ozrena Prohića. Vrlo jasno, precizno i spretno odrađen je dramski aspekt ove opere vjerno prateći tenzije zapleta raspleta pa čak i humora. Bez velikih iznenađenja, uredno i školski.

Dirigentsko palicu i ravnanje opernim orkestrom HNK-a u Osijeku na premijeri Tosce preuzeo je maestro Filip Pavišić. Orkestar je kao i uvijek svoj posao odradio solidno, također bez velikih iznenađenja ili fatalnih propusta. Jedino što je više puta nesretno isplivalo na površinu je gudačka sekcija violončela koja je dosta nespretno odrađivala svoje kratke solističke ulomke sa vrlo nesigurnom i klimavom intonacijom. Sve ostalo bilo je solidno, primjereno i pametno dozirano, bez nekih većih zamjerki.

Sve u svemu, Tosca je u Osijeku dobila neku razinu njene grandioznosti i to pojavom mladih i svježih snaga u osječkoj operi kao što su Domagoj Dorotić i dječji operni zbor. To je ovoj operi i dalo nekakav polet, pozitivnost i na kraju krajeva solidan uspjeh.