• image




Igor Tretinjak i autori osvrta: Rea Kamenski Bačun, Iskra Jovanović,Dražen Matijašević, Marija Pletikosić, Luka Šćrbak, Lucija Subotić, Monika Lanšćak, Luka Vondrak, Ivana Pjevac, Joana Tarbuk i Tena Pataky

 

Rušeći predrasude

 

plakat 7-lutkokaz b27. međunarodna revija lutkarstva - Lutkokaz održana je od 16. do 19. i 30. studenog u Osijeku. Na reviji su sudjelovali studenti UAOS sa svojim završnim ispitima/predstavama, Teatar to Go iz Bjelovara, Lutkovno gledališče Ljubljana iz Slovenije, Titeres Etcetera iz Granade, Španjolska, Cassiopea Teatar iz Trsta i općina Cividale, Italija.

Gosti iz Slovenije, Italije i Španjolske stigli su u sklopu projekta Kreativne Europe, All Strings Attached - pioniri europskog lutkarstva, čiji se program sastojao od tri predstave, izložbe Pioniri europskog lutkarstva i dviju radionica te je činio mini festival unutar Lutkokaza (o samom projektu više će riječi biti u sljedećem broju Artosa). Ukupno, osječka publika je na festivalu mogla pogledati osam predstava u deset izvedbi i putujuću lutkarsku izložbu te sudjelovati na pet radionica vezanih uz lutkarstvo i lutkarsku tehnologiju, koje su vodili umjetnici i pedagozi iz Slovačke, Slovenije i Španjolske.

U nastavku pročitajte osvrte na predstave kroz kritička pera studenata 2. godine glume i lutkarstva i kazališnog oblikovanja.400x299-images-stories-igort-velicastna-stvaritev-1

Čast da službeno otvori 7. Lutkokaz imala je predstava Od 3 do 93. Veličanstveno djelo, kazališta Cassiopea Teatar iz Trsta. Predstava će sve ljubitelje marioneta zadiviti jer nas vraća u povijest koju je vlastitim lutkama i predstavama pisao velikan europskog lutkarstva Vittorio Podrecca. Scenografija na prvi pogled djeluje vrlo oskudno, no iznenađuje mogućnošću transformacije. Ona se najviše očituje kroz projekcije koje je transformiraju u potpuno novi svijet te joj daju jednu drugu dimenziju. Predstava pruža gledatelju savršen uvid u umjetnost animacije velikih marioneta na vrlo dugačkom koncima. Dva pripovjedača nam iznimno slikovito pričaju priču o životu umjetnika koji je popularizirao marionete i učinio ih slavnima na svjetskoj razini, dok istovremeno uživamo u kratkim točkama koje su obilježile povijest lutkarstva, a sada su rekonstruirane za nove mlade generacije. Riječ je o svojevrsnom poetičnom vremeplovu jednog izrazito bitnog dijela svjetske povijesti lutkarstva, stoga svima preporučujemo da je pogledaju, a osobito budućim lutkarskim tehnolozima i animatorima lutaka - Iskra Jovanović i Dražen Matijašević, 2. godina studija Kazališno oblikovanje

Predstava Putovanje u središte sebe izvlači ono najbolje iz korištenih lutkarskih tehnika i prepoznatljivih karaktera kao što su Pulcinella, Punch i Judy te Vitez Laszlo. Iznimno uigrano i razigrano, uz živu glazbenu pratnju, lutkarski tim iza paravana (Matea Bublić, Gordan Marijanović, Stipe Gugić, Anamarija Jurišić i Tena Milić-Ljubić) odgovara na pitanja koja se tiču svakoga, šaljući pozitivnu i ljubavlju ispunjenu poruku. Maštovito i dinamično, kompaktno i duhovito, lutke su odgovorile na pitanja o odrastanju, samoostvarivanju, ljubavi i različitosti. U ovoj će predstavi uživati i ponešto za sebe pronaći svi, od djece koja su s punom pažnjom pratila sva zbivanja na paravanu, do roditelja i ostale publike koja je uživala u svim slojevima koje ova predstava nudi - Rea Kamenski Bačun, 2. godina studija Gluma i lutkarstvo

400x267-images-stories-igort-izlobaIzložba Pioniri europskog lutkarstva, postavljena u Galeriji Waldinger, oduševila nas je spektakularnim likovnim talentom Milana Klemenčiča, Vittorija Podrecce i Hermenegilda Lanza. Iako nema puno lutaka, prostor izložbe jako je dobro iskorišten. Lutke su različitih veličina, detaljno izrađene i bogato ukrašene. Ovakva izložba nešto je što lutkarstvo zaslužuje, a nadamo se da će kroz vrijeme toga biti još i više. Svidjelo nam se i što je odaziv publike bio velik, a primijetili smo i da su svi pažljivo i s respektom promatrali izloške, prepoznavši u njima prave vrijednosti.

Pozitivan dojam otvaranja izložbe pojačala je predstava Kuma Smrt koja je odigrana u njegovom sklopu. Taj završni ispit studenata sada pete godine Ivane Vukićević, Antonija Jakupčevića i Krešimira Jelića, pojačane Hanom Kunić (mentori doc. artD Hrvoje Seršić i Katarina Arbanas, ass.) svakom nas novom izvedbom sve više oduševljava - Marija Pletikosić, Luka Šćrbak, 2. godina studija Kazališno oblikovanje te Lucija Subotić i Monika Lanšćak, 2. godina studija Gluma i lutkarstvo

Lutkarstvo često vodi bitku s predrasudom da je namijenjeno samo za djecu, ali predstava ±∞1/8, u izvedbi studenata 3. godine preddiplomskog studija UAOS-a, Line Brozića, Marka Capora, Marijana Josipovića, Antonije Mrkonjić, Josipe Oršolić, Garijela Perića, Katarine Šestić, Zdenke Šustić i Lovorke Trdin direktno se suprotstavlja toj 400x320-images-stories-igort-1-8-1tvrdnji. Namijenjena zrelijoj publici, ova glumačko-lutkarska predstava prikazuje temu na koju društvo rijetko obraća pozornost, dajući nam pogled u unutarnje svjetove pojedinaca kojima su iluzija i stvarnost relativni pojmovi. Studenti su uz izvedbeno vrlo zahtjevan odnos glumac-lutka, odnosno javanka, donijeli emociju, ozbiljnost, ali i duhovitost, u ovu dirljivu priču o slomljenim ljudima. Ako smo sretni, je li važno živimo li u stvarnome svijetu ili fantaziji vlastitog uma?- Luka Vondrak, 2. godina studija Gluma i lutkarstvo

Predstava Patka, Smrt i tulipan Lutkovnog gledališča Ljubljana iz Slovenije, na jednostavan i poetičan način progovara o smrti, često izbjegavanoj temi, te nas kroz prijateljstvo naslovnih junaka podsjeća i uči kako je smrt sastavni dio života. Energija i emocije koje su glumice Polonca Kores i Asja Kahrimanović zajedno s vještom animacijom prenijele na gledatelje potpuno je zarobila prostor, a kako se priča približavala kraju, izmamila i pokoju suzu. Predstava nikoga nije ostavila ravnodušnim, stavljajući pred nas neka od najbitnijih ljudskih pitanja i izvlačeći srž čovjekovog bivanja. -Ivana Pjevac, 2. godina studija Kazališno oblikovanje

Duh lutkarske prošlosti kazališta Titeres Etcetera iz Španjolske više je predavanje o tome odakle potječu lutke i kako su nastale predstave s njima, nego predstava. Iako ta činjenica apriori ne znači ništa loše, publika u kazališta ipak prvenstveno dolazi gledati, a ne slušati. Autori i izvođači Yanisbel V. Martínez, Enrique Lanz, na sceni dodatno pojačani Carlosom Montessuom, na zanimljiv su način spojili kazalište i video projekciju koja čini i duh lutkarske povijestinajbolji dio izvedbe. Naime, video zapisi koje su snimili putujući svijetom u potrazi za naslovnim duhom lutkarske prošlosti jako su kvalitetni i zanimljivi. Što se tiče lutaka u predstavi, izgledaju izuzetno realno, što s jedne strane fascinira, a s druge otvara pitanje smisla takvih lutaka. Zašto bismo radili kopiju kopije od kopije!? Još gore zašto bismo to gledali u dječjem kazalištu? Kazalište je, kako nas uči Platon, kopija realnog svijeta dok je realni svijet kopija idealnog i imaginarnog svijeta pa zašto još raditi lutku koja je umanjena verzija pravog čovjeka sa svim borama, porama i dlakama na rukama? Ukratko gdje je tu likovnost kod lutaka? - Joana Tarbuk, 2. godina studija Kazališno oblikovanje

Lutkokaz je zatvorila predstava Faust, završni rad iz lutkarstva studenata Stipe Gugića, Tene Milić-Ljubić i Srđana Kovačevića pod mentorstvom doc. art. Hrvoja Seršića, više ass. Tamare Kučinović i ass. Katarine Arbanas, a kojima su se na sceni pridružili Matea Bublić i Gordan Marijanović. Predstava kroz različita maštovita kazališna izražajna sredstva i zanimljiva scenska rješenja problematizira sukob između moralnih vrijednosti pojedinca i njegovih ambicija, tjerajući gledatelja na razmišljanje o tome što je zaista bitno u životu. Posebno važnu ulogu igraju mobilna scenografija i svjetlo koje je stvorilo uvjerljivu atmosferu i iluziju pakla. Vrlo dojmljiva je pozadinska scenografija s obješenim lutkama koje dočaravaju pakao u kojemu su ta izopačena tjelesa sa zarobljenim dušama bez trunke dobroga u njima. - Joana Tarbuk, 2. godina studija Kazališno oblikovanje i Tena Pataky, 2. godina studija Gluma i lutkarstvo

Creative Commons licenca
Ovo djelo je dano na korištenje pod licencom Creative Commons Imenovanje-Nekomercijalno 4.0 međunarodna.