• image

Gordan Marijanović

Ova e-mail adresa je zaštićena od spambota. Potrebno je omogućiti JavaScript da je vidite.

 

Dioniz je kao vino – što stariji, to bolji

 

U skladu s tradicijom Umjetnička akademija u Osijeku i ove je godine po osmi put organizirala međunarodni festival kazališnih akademija Dioniz pod naslovom Igrom do zelenog. Festival se i ovaj put održao na lokaciji Osijek – Đakovo, a svi dani, od 23. do 27. ožujka, bili su ispunjeni mnoštvom kulturnih događanja poput radionica, predstava, filmova i razgovora s autorima. Na ovogodišnjem festivalu sudjelovalo je 8 kazališnih akademija iz različitih dijelova Europe, tako da smo imali priliku vidjeti radove studenata iz Splita, Zagreba, Rijeke, Cluja, Sibiua, Sarajeva, Linza i naravno Osijeka. Osim toga, svi studenti mogli su sudjelovati na različitim radionicama u kojima su pod vodstvom internacionalnih mentora mogli spoznati nove vještine korisne za njihovo buduće zanimanje.P3235931 1

Profesor Aleksandar Acev iz Linza (Austrija) na svojoj se radionici Human walk bavio osvještavanjem tijela i upućivanjem studenata na važnost fizičke karakterizacije pri izgradnji lika. Na prezentaciji njegove radionice publika je mogla uvidjeti koliko je stav tijela bitan kao medij koji publici prenosi određene informacije. Isto tako zanimljiva bila je i radionica Being natural profesora Andrasa Hathazija iz Cluja (Rumunjska) koji se sa studentima koncentrirao na neutralno odvajanje fizičkih radnji čime se razvija prirodnost i postupnost glumca na sceni. Profesorica Arma Tanović – Branković iz Sarajeva (BiH) na radionici Moj Čehov omogućila je polaznicima da se poigraju sa klasikom i naprave svoju scensku varijantu pojedinog djela legendarnog Antona Pavloviča Čehova. Bilo je zanimljivo vidjeti različita rješenja studenata koji su zadatke riješili vrlo inovativno i maštovito. Maštovito je svakako bilo i na radionici Bajka profesorice Tatjane Bertok Zupković iz Osijeka koja se sa učenicima OŠ. Ivane Brlić Mažuranić u Strizivojni zabavljala radeći na njihovoj vještini interpretacije pojedinog bajkovitog teksta. Profesor Joško Ševo i Silvijo Vovk sa zagrebačke akademije već tradicionalno su održali svoju radionicu Kratki rezovi. Na njoj su studenti radeći kratke glumačke sekvence sa minimalnim tekstom učili princip partnerske igre koji će kasnije moći primjeniti unutar nekog većeg materijala na sceni. Za one željne opuštanja, tu je bila i radionica Awareness Through Movement and other Feldenkrais Principles profesorice Therese Brayshaw iz Leedsa (UK) na kojoj su studenti upoznati sa raznim metodama relaksacije, disanja, međusobnog povezivanja te zalaska u podsvjest. Profesor Radu Nechit iz Sibiua (Rumunjska) studente je suočio sa osnovnim principima glume pred kamerom na radionici Dealing with camera za koju su brojni studenti pokazali veliki interes. Kostimografska radionica profesorice Zdenke Lacine iz Osijeka studentima je omogućila stjecanje dizajnerskog iskustva i to od ne bilo kakvog materijala već od smeća. Bilo je fascinantno vidjeti kakvi su sve kostimi proizašli iz običnih plastičnih vrećica ili praznih boca uz intervenciju kreativnih ruku maštovitih studenata.  Profesorica Maja Đurinović iz Osijeka svojom je radionicom Uvod u suvremeni odgojni ples studentima predškolskog odgoja pružila potrebna znanja za budući pedagoški rad i pripremu budućih naraštaja za život u umjetnosti. Nakon zanimljivih radionica studenti su se mogli opustiti i naučiti jahati u đakovačkoj pastuharni. Tko zna, možda će im i to zatrebati za neku ulogu.P3235920

Svaku večer sudionici su mogli uživati u prezentacijama različitih akademija i samim time se upoznati sa drukčijim principima rada. Prvi dan predstavila se Umjetnička akademija iz Osijeka predstavom Niko kao ja koja kroz zanimljiv odnos glumac – lutka obrađuje raznovrsnu životnu problematiku u formi intimnog ispovijednog teatra. Drugi dan razveselila nas je akademija iz Cluja sa predstavom Debut Attempt unutar koje su studenti svojom vještinom interaktivne  klaunijade uspjeli razvedriti i nasmijati čitavu publiku. Humoristični slijed nastavila je akademija iz Splita sa predstavom Igre i karakteri kojom su studenti oduševili publiku raznovrsnim komičnim karakterizacijama likova i monolozima. Akademija iz Linza predstavom Human walk publici je prezentirala različite načine kretanja i stava tijela što je u potpunosti bilo u skladu sa uspješnom radionicom profesora Aceva. Suvremeno konceptualnom obradom Sofoklovog klasika Antigona predstavila se akademija iz Rijeke, a akademija iz Sibiua u potpunosti je oduševila publiku urnebesnom izvedbom Čehovljevog Jubileula. Uslijedila je prezentacija akademije iz Sarajeva sa predstavom Tango po motivima Orestije unutar koje su studenti strastvene plesne vještine tanga ukomponirali sa isto tako strastvenim antičkim monolozima iz Orestije. Nakon njih imali smo priliku upoznati i studente iz Zagreba sa predstavom Kratki rezovi na kojoj su svi polaznici radionice profesora Ševe imali priliku vidjeti o čemu se zapravo radi i što se od njih očekuje. Poslijednji dan studenti iz Osijeka počastili su sudionike izvedbom Bajke koja je nastala kao ispit iz govora na osnovu teksta Dva Ivana. Studenti su igrivošću i glasovnim transformacijama uspjeli zaokupiti i razvedriti čitavu publiku. Nakon toga uslijedio je ozbiljniji materijal u obliku predstave  Četiri priče: Žena u režiji Roberta Raponje, unutar koje četiri mlade žene svoju tešku životnu priču dijele sa publikom u obliku monološkog, ispovijednog teatra. Predstava je oduševila publiku te im postavila brojna pitanja vrijedna razmišljanja. Nagradu za najbolju predstavu podijelile su akademija iz Zagreba i akademija iz Sarajeva.P3235896

Kao osvrt na uspješnost ovogodišnjeg Dioniza odlučili smo popričati sa studentima i nekima od profesora:

„Na Dionizijevom festivalu sam od samih početaka, svih osam godina. Bilo bi mi čudno da sam negdje drugdje krajem ožujka, nego ovdje u Đakovu. Uvijek je izvrsno i vrlo uzbuđujuće. Svake godine upoznajem se s nizom raznovrsnih budućih glumaca različite estetike, različitog razmišljanja, različitih vizija i realizacija glume. Smatram kako je Dioniz nemjerljivo bitan kao ustanovljavanje zrcala pomoću kojeg se studenti ogledaju sa drugim kolegama. Imaju priliku vidjeti da njihovi problemi nisu jedinstveni, pruža im se uvid u drukčije načine rada, zbližavaju se, a sve je to jako bitno u odgoju budućih glumačkih generacija. Mogu reći kako se u ovih 5 – 6 dana više postigne nego na čitavom semestru nastave.“
                                                 Joško Ševo, profesor na Akademiji dramskih umjetnosti u Zagrebu

„Sviđa mi se ideja druženja sa velikim brojem mladih kolega, različitog glumačkog, ali i privatnog mentaliteta te metoda rada. Vlada zaista lijepa atmosfera, svi smo se vrlo zbližili i uživamo ovdje. Ja pohađam radionicu Moj Čehov i mogu reći da sam unatoč poznavanju Čehovljeve bibliografije naučio mnoštvo novih stvari koje ću moći primjeniti ubuduće.“
                                                                                  Ivan Pašalić, student na Umjetničkoj akademiji u Splitu

„Zaista volim kada se organiziraju ovakvi festivali, prvenstveno zbog toga što smatram da postoji vrlo mala komunikacija između akademija, a ovo je sjajna prilika da se to popravi. Pohađam radionicu Awareness Through Movement and other Feldenkrais Principles na kojoj sam naučio mnoštvo jednostavnih i praktičnih vježbi pomoću kojih možemo stvoriti umjetnost samo iz toga što obavljamo osnovnu glumačku radnju. Voditeljica mi je doista otvorila oči i pojednostavila većinu stvari koje su mi ranije predstavljale problem. Uživam u večernjim prezentacijama akademija zbog toga što mi je jako zabavno gledati predstave drugih kolega.“
                                                  Saša Krmpotić, student na Akademiji scenskih umjetnosti u Sarajevu

„Prvi puta sam na Dionizu i moram priznati kako mi je zaista divno. Oduševila me opuštenost festivala koja koristi i profesorima i studentima. Uspio sam razmjeniti i mnoštvo iskustava, uspostaviti male suradnje te se također i zabaviti. Smatram kako su ovakve manifestacije divna platforma za povezivanje akademija te za buduće zajedničke projekte. Ja sam kao student također išao na mnoštvo festivala i to mi je kasnije zaista koristilo za dobivanje angažmana i daljnjeg iskustva.“
                                                        Emir Fejzić, profesor na Akademiji scenskih umjetnosti u Sarajevu

Iz svega navedenog jasno se da zaključiti kakva je atmosfera vladala na ovogodišnjem Dionizu. Mnoštvo novih znanja, novih iskustava i novih poznanstava iskusili su svi sudionici bez obzira bili studenti ili profesori. Dioniz iz godine u godinu sve više napreduje i ostvaruje sve veće rezultate. Unatoč odličnim komentarima, želimo da idući Dioniz bude još kvalitetniji i još posjećeniji. 

 

Creative Commons licenca
Ovo djelo je dano na korištenje pod licencom Creative Commons Imenovanje-Nekomercijalno 4.0 međunarodna.