• image

Broj 1., 2014.g.

SADRŽAJ

 

INTERVJU S POVODOM

Tretinjak, Igor: intervju s dekanicom UAOS-a Helenom Sablić Tomić Projekti Umjetničke akademije postali su uočljivi i prepoznatljivi

Umjetnička akademija u Osijeku u 2014. godini zaokružuje prvih deset godina postojanja te u jesen započinje novi ciklus. O dosadašnjim dosezima Akademije i planovima za drugo desetljeće te lutkarstvu kao njenom specifikumu, potom poziciji u Osijeku, Hrvatskoj i šire, pasivnosti današnjih studenata i izgubljenom urbanitetu grada domaćina razgovarali smo s dekanicom Akademije, prof. dr. sc. Helenom Sablić Tomić.

 

KRITIKA

1. Drama

Žeravica, Katarina Ostvarenje dostojno nacionalnog kazališta (Lav Nikolajevič Tolstoj, Ana Karenjina, HNK Osijek, režija: Dora Ruždjak Podolski, premijera: 3. svibnja 2014.)

Ana Karenjina je visoko podigla letvicu za buduća dramska ostvarenja te se čini kako se ovom predstavom konačno prebacilo težište s recentne agonije oko izbora (v.d.) intendanta osječkog HNK na umjetnost i kreativnost, što bi svima - umjetnicima, publici i drugim društvenim sferama, trebao biti zajednički i jedini cilj.

 

2. Opera

Ban, Marina Osvježeni narodni duh u HNK Osijek (Jakov Gotovac, Ero s onoga svijeta, HNK Osijek, maestro: Filip Pavišić, redateljska postava: Petar Šarčević i realizacija Zoran Juranić, premijera: 4. travnja 2014.)

Veličanstveni dojam ostvaren je marljivim radom svih navedenih. Još jednom je potvrđena mogućnost odlično odabranog repertoara, pri čemu je Ero s onoga svijeta prikazan kao – točka na „i“. Jednostavnim, pamtljivim melodijama (od razuzdanog „bećarca“ do različitih tužaljki) ova opera nekako je zapečaćena u sluhu i srcu osječke publike. Vjerujemo kako će ovako postavljena opera ostati dio programa osječkog HNK.

 

MANIFESTACIJE

1. Međunarodni dan plesa

Mehić, Selma Izložba rasplesanih eksponata (Obilježavanje Međunarodnog dana plesa, CorpArt i UAOS, 2014.)

Studenti, profesori, plesači, glumci, amateri, Osijek, Zagreb - sve je to objedinio ples. Sve su to razigrana tijela i rasplesani umovi. Osijek je proslavio Dan plesa raplesavajući svakoga i sve pa čak i riječi. Kako je Edina Pličanić poručila u svojoj poruci: Otvorite oči, pogledajte, sve oko vas pleše, drveće na vjetru, oblaci sa suncem, zvijezde, mjesec, sva živa bića… cijeli univerzum pleše. Vi plešete. Sve je u svemu, ples je u svemu.

Merzouki, Mourad Svjetska poruka za Međunarodni dan plesa

„Izazovi svoju priliku, zgrabi svoju sreću i riskiraj“. Promatrajući te, oni će se naviknuti na to. Dakle, pokušavajte, griješite i uvijek iznova započinjite, ali iznad svega plešite, nikada nemojte prestati plesati!

 

Pličanić, Edina Hrvatska poruka za Međunarodni dan plesa

Zatvorite oči, duboko udahnite, izdahnite, osjetite svoj puls, njegov ritam, osjetite živu struju svoga tijela… cijeli univerzum pleše u vama.

 


2. Međunarodni festival kazališnih akademija Dioniz – Igrom do sebe, UAOS, 2014.

Gajin, Igor Misterij Dioniza 2014. – igrom do čega?

Međunarodni festival kazališnih akademija Dioniz, iniciran s adrese Odsjeka za kazališnu umjetnost Umjetničke akademije u Osijeku, otpočeo je kao manifestacija kojom se kroz okupljanje studenata i njihovih profesora s kazališnih akademija iz Europe, omogućava da se intenzivnim tempom iskusi „zgusnuta, još jedna akademska godina unutar redovne akademske godine“.


Špindel, Andrea; Šarac, Petra; Lustig, Sara Dioniz - Slavonski epicentar kulturnih zbivanja

Kao posljednjih šest godina, Đakovo je i ove godine bio epicentrom kulturnih zbivanja, oko kojih su se okupili mladi kazalištarci i njihovi mentori iz cijele Europe. Tijekom petodnevnog boravka u Đakovu uživali smo družeći se s različitim ljudima, upoznajući njihove kulture, izmjenjujući radna kazališna iskustva i različite procese rada.

Bailey,Brett Međunarodna poruka povodom Svjetskog dana kazališta, 27. ožujka 2014.
Hoćemo li se mi, umjetnici arena i pozornica, povoditi za sterilnim potrebama tržišta ili ćemo zgrabiti moć koju imamo, moć da stvorimo čist prostor u srcima i umovima društva, da okupimo ljude oko nas, da ih nadahnemo, očaramo i informiramo, i time stvorimo svijet nade i iskrene suradnje?

 

3. Međunarodni festival vokalne glazbe Intervox UAOS, 2014.

 

Milinović, Majda Intervox 2014.

Grad Osijek i Umjetnička akademija nekoliko su dana živjeli  u znaku vokalne glazbe. Od 8. do 12. svibnja 2014. godine održan je još jedan, 2. po redu Međunarodni festival vokalne glazbe InterVox 2014. Festival se sastojao od nekoliko iznimno kvalitetnih glazbenih događanja, od kojih kao najznačajnije treba istaknuti: 2. Međunarodno pjevačko natjecanje Lav Mirski, 1. Smotra pjevačkih zborova i ansambala grada Osijeka i Koncert solista Fakulteta za glazbu i vizualne umjetnosti Pečuh.

 

4. Međunarodna studentska kiparska radionica Jarčevac

 

Krašković, Denis Međunarodna studentska kiparska radionica Jarčevac

Studentska radionica Jarčevac je kiparska radionica u drvu za studente Umjetničke akademije iz Osijeka i gostiju s likovnih i umjetničkih akademija iz okruženja. Radionica je do sada održana 5 puta u kontinuitetu od 2009. godine. Na radionici je do sada sudjelovalo oko 80 studenata. Prošle godine je radionica po prvi puta postala međunarodna na kojoj je sudjelovalo petnaest studenata s likovnih akademija iz regije i to s akademija iz Pečuha, Novog Sada, Ljubljane, Sarajeva, Splita, Zagreba.

 

 

STUDENTSKA SCENA

1. Peričić, Denis Pekel na zemli, mentori Tamara Kučinović i Ljudmila Fedorova, diplomski ispit iz lutkarstva III. godine

 

Nikčević, Sanja Pekel na zemlji kao iznimna predstava

Nekako mi se čini da se ovaj trojac usudio tako nešto napraviti izvan trendova, jer i sami studiraju izvan centra, u Osijeku pa su slobodniji raditi nešto što vole. Međutim, uspjeh tog ispita (koji je postao predstava koju svuda pozivaju i koja oduševljava gdje god se pojavi!) govori da je to njihovo  itekako potrebno našem kazalištu i lutkarstvu i umjetnosti, jer da nam je osim one kritike društva potrebna i njegova afirmacija!  Kad sam ih prvi puta vidjela silno su me podsjetili na grupu Pozdravi, imaju isto tako snažnu kazališnu energiju u sebi i sigurna sam da će se i o ovoj predstavi Pekel na zemli, govoriti i za deset godina!

 

Kučinović, Tamara Pekel na zemli ili sve je moguće

Lutkarsko mišljenje je pozicija u kojoj je sve moguće, pozicija u kojoj uvijek postoji izlaz iz situacije, pozicija u kojoj nema ničeg, a sve postoji, pozicija u  kojoj fantazija radi bez premca. Animirati stoga znači pokretati, znači stvarati, znači birati, znači držati ritam, znači podrediti sebe materijalu, znači pronaći suštinu. Iz takve pozicije ništa nije nemoguće i kazalište konačno ispunjava svoju svrhu. Lutkarstvo je sve i sve je lutkarstvo. Na metafizičko pitanje zašto Peričić može, a mi ne, odgovorit ću stoga kontra pitanjem: „Bojimo li se sebe?“

Kovačević, Srđan: intervju sa studentima, izvođačima Pekela na zemli, Ninom Pavlekovićem, Filipom i Nikšom Eldanom Pekel je putokaz kako afirmirati lutkarstvo u Hrvatskoj

Pisca znamo osobno, a ideja da radimo prema tekstu Denisa Perišića sinula je Nikši i meni isprva u obliku ginjolske predstave, međutim tekst je sugerirao jedan drukčiji pristup. Tekst je užasno zanimljiv i vrlo lutkarski. Iako Denis tekst nije izvorno pisao za lutkarsku predstavu, mi smo u njemu pronašli puno lutkarskih elemenata. Ono što je velika šteta jest to da tekst nažalost nikada nije izvođen, a dobio je nagradu Marin Držić, tako da tekst ima užasno velike kvalitete i jako velike potencijale. Mi smo to prepoznali, svidio nam se i krenuli smo raditi s jako velikim entuzijazmom.

 

2. Vasiljević Gogolj, Nikolaj Kabanica, mentorstvo Maja Lučić i asistentica Katarina Arbanas,
    redateljica Tamara Kučinović, 
diplomski ispit iz lutkarstva V. godine


Tretinjak, Igor Mudro i duhovito proljeće hrvatske lutke

Diplomska predstava studenata glume i lutkarstva na Umjetničkoj akademiji u Osijeku mudro je zaigrana i odlično animirana scenska igra koja na pametan način stapa mladenaštvo i zrelost te sadržajni pesimizam i izvedbeni optimizam. Ujedno, ukazuje na beskrajne mogućnosti lutkarstva koje je davno nadraslo paravane, dvodimenzionalnu igru i "roštiljanje" štapnim lutkama. Nadamo se da će te mogućnosti prepoznati i domaća lutkarska kazališta i da će otvoriti vrata osječkim lutkarima koji nisu tek budućnost, već nužna sadašnjost davno usnulog hrvatskog lutkarstva.

 

 

 

ESEJI

 

Gajin, Igor Doniranje 

Primarno književnik, Stojević se nije ustručavao niti prelaziti u druge medije, niti upisivati druge medije u književnost, u skladu s postmodernom otvorenošću, s postmodernom sklonosti nivelaciji visokoga i niskoga, prošloga i sadašnjega i u konačnici u skladu s postmodernim dokidanjem hijerarhija i propitivanjem granica. Naglašena usmjerenost na jezik i diskurzivne učinke povezna je tema gotovo cijela njegova opusa, a plod je intelektualne klime u desetljeću u kojem je Stojević formativno stasavao u autora.   

 

 

Novaković, Jurica Neobično krojačko umijeće Thomasa Pynchona

Iako bi primitivni čovjek najvjerojatnije ustuknuo pred likovima odjevenima „à la Pynchon“ poput Ruperte u uskom crnom kostimu od bengalske svile s medičejskim ovratnikom i posuvracima od lažnog krzna činčile ili jazz glazbenika Chestera LeStreeta u sjajnom sivom kamgarn odijelu, košulji i ukrasnim rupčićem u istoj jarkoj nijansi fuksije, homburg šeširu boje sladoleda, ručno obojenoj kravati i tamnim sunčanim naočalama s okvirima od kornjačevine, suvremeni čitatelji opremljeni kulturnim dostignućima mogu se slobodno prepustiti draži koju nudi Pynchonovo neobično krojačko umijeće.

 

Drenjančević, Zdravko Slavonski folklorni napjevi s aspekta tonskih nizova

Značaj slavonske folklorne glazbe proizlazi iz više različitih faktora, među koje se ubraja i tonska građa. Kompleksnost te građe očituje se kroz veliki izbor tonskih nizova. Ti nizovi svojim posebnostima i raznovrsnostima specifičnih ljestvičnih obrazaca, ali i širinom opsega tonova koji ih sačinjavaju, oblikuju slavonsku tradicijsku glazbu stvarajući tako  vrijedan i prepoznatljiv glazbeni identitet. Taj identitet je prisutan, živi i u umjetničkoj glazbi, što je upravo i predmet daljnjih istraživanja autora u tome smjeru.

 

 

Turkalj Podmanicki, Margareta Prilog istraživanju nekadašnje isusovačke crkve sv. Mihovila u Osijeku

Nekadašnja isusovačka, a danas župna crkva sv. Mihovila u Osijeku reprezentativna je građevina čije srednjoeuropsko porijeklo prepoznajemo u rješenju prostorne organizacije, ali i pročelja. To jest, radi se o Wandpfeiler-crkvi (crkva s u unutrašnjim kontraforima, zidnim stupcima) s impresivnim pročeljem koje krase dva zvonika. Ovdje iznesena saznanja tiču se interpretacije graditeljskih faza, odnosno specifičnih uvjeta u kojima se gradi bivša isusovačka crkva.

 


Mirčev, Andrej Panonski palimpsest

U tom dubokom, posvećenom i dosljednom traganju za suštinom koju nam nudi ova umjetnost, moguće je identificirati fragmente sopstvene žudnje, na momente sasvim potonuti u izgubljeno vrijeme i potom se probuditi, očišćen, osiguran i ojačan maštom protiv nepodnošljive gravitacije postojanja. S druge strane, moguće je i napustiti rigidne okvire medijski „čistog” izraza i osjetiti uzbuđenje raslojenih granica, gdje više nije moguće prepoznati prvi pokret, boju ili zvuk iz kojih je sve bilo nastalo.

 

 

Matijević, Tihomir Traktat o kiparstvu / traktat o ulici

Razmišljati o skulpturi u javnom prostoru znači razmišljati o mijenjanju transgresivnog identiteta mjesta. U tom susretu skulpture i prostora, osobnog identiteta autora s kolektivnim identitetom ili identitetima zajednice, identiteta djela s identitetom prostora grada u novi identitet, nalazi se potraga za zajedničkim simbolom. Skulptura, kao zajednički simbol, posljedica je postojećeg identiteta i njegov uzročnik. Njezina je povijesna uloga oblikovati sliku prostora kao znak mjesta. Kao identitetna oznaka, odnosno teritorijalna markacija, ima drukčiji zadatak nego kao umjetničko djelo. Zadatak je predstaviti (reprezentirati) prostor koji mu je zadan kao jedinstvenu sliku po kojoj bi svi znali o kojem je prostoru riječ.

 

 

IZ STRUKE ZA STRUKU

Kroflin, Livija Lutkari – globtroteri i globalisti (Međunarodna lutkarska organizacija UNIMA)

Lutkari, globtroteri odvijeka, i umjereni globalisti (samo u smislu globalne prisutnosti lutke i želje za povezivanjem, umrežavanjem i komunikacijom bez granica, ali uvijek uz uvažavanje specifičnosti i različitosti) odlikuju se nemirnim istraživačkim pa i lutalačkim duhom. Svojim članovima UNIMA nudi kontakte, prijateljstvo i mogućnost suradnje s ljudima iz cijeloga svijeta koji se na različite načine bave lutkarstvom, informacije i publikacije o lutkarstvu, tečajeve, radionice i još mnogo toga.

 

IZDAVAČKA DJELATNOST

Ban, Brankica Slavonski tonski idiomi – doprinos tradicijskoj glazbi Slavonije (Zdravko Drenjančević, Slavonski tonski idiomi, Ars Academica, Osijek 2013.)

Knjiga Zdravka Drenjančevića temeljito i iscrpno obrađuje osobine slavonske tradicijske glazbe, otvarajući nove mogućnosti pristupa obradi tradicijske glazbe uopće pa ju treba promatrati kao izraz jezika nove generacije mladih istraživača. Ova knjiga pridonosi razvoju znanosti i glazbene teorije, kao i etnomuzikologije. Osim toga primjenjiva je i u konkretnoj glazbenoj praksi budućih nastavnika.