• image

SADRŽAJ

 

INTERVJU S POVODOM

 

Tretinjak, Igor Intervju s predsjednicom katedre za interdisciplinarnost doc. art. Saša Došen Lešnjaković:  Studij Kazališnog oblikovanja organska je samonikla stvar

Najmlađi studij u sastavu Umjetničke akademije u Osijeku, Kazališno oblikovanje, ove je studentske godine proslavio svoj prvi rođendan, primivši drugu generaciju studenata. U razgovoru s doc. art. Sašom Došen Lešnjaković, jednom od pokretačica Kazališnog oblikovanja i predsjednicom katedre za interdisciplinarnost, u čijoj je sastavnici studij, razgovarali smo o njegovom pokretanju i ciljevima, o sadašnjem stanju u kazališnoj likovnosti i studentima kao njegovoj budućnosti.

 

KRITIKA I...

 

Kazališna umjetnost

 

Žeravica, Katarina Glumci u prvom planu  (Virginia Woolf prema Edward Albee: Tko se boji Virginije Woolf), INK Pula, režija, dramaturgija, koreografija, kostimografija, scenografija i izbor glazbe Damir Zlatan Frey; premijera 3. listopada 2014.)

Nakon svega rečenoga ostaje zaključiti da, iako se u manjoj mjeri udaljio od originalnog dramskog predloška i bez obzira na pojedine suvišne provokacije, redatelj Damir Zlatar Frey je u svojem autorskom projektu Virginia Woolf uspio iskomunicirati relevantne probleme upisane u originalni dramski tekst, a prenosive na značenja današnje stvarnosti. No, to ne bi bilo tako da nije odlične glumačke ekipe, predvođene Nelom Kocsis i Aleksandrom Bogdanovićem, koja je „iznijela” ovu predstavu i koja nas je nagnala da se i mi na kraju zapitamo: „Tko se od nas boji Virginije Woolf?”. 

 

Trdin, Lovorka Još jedna vrijedna diplomska predstava (Četiri priče: Žene dramatizacija prema tekstu Želimir Periš: Mučenice), Umjetnička akademija Osijek i Teatar 054, režija: Robert Raponja; scenografija i kostimografija: Jasmina Pacek; izbor glazbe: Domagoj Mrkonjić; oblikovanje svjetla:Catalin Bocîrnea i Jasmina Pacek; premijera 7. ožujka 2015.)

Kao u svakoj monološkoj drami, tako i u ovoj, pažnja gledateljstva usmjerena je na umijeće glumačke interpretacije. Ovo zapažanje značajnije je tim više što je predstava diplomski ispit Petre Cicvarić. Njezine partnerice također dolaze iz kadra mlađih snaga UAOS-a: Katica Šubarić je asistentica na kolegijima glume, Sara Moser je studentica diplomskog studija, a Petra Kraljev studira na trećoj godini preddiplomskog studija glume i lutkarstva. Mlade glumice su nakon početne doze nesigurnosti u artikulaciji teksta uspjele dočarati emocije- na kojima se predstava temelji- izraziti zrelost  likova, te konačno osvojiti publiku umijećem.

 

Brekalo, Matko Hoćemo još! (W.A. Mozart: Don Giovanni, HNK Osijek, redatelj: Robert Bošković; maestro: Mladen Tutavac; scenografija: Davor Prah; kostimografija: Neven Mihić; koreografija: Vuk Ognjenović; premijera 13. ožujka 2015.)

Sve u svemu opera Don Giovanni u izvedbi i produkciji HNK-a u Osijeku završila je kao vrlo uspješan projekt. Kao opera koja se već dugi niz godina nije izvodila u Osijeku (od 1968.!) polučila je veliki interes i na kraju posjećenost te sa sigurnošću mogu reći kako se svi ljubitelji opere i umjetnosti nadaju sličnim projektima i uprizorenjima u budućnosti. 

 

Plesna umjetnost

 

Ognjenović, Vuk Osječki balet – jučer, danas, sutra

Poput svake djelatnosti tako i profesionalni balet u Hrvatskoj ima svoju povijest koja se može sustavno pratiti u različitim povijesnim razdobljima. Ona nisu ujednačena u smislu sukcesivnog napredovanja struke osobito u prvim desetljećima 20. stoljeća. To je bilo povezano s brojnim organizacijskim, a nerijetko i političkim okolnostima koje su utjecale i utječu na opći razvitak hrvatskog kazališta. Ipak i kroz ta razdoblja vidljiva su htijenja za postojanjem i opstankom te umjetničko-kazališne grane koja u pojedinim kasnijim etapama dostiže u Hrvatskoj iznimno vrijedna i međunarodno afirmirana postignuća.

 

Marijanović, Gordan Vragolasto dobar rođendan (Libreto Jean Bercher, glazba Ferdinand Herold i Peter Ludwig Hertel:Vragolasta djevojka, HNK Osijek, režija i koreografija: Svebor Sečak; produkcija glazbe i orkestar Filip Pavišić; scenografija i kostimografija Neven Mihić; oblikovanje svjetla Tomislav Kobia, premijera 24. travnja 2015.)

Sjajna režija i odličan angažman plesača uspio je podići ovu predstavu na zavidnu razinu. Još jednom se dokazalo kako trud za razvitak osječkog baleta nije uzaludan. Sposobnosti i vještine izvođača pokazale su kako Osijek zaista ima profesionalan ansambl koji može konkurirati sa svim drugim nacionalnim kućama u Hrvatskoj. Ova predstava pobudila je novu lavinu baletnih entuzijasta  i dostojno proslavila 20. rođendan osječkog plesnog ansambla.

 

     Likovna umjetnost 

 

Loinjak, Igor Apstraktno – figurativno – preklapanje - rasklapanje

U Muzeju likovnih umjetnosti Osijek od 19. veljače do 8. ožujka održana je izložba „Apstraktno – figurativno – rasklapanje – preklapanje“ kustosā i povjesničarā umjetnosti Feđe Gavrilovića i Igor Loinjaka. Prvotna je ideja izložbe bila supostaviti dvije pomalo suprotstavljene tendencije u slikarstvu 20. i 21. stoljeća na način da Gavrilović odabere autore i radove koji će prezentirati figurativnu liniju, dok je Loinjakov interes bio usmjeren prema apstraktistima. Međutim, kada se rad na oblikovanju izložbe intenzivirao, autori su se odlučili baviti sličnostima i poveznicama između dvije sekcije izabranih radova. Tako se dobila stilski ujednačenija izložba s nekim radovima koji bi mogli pripadati i „dugoj“ sekciji.

 

Loinjak, Igor Evolucija unatrag kao… deEvolucija  

Osnovno je obilježje svih radova redukcija vizualnosti i postupaka. Dok u Kat. No. 13041664 imamo oko 150 C-print interpretacija određene nijanse crvene boje, u LED-u gledamo tek polaganjo gibanje ledenih santi po dravskoj površini s povremenim promjenama u montaži, odnosno u odabiru veličine plana. Redukcija u ovome slučaju ne izvire u potpunosti iz prakse minimalističke umjetnosti, nego prije iz želje da se vizualnost i medij ogole na svoje sastavne faktore. Štoviše, Frelihova strategija u ovim radovima više ide u smjeru novotendencijaškoga pristupa u kojemu velika uloga pripada odnosu između digitalnih i analognih komponenti medija koje...

  

   Silva i Davor Vrankić - Aktualije iz New Yorka

   The End is here Jim Shaw - The New Museum, New York Sarah Sze - Tanya Bonakdar   Gallery, New York Green    Street Mural Roy Lichtenstein - Gagosian        Gallery, New York; Red Yellow Blue Chuck Close - PACE Gallery

 

   Silva i Davor Vrankić - Aktualije iz Pariza

 Incarner la poussiere Raul Illarramendi - Galerie Karsten Greve, Paris; Ombres blanches Marc Desgrandchamps - Galerie Zurcher, Paris; Lettres à Sybilla Alkis Boutlis - Galerie Suzanne Tarasieve, Paris; Splendeurs et misères: La Prostitution en France (1850-1910) - Musee d’Orsay 

 

     Filmska umjetnost

 

    Ćelić, Edi Ljubav bez zadrške (Mommy (Mama); redatelj Xavier Dolan;  glavne uloge: Anne Dorval, Antoine-Olivier       Pilon, Suzanne Clément; premijera 22. svibanj 2014.)

Zaista, mnogo toga u Dolanovom izričaju naizgled možda ne udovoljava potrebama širokih masa, ali unutar njegove osebujnosti ipak postoji znamenito obilježje kojim se zapravo značajno približava jednom sveopćem, suvremenom fetišu, a radi se o zadiranju publike u autorovu intimu, te njegovom voljnom dijeljenju te iste privatnosti. Temeljito se ispreplevši, a povremeno i poistovjetivši sa sadržajem vlastitih filmova uistinu je, u Dolanovom slučaju, nemoguće razdvojiti umjetnost od umjetnika, a upravo ga njegova odvažnost da doslovno i idejno bude prisutan u svojim djelima čini aktualnim i relevantnim redateljem danas, ali i u budućnosti.

 

MANIFESTACIJE

 

     Dioniz – Igrom do zelenog – Međunarodni festival kazališnih akademija, UAOS 2015

 

Marijanović, Gordan Dioniz je kao vino - što stariji to bolji  

Iz svega navedenog jasno se da zaključiti kakva je atmosfera vladala na ovogodišnjem Dionizu. Mnoštvo novih znanja, novih iskustava i novih poznanstava iskusili su svi sudionici bez obzira bili studenti ili profesori. Dioniz iz godine u godinu sve više napreduje i ostvaruje sve veće rezultate. Unatoč odličnim komentarima, želimo da idući Dioniz bude još kvalitetniji i još posjećeniji. 

 

     SLUK 2015 – 25. susret lutkara i lutkarskih kazališta Hrvatske

 

Nagrada za najbolju predstavu u cjelini pripala je Dječjem kazalištu Branka Mihaljevića za predstavu 

Stručni ocjenjivački sud istaknuo je nedostatak suvremenih autorskih lutkarskih tekstova kao jedan od vidljivih problema u hrvatskom lutkarstvu. Na cijelom festivalu bila su samo dva autorska teksta od kojih jedan replika na Shakespearea, a drugi predložak za igru bez čvrste strukture… Doista je šteta da hrvatska kazališta ne postavljaju čak ni tekstove nagrađene na natječaju Mali Marulić koji organizira Gradsko kazalište lutaka Split i na kojem uvijek istaknu pet do šest vrlo uspjelih tekstova!

 

Tretinjak, Igor Vrijeme je za promjene

Umjesto zaključnog žaljenja zbog i dalje prilično niske kvalitativne razine hrvatskog lutkarstva koje uglavnom tapka na mjestu, tekst o 25. SLUK-u završavamo tim novim, svježim, hrabrim, snažnim i zavodljivim lutkarskim vjetrovima koji pušu s Umjetničke akademije u Osijeku i koji će, nadamo se, u skoro vrijeme promijeniti krvnu i drvnu sliku hrvatskog lutkarstva. 

    

Studentske izložbe

 

Došen, Saša Nešto sasvim novo!  

Na Umjetničkoj akademiji u Osijeku je u subotu 20. lipnja  2015. godine otvorena 1. godišnja izložba studentskih radova 1.godine, 1. generacije studenata Preddiplomskog sveučilišnog studija kazališno oblikovanje.Studij kazališno oblikovanje izvodi se pri Samostalnoj katedri za interdisciplinarnost Umjetničke akademije i jedini je studij s područja primijenjene likovne umjetnosti u Hrvatskoj na kojem se obrazuju budući kostimografi, scenografi i lutkarski tehnolozi te omogućuje svojim polaznicima stjecanje temeljnih relevantnih teorijskih i povijesno-umjetničkih znanja, kao nužnog preduvjeta za stjecanje praktičnih i stručnih umjetničkih vještina s područja kazališne likovnosti u širem smislu čime se obrazuju za bavljenje individualnim umjetničkim radom na području likovnosti predstavljačkih umjetnosti.

Loinjak, Igor Izložba po izložba…  

Ove je akademske godine održano nekoliko izložbi na kojima su sudjelovali studenti likovnoga odsjeka Umjetničke akademije u Osijeku. U ovome ću se tekstu osvrnuti na njih tri – 1. Studentsko biennale na temu „Autoportret“, završnu izložbu studenata odsjeka za likovnu umjetnost te izložbu nagrađenih studenata na završnoj izložbi.

 

     48. PIF, Zagreb 2015.

 

Marijanović, Gordan Oprez! Lutke ponovo haraju Zagrebom 

48. PIF uspješno je nastavio višegodišnju tradiciju. Lutke su ponovno proharale Zagrebom i dobile nove zaljubljenike u svoje stvaralaštvo. Posjetitelji su uspjeli uživati u brojnim programima te se upoznati s novim trendovima i formama u suvremenom lutkarskom kazalištu. Djeca su se zabavila, a odrasli shvatili kako lutkarstvo nije samo za najmlađe, već da se i za njih može naći ponešto. Može se ustvrditi kako je i ovogodišnji PIF veliki korak u popularizaciji lutkarstva i kazališne kulture općenito. Nestrpljivo iščekujemo iznenađenja onog slijedećeg, 49. PIF-a. 

 

     Muzički biennale Zagreb 2015.

 

Ranogajec, Tihomir Muzički biennale Zagreb i studenti s UAOS-a

Muzički biennale Zagreb je kroz svoje trajanje pokazao široku lepezu različitih umjetničkih događaja i projekata koji  pokazuju maštovitost suvremenih glazbenih trendova. Publika je isto tako pokazala različite stavove i dojmove, pa se tako moglo vidjeti zadovoljstvo, sreća, osjećaj ispunjenosti, no isto tako se moglo vidjeti nezadovoljstvo i dosada. No svaki dojam je poticao na razgovor i razmišljanje o preslušanom, što je stvaralo jednu kvalitetnu umjetničku atmosferu koja bi se protezala još dugo nakon što bi završio pljesak za uspješan nastup. Muzički biennale Zagreb svojim bogatim programom potiče na razmišljanje i diskusiju čime razvija umjetnički duh pojedinaca.

 

Festival hrvatske tamburaške glazbe Osijek 2015.

 

Brekalo, Matko Spoj teorije i prakse

U Osijeku se, od 8. do 10. svibnja održao 38. Međunarodni Festival Hrvatske Tamburaške Glazbe u organizaciji Hrvatsko Tamburaškog Saveza u Osijeku. Festival je svečano Hrvatsko Pjevačko Društvo Lipa, pod ravnanjem dirigentice Valerije Fischbach, otpjevajući himnu Republike Hrvatske. Na festivalu je nastupalo 14 tamburaških orkestara iz Hrvatske i Srbije. Orkestri su se dijelili u tri kategorije, dječji, juniorski i seniorski, s obzirom da je festival bio natjecateljskog karaktera. Svaki orkestar izvodio je tri skladbe, zadanu skladbu u određenoj kategoriji, vokalno instrumentalnu skladbu zabavnog karaktera (starogradske pjesme, folklorni napjevi...) te jednu instrumentalnu skladbu po slobodnom izboru.

 

ESEJI

 

    Džambić Anđelković, Ljubica Krvavi performans i tijelo otpora: Satan Panonski

Ovaj rad bavi se umjetničkim djelovanjem Ivice Čuljka, poznatijega pod umjetničkim pseudonimom Satan Panonski, kojega smatramo začetnikom autodestruktivnog body arta u povijesti hrvatskog performansa. U radu se, uzevši u obzir i kontroverzni status njegova stvaralaštva, analiziraju umjetnička obilježja njegove scenske izvedbe i ostalih oblika umjetničkoga djelovanja, te se nastoje uklopiti u povijesni kontekst hrvatskog i svjetskog performansa od dadaističkih začetaka u Vinkovcima do body arta 1990-tih, pri čemu se kao ključni pojmovi i žanrovske odrednice njegova stvaralaštva pojavljuju glazbeni performans, body art, lesionizam, tijelo otpora, performativna poezija, estetika šoka, ritualna estetika žrtve, umjetnost ponašanja, mail art, antimodni performans i totalna umjetnost. Propituju se umjetnički i osobni razlozi stvaralaštva, komunikacija s publikom i medijima, manipuliranje činjenicama kao moguće umjetničko sredstvo, te opća percepcija stvaralaštva ovog umjetnika kroz mitologizaciju njegova lika i djela. Svrha ovoga istraživanja jest revalorizacija umjetničke osobnosti i djela Satana Panonskog, te njegovo jasnije pozicioniranje unutar povijesti hrvatskog performansa kroz povezivanje s temeljnim vrstama i obilježjima umjetnosti performansa, pri čemu se koriste metode analize raznorodnih dostupnih izvora, od izvornih djela (tekstovi i snimke) do sekundarnih zapisa Čuljkovih suradnika o njegovu umjetničkom djelovanju. 

  

    Jurčević Zorica Dobri duh Zagreba: Psihoanalitički pristup Valentinu Knezu 

Rad istražuje uzrok i smisao simptoma neurotičnog ponašanja jednog od najpoznatijih likova hrvatske kriminalističke književnosti, temeljeći istraživanje na traumi predodređenog identiteta imenom, odnosno sferi nesvjesnosti i nezadovoljene seksualnosti iz koje se razvijaju nagoni prema smrti. Valentin Knez tako iz položaja detektiva i kastrirana muškarca postaje zločinac i potentni muškarac, ostvarujući time pridani identitetkneza, onoga koji preuzima i ima vlast, no samo u prividnoj stvarnosti. Prikazat će se stoga kako je opsesija zločinom samo simptom nesvjesnih nagona prema seksualnom zadovoljstvu, ostvarenog konačno u sadističkoj (a istovremeno mazohističkoj) penetraciji sjekirom u Drugoga. Cilj je rada istražiti lik Valentina Kneza kroz njegovu opsesiju zločinima, temeljeći istraživanje i rezultate na otkrivanju mogućih uzroka nastanka njegove psihoze i njegova razvitka u ubojicu. Stoga će naglasak biti na nesvjesnim nagonima koji ga pokreću, prvenstveno na teretu imena i neurotičkim simptomima kao zamjenama seksualnog zadovoljstva.

 

    Gajin, Igor Mullermašina 

Nedavnim objavljivanjem kultnoga dramskoga teksta Hamletmašina Heinera Müllera u zbirci reprezentativnih ostvarenja jednoga od vodećih predstavnika postdramskoga kazališta (tj. u knjizi Hamletmašina i drugi dramski tekstovi u nakladi Frakture i Zagrebačkog kazališta mladih), otvorena je prigoda za još jedno, reaktualizacijsko čitanje toga djela kako bi se ovjerila još uvijek živa korespondentnost Hamletmašinesa senzibilizitetom današnjice.

 

    Serdarušić, Zrinka Dionizijev festival

U ovom radu promatra se odnos prostora i festivala, a kao studija slučaja odabran je međunarodni susret kazališnih i lutkarskih akademijaDionizijev festival. IstraživanjeDionizijeva festivalatemelji se na analizi prostora konstituiranja kazališna čina. Pritom se odgovara na pitanja zašto je važno mjesto kazališne igre, prostor održavanja ovog festivala. Pokazat će se kakva sepovezanost krije između gledatelja, predstave i prostora; gledatelja koji ima priliku doživjeti kazališni čin u različitim prostorima te biti sudionikom modernog kazališta. Naposljetku, utvrđuje se postojanje triju kategorija prostora na kojima se odvijaDionizijev festival: tradicionalni, javni i neafirmirani prostori.

 

    Milinović, Majda Glazbene igre s pjevanjem 

Svaka je igra, pa tako i glazbena, važan aspekt dječjeg života, aktivnost koja izaziva buđenje  pozitivnih emocija i kojom se ostvaruju unutrašnje potrebe djeteta. Život svakog djeteta, ali i njegovo školovanje, moraju gotovo svakodnevno biti upotpunjeni igrom. Igra se smatra vremenom u kojemu se dijete prepušta vlastitoj fantaziji i kreativnosti. Djeci nije potreban poseban proces adaptacije na igru, a tako je i u slučaju onih glazbenih s pjesmom. Djeca se uz pjesmu i igru osjećaju prirodno i sigurno. Igrajući se djeca odrastaju, razvijaju svoje psiho – motoričke vještine i spoznaju nove činjenice.Djeca su, kako u prošlosti tako i danas, od najranije dobi okružena raznim zvukovima, počevši od okoline u kojoj odrastaju, pojava u prirodi, sve do uspavanke koju im majke pjevaju prije spavanja. Glazba je tako potpuno prirodna pojava koja uvelike pridonosi svestranom razvitku djeteta već u najranijoj dobi, koje se ujedno smatra i najoptimalnijim razdobljem za razvijanje glazbenih sposobnosti. Glazba pridonosi prvenstveno razvoju glazbenih, samim time i umnih, estetskih i tjelesnih sposobnosti, ali i radnih navika. Rad je prvenstveno orijentiran na glazbene igre za djecu predškolske i rane školske dobi. Rad prikazuje vrste igara, njihovu primjenu i ciljeve svake od njih, a poseban je naglasak na igre s pjevanjem. U pripremi ovoga rada, igre koje će se spominjati, autorica je redovito primjenjivala u radu s dječjim zborom „Osječki zumbići”, odnosno djecom starosne dobi četiri do devet godina.

 

 Kuhar, Robert Holoart i virtualni prostor

Područje umjetnosti najprimjerenije je od svih navedenih za istraživanje prostornih zakonitosti jer je danas oslobođeno okvira, a dopuštena je primjena svih poznatih tehnoloških postupaka. Stoga je područje umjetnosti jedno od prvih područja na kojema se, ovim projektom, planiraju primijeniti nove zamisli i to na osnovi istraživanja o virtualnom 2D i 3D prostoru kao što je hologram, a na osnovi svih poznatih činjenica o tehnološkoj izvedbi 3D holograma. U projektu HoloArt koriste se metode postupaka izrade i primjene gotovih rješenja putem najsuvremenijih istraženih činjenica o prostoru i njegovim zakonitostima i time je on inovativan i atraktivan. Po prvi puta jedno, isto, likovno-umjetničko rješenje može se vidjeti istovremeno na više različitih mjesta u istom (za nas) vremenskom intervalu. Za razliku od slike na TV ekranu ili projekcijskom platnu sadržaj virtualnog prostora putem 3D holograma je potpun i može se promatrati istovremeno sa svih strana. Uz pomoć aplikacija na uređajima kao što je mobilni ili tablet virtualni prostor holograma, osim što se može promatrati, može se zabilježiti fotografijom i video snimačem usporedo s prostorom u kojem je sam virtualni prostor umetnut. Svjesnost da se više različitih prostornih sadržaja može doživjeti istovremeno donosi nam novi način doživljavanja prostora kao takvog i, u ovom slučaju, definiranog virtualnog prostora kao likovno umjetničkog djela. Takav pristup navodi nas na nova razmišljanja o suvremenom likovno-umjetničkom djelu i kako će se razvijati njegov identitet u skorim budućim intervencijama.  

 

MEĐUNARODNA SURADNJA

 

    Hatházi,András Luxury balance, or the luxury of balance 

I know that I am being silent about what people expect to hear: the disclosure of how these ideas can be achieved. I won’t tell, because this concerns only me. I won’t tell, because it will incite imitation and because it would immediately become a dogma. I won’t tell, because the words are my words, and they acquire a completely different meaning in the recipient. I say only this: we don’t need to know or follow any “actorly aim”, we don’t need to be somebody. Luxury balance or the luxury of balance? Among whom? Among the actor, the role, or the supposed ego of daily routine? Yes. Andjust as it is easy to find the centre of gravity that assures balance in the case of a triangle, the solution is no different in this case:all weneed to knowis,who is the AB side, who is the BC side, and who is the AC side? And what are their dimensions?

 

    Kroflin, LivijaThe Attitude Towards the Fairy Tale in the Contemporary Puppet Theatre 

Čini mi se kako je nužno provesti reevaluaciju utjecaja Meiningenovaca na Stanislavskog I daljnji razvoj ruske režije. Pod utjecajem Meiningenovaca, Stanislavski je istraživao scenske trope i učio kako prevladati scenska ograničenja uz pomoć svjetlosnih i zvučnih efekata; kako rekonstruirati I dekonstruirati scenu, kako potaknuti asocijacije kod publike; kako koristiti glumce kao jedan od alata za stvaranje snažnih poetskih odraza. U elaboraciji scenskih efekata grof je nagovijestio eru radija i filma kao i kompjuterizirane efekte našeg vremena.   

 

 Stefanova, Kalina Paradise Lost In Africa and in Europe, with Brett Bailey, the Mesmerizer, in Charge 

This article aims at introducing the extraordinary talent of South African director Brett Bailey by recreating the second installment of his Exhibit series – a unique art-and-politics event that has been stunning and disconcerting European audiences – and by presenting a firsthand account of the main developments in his work, from his first show Zombie until now. 

 

 

IZDAVAČKA DJELATNOST

 

    Gajin, Igor Srednjovjekovno slikarstvo 

Osim reafirmacije obezvrjeđivanog kontinentalnoga srednjovjekovlja, knjiga Rosane Ratkovčić dragocjena je i kao katalog svih lokacija na kojima se mogu naći ostaci, tragovi i fragmenti srednjovjekovne umjetnosti. Najatraktivniji dio knjige zacijelo čine fotografije kao materijal koji ne svjedoči samo o ljepoti srednjovjekovne umjetnosti u kontinentalnom dijelu Hrvatske, nego nas u većini slučajeva dokumentaristički upozorava i u koliko katastrofalnim razmjerama nastavljamo ostavljati svoje kulturno blago zapuštenim.

 

ERASMUS

 

    Ranogajec, Tihomir Londonski poslovni svijet 

Stručna praksa ERASMUS-a je prilika koja bi trebala biti poznatija među studentima, jer pruža veliko znanje i iskustvo rada i života u inozemstvu. Mnoštvo mladih u hrvatskoj završe fakultete a da nemaju radnog iskustva koje mogu upisati u biografiju stoga je ovakva prilika idealna za apsolvente koji imaju volje i odvažnosti za radom u inozemstvu. Moj je odabir bio London, no praksu svaki pojedinac bira ovisno o vlastitim preferencijama čime si omogućuje putovanje i iskustvo koje će pamtiti cijelog života.

Sve u svemu opera Don Giovanni u izvedbi i produkciji HNK-a u Osijeku završila je kao vrlo uspješan projekt. Kao opera koja se već dugi niz godina nije izvodila u Osijeku (od 1968.!) polučila je veliki interes i na kraju posjećenost te sa sigurnošću mogu reći kako se svi ljubitelji opere i umjetnosti nadaju sličnim projektima i uprizorenjima u budućnosti. 

 

 

ZBORNICI

 

          Međunarodni znanstveni skup Europske odrednice pojma lutke i stručno lutkarsko nazivlje
          Umjetničkakademija Osijek, 2014.

U ovome zborniku okupljena su izlaganja održana na međunarodnom znanstvenom skupu „Europske odrednice pojma lutke i stručno lutkarsko nazivlje“ (Osijek, 19.11.2014.). Održavanjem međunarodnog znanstvenog skupa htjelo se hrvatsko lutkarsko nazivlje staviti u širi (europski pa i svjetski) kontekst. Pozivu na sudjelovanje odazvali su se eminentni stručnjaci iz područja teatrologije, filologije i lutkarske umjetnosti: Henryk Jurkowski; Radoslav Lazić; Rita Fleis; Siniša Jelušić; Marijane Petrović; Matt Smith; Jasminka Mesarić; Zdenka Đerđ; Teodora Vigato; Livija Kroflin i Igor Tretinjak