• image

Matko Brekalo
3. DANI JULIJA KNIFERA 2018

 

Asocijativni meandar

 

Nakon četiri Kniferova dana ispunjena marljivim radom, predanošću i dobrom atmosferom, možemo zaključiti da su međuakademske, međugradske i međunarodne suradnje prijeko potrebne u obrazovanju studenata i samoj prezentaciji našeg grada i naših umjetnika

 

 Bojan Gagić, "Luminoakustika, digitalna genetika i svašta između", predavanje, foto: PromoBojan Gagić, "Luminoakustika, digitalna genetika i svašta između", predavanje, foto: Promo

 

Od 25. do 28. travnja 2018. godine održali su se 3. Dani Julija Knifera 2018. u organizaciji Umjetničke akademije u Osijeku. Ove godine nositelj projekta bio je novotvoreni Odsjek za novu glazbu, a umjetnički voditelj asistent Tihomir Ranogajec.

 

Svojevrsni podnaslov projekta bio je Asocijativni meandar. Meandar kao najprepoznatljiviji motiv Kniferovog likovnog stvaralaštva i asocijativnost kao težnja za shvaćanjem i povezivanjem svih vrsta umjetnosti, svojevrsni umjetnički sinkretizam. Cilj je ovogodišnjih Dana Julija Knifera bio prikazati ovog jedinstvenog i svestranog umjetnika kao takvog, naglasiti njegovu povezanost sa sportom, glazbom i ostalim umjetnostima te na taj način istaknuti i prikazati Kniferovo renesansno razmišljanje o umjetnosti. S obzirom da je ove godine jedan od glazbenih odsjeka bio zadužen za organizaciju i provedbu cijelog projekta, samo je po sebi logično da je glazbeni program dominirao, a bitno je spomenuti da je bio baziran na suvremenoj / avangardnoj glazbi domaćih i inozemnih autora.

 

S obzirom da ovaj osvrt pišem iz perspektive glazbenika i suradnika Odsjeka za novu glazbu, probat ću ukratko predstaviti program koji se događao a koji sam stigao posjetiti, s kritičkim osvrtom na glazbeni dio programa, s obzirom da za ostali dio programa nemam stručne kritičarske kompetencije, već samo suho subjektivno mišljenje.

 

"Atelje na otvorenom", foto: Promo"Atelje na otvorenom", foto: PromoNa otvorenju 3. Dana Julija Knifera 25. travnja, koje se održalo u Prolazu Julija Knifera (kod Eurodoma), za službeno otvorenje pobrinuli su se dekanica Umjetničke akademije u Osijeku prof. dr. sc. Helena Sablić Tomić, asistent odsjeka za novu glazbu i umjetnički voditelj projekta Tihomir Ranogajec, voditeljica Odsjeka za kulturu grada Osijeka Danijela Klobučar i asistent na Likovnom odsjeku UAOS-a Igor Loinjak, koji je sa svojim studentima pripremio malu izložbu Atelje na otvorenom, što je ujedno bio i Kniferov san, ostvaren tek krajem 80-tih godina prošlog stoljeća.


Nakon otvaranja slijedila su predavanja i okrugli stol. S temom Apstraktno slikarstvo i kraj povijesti umjetnosti predstavio se doc. dr. sc. Krešimir Purgar, koji je kroz perspektivu povijesti umjetnosti i na neki način filozofije (što su u neku ruku neodvojive discipline) svrstao Knifera u kontekst apstraktnih umjetničkih pokreta 20. stoljeća.

 

Uslijedilo je predavanje doc. art. Vuka Ognjenovića, baletnog umjetnika koji je Knifera stavio u kontekst s baletnom glazbom poznatog skladatelja 20. stoljeća, Igora Stravinskog. Bitno je spomenuti kako je sam Knifer u mnogim intervjuima govorio o memoarima Stravinskog kao inspiraciji za meandar. O tome se govorilo i na okruglom stolu Note Kniferovog meandra, čiji je moderator bio asistent odsjeka za primijenjenu umjetnost, Igor Gajin.


Za kraj prvog dana multimedijalni umjetnik Bojan Gagić predstavio se s predavanjem pod nazivom Luminoakustika, digitalna genetika i svašta između. Na ovom predavanju studenti su imali priliku vidjeti što i kako se događa na sceni multimedijalnih umjetnosti, te proširiti horizonte ustaljenih, formalnih umjetničkih formata.

 

26. travnja održala su se dva događaja, predstava Pleti mi, dušo, sevdah pod mentorstvom doc. artD. Maje Lučić Vuković i doc. art. Tamare Kučinović s Odsjeka za kazališnu umjetnost, uz suradnicu asistenticu Katarinu Arbanas.


Koncert S/UMAS, foto: PromoKoncert S/UMAS, foto: PromoNakon toga u Domu Željezničar održao se koncert S/UMAS ansambla za suvremenu glazbu Umjetničke akademije u Splitu. Pod mentorstvom doc. art. Gordana Tudora, renomiranog hrvatskog saksofonista i skladatelja, ovaj je mladi ansambl pokazao što je radio u protekle tri godine, koliko postoji, predstavivši se osječkoj publici i studentima s vrlo zanimljivim i suvremenim programom. Na programu su se našla djela domaćih i inozemnih skladatelja, koja su uglavnom aranžirana za njihov sastav baziran na puhačkim instrumentima i udaraljkama (drum set). Program koncerta bio je baziran na glazbi koja je vrlo blisko koketirala sa free jazzom i suvremenom glazbom, tako smo na istom programu mogli čuti djela Franka Zappe, Guillamea Ortiea, Juliusa Eastmana, Gordana Tudora i Dubravka Detonija. Mladi splitski studenti glazbe pokazali su kako se u samo tri godine, velikim trudom i radom mogu napraviti velike stvari na polju razumijevanja i izvođenja suvremene glazbe, koja iz godine u godinu instrumentalistima, glazbenicima i umjetnicima općenito postavlja sve veće izazove i beskompromisno širi horizonte o shvaćanju zvuka i umjetnosti. Sve u svemu, može se reći da je ovo bila vrlo uspješna suradnja dviju akademija.

 

27. travnja, pretposljednji dan 3. Dana Julija Knifera započeo je predavanjem pod nazivom Suvremeni film izv. prof. art. Davora Šarića, što je dodatno upotpunilo ovogodišnju ideju asocijativnosti projekta.


Nakon toga, već spomenuti Gordan Tudor održao je sjajan koncert u Muzeju likovnih umjetnosti u Osijeku gdje je i praizveo novo djelo Dubravka Detonija Les messages de Xénia. Ovim činom Dani Julija Knifera službeno su postali i platforma za prezentaciju novih umjetničkih djela te taj aspekt u budućnosti treba poticati na svim razinama (u svim umjetnostima). Uz Detonija, Tudor je izveo i djela S. Reicha, M. Kranebittera, K. Seletkovića i A. Horvat.


Na kraju predzadnjeg dana dočekao nas je vrhunac ovogodišnjeg izdanja Dana Julija Knifera, Koncert Četiri akademije. U svečanoj dvorani Filozofskog fakulteta u Osijeku predstavili su nam se studenti instrumentalističkih studija Umjetničke akademije u Splitu, Muzičke akademije u Puli, Muzičke akademije u Zagrebu i studenti odsjeka za novu glazbu Umjetničke akademije u Osijeku. Koncert je započeo izvedbom suvremenog djela Louisa Andriessena, Workers Union. Vrlo je bitno spomenuti da su u izvedbi ovog djela sudjelovali predstavnici svih četiri akademija te je skladba izvedena pod dirigentskom palicom asistenta Tihomira Ranogajca. Nakon toga kao solist predstavio se student harmonike Muzičke akademije u Puli, Petar Hašć, koji je sjajnim izvedbama A. Markovića i J.I. Kaipainena zapanjio osječku publiku. Nakon toga Nastupio je gitaristički trio (dio Ansambla za novu glazbu Umjetničke akademije u Osijeku) koji je izveo skladbu High Spirits red. prof. art. Sanje Drakulić, pročelnice Odsjeka za novu glazbu. Nakon njih slijedio je već spomenuti S/UMAS ansambl, koji je ponovio nekoliko skladbi izvedenih dan ranije.

 

Koncert četiri akademije, foto: PromoKoncert četiri akademije, foto: Promo

 

Slijedila je izvedba skladbe Cat Chat, skladateljice red. prof. art. Sande Majurec, koja se usudila u neklasični komorni sastav ubaciti i tamburu! Ovo djelo praizvedeno je na prošlogodišnjoj 54. Glazbenoj tribini u Opatiji te su u izvedbi također sudjelovali studenti svih četiriju akademija.


Za kraj su nam se predstavili studenti Muzičke akademije u Zagrebu pod okriljem studentskog ansambla ASMANGU te mentorstvom osnivača ansambla red. prof. art. Berislava Šipuša. Zagrepčani su izveli poznatu skladbu Luciana Beria Folk Songs za mezzosopran i sedam instrumenata.

 

Nakon ovog uspjelog koncerta mnogi su se pitali zašto se ovakve međuakademske suradnje nisu događale i ranije te zaključili da se ovakvi događaji u bliskoj budućnosti moraju što više poticati i realizirati, čemu se svi i nadamo.

 

Za vrijeme trajanje spomenutog koncerta u Centru za kulturu u Đakovu igrala se predstava True West, koja je realizirana u koprodukciji Umjetničke akademije u Osijeku, Srpskog narodnog pozorišta Novi Sad i Grada Đakova. Još jedna uspjela suradnja koja je potaknuta (i) ovim projektom.


Ujutro, 28. travnja, zadnji dan 3. Dana Julija Knifera, održala se utrka (maraton) pod nazivom Osječki meandar. Ovim činom Dani su se dotakli i Kniferove strasti prema sportu, koju je i sam često isticao. Pobjednici maratona za nagradu su dobili ulaznice za razne manifestacije u Gradu Osijeku, od koncerata u Hrvatskom narodnom kazalištu do utakmica NK Osijek, što je još jednom pokazalo asocijativnost ovog projekta.


Nakon toga jučerašnji događaji Koncert četiri akademije i predstava True West doživjeli su ponovljene izvedbe na obrnutim mjestima, koncert u Đakovu a predstava u Osijeku. Time su i službeno završili 3. Dani Julija Knifera.


Sve u svemu, ako se retrospektivno vratimo na prvi dan festivala, i razgovorima o povijesti, definiciji i smislu umjetnosti koje je predvodio doc. dr. sc. Krešimir Purgar, nakon četiri intenzivna dana umjetničke suradnje, pripreme, druženja, razgovaranja i promišljanja, možemo zaključiti da je asocijativnost i općenito susret pojedinca s nečim apstraktnim vrlo važan segment njegovog razvoja, pogotovo kada se radi o mladim umovima, studentima.

 

Nakon četiri Kniferova dana ispunjena marljivim radom, predanošću i dobrom atmosferom, možemo zaključiti da su međuakademske, međugradske i međunarodne suradnje prijeko potrebne u obrazovanju studenata i samoj prezentaciji našeg grada i naših umjetnika.