• image

Igor Tretinjak, glavni urednik

UVODNA RIJEČ

Povezivanje, preplitanje i prožimanje

 

Kroz većinu tekstova u sedmom Artosu provlači se nekoliko zajedničkih niti – povezivanje, preplitanje i prožimanje. Te niti koje spajaju čine čvrste mostove između umjetnosti, znanosti i kritike, današnjice i sutrašnjice

 

Naslovniza sedmog Artosa, autor: Marko JelićNaslovniza sedmog Artosa, autor: Marko JelićSedmi broj Artosa konceptom se naslonio na prethodni broj, dodatno utabavši započeti put te napravivši nekoliko koraka dalje. U temi broja Duhovno i ritualno u (suvremenoj) umjetničkoj praksi urednik Igor Loinjak okupio je autore iz raznih  znanstvenih i umjetničkih područja, od filozofije i slikarstva preko kazališta i digitalne umjetnosti do performansa, stvorivši cjelinu koja je, kako piše Loinjak, mali, ali sladak doprinos razumijevanju nekih aspekata suvremene umjetničke prakse koja je sve samo ne lišena upliva duhovnog i ritualnog aspekta čovjekove naravi. Svoje priloge, studije i razmišljanja o uplivu duhovnog i ritualnog u umjetničku praksu dali su autoriteti u svojim područjima Vlado Martek, Marijan Steiner, Miran Blažek u koautorstvu s Loinjakom, Suzana Marjanić, Josip Zanki te Ana Popović i Blanka Gigić Karl.

 

Nakon prvog Artosovog otrulog stola koji je započeo razgovor o intermedijalnosti u umjetnosti, daljnje korake u propitivanju međusobnih utjecaja raznih umjetničkih izraza napravili su Igor Loinjak, Krešimir Purgar, Dubravko Mataković i Goran Lišnjić vođeni znalačkom rukom moderatora Igora Gajina u Artosovom okruglom stolu na temu Note Kniferovog meandra – glazbeni korijeni Kniferovog koncepta.

 

Artos je živ časopisni organizam sa stalnom tendencijom rasta i širenja, a svoj obol u tom smjeru daje i sedmi broj s nekoliko zanimljivih novina. U novoj rubrici Portret umjetnika kroz razgovore i nova djela predstavljat ćemo mlade umjetnike i one koji stvaraju podalje glavnih struja. Čast da otvori rubriku dobila je dramska spisateljica Una Vizek, dobitnica prve nagrade Marin Držić za dramu 2017. godine. Uz razgovor objavljujemo tekst Priručnik za televizijske debate koji je Vizek napisala za Artos. Od novina tu je i suradnja časopisa sa studentima studija ilustracije koji potpisuju ilustracije naslovnice i glavnih tema.

 

U rubrici Intervjui donosimo tri zanimljiva razgovora s umjetnicima i važnim pojedincima koje naša javnost ne poznaje u dovoljnoj mjeri. Riječ je o vrlo uspješnom vukovarskom skladatelju trailera za holivudske blockbustere Goranu Dragašu, jednoj od najcjenjenijih art terapeutkinja na svijetu, profesorici Mercedes Ballbé ter Maat te mostarskom graditelju kazališnih mostova, redatelju i dramskom pedagogu te osnivaču i voditelju Mostarskog teatra mladih Seadu Đuliću. Rubriku Eseji otvara i zatvara esej o lutkama u predstavama Kazališne družine Pinklec koja je 2017. proslavila 30. rođendan.

 

I ovaj Artos donosi velik broj kritika, kao i dvije recenzije knjiga te izvješća s UAOS-ovih festivala i događaja kojih se skupio pozamašan broj. Tako možete čitati o Lutkokazu, Dionizu, Danima Julija Knifera, festivalu Umjetnost i žena te međunarodnom pjevačkom natjecanju Lav Mirski.

 

Zaokružimo li sedmi Artos, uočit ćemo kako se kroz većinu tekstova, od osvrta, intervjua i kritika do stručnih radova i studija, provlači nekoliko zajedničkih niti – povezivanje, preplitanje i prožimanje. Povezivanje dramskog pisanja i programiranja, glazbe i likovnosti, odnosno filma, preplitanje umjetnosti i medija, prožimanje duhovnog i ritualnog u i sa (suvremenom) umjetnosti. Te niti koje spajaju čine čvrste mostove između umjetnosti, znanosti i kritike, današnjice i sutrašnjice.