• image

Igor Tretinjak, glavni urednik

UVODNA RIJEČ

 

Raznolikost kao produkt kreativne samoće

 

Deveti broj Artosa ne ide za cjelovitošću i tematskom zaokruženošću, već vrijeme izolacija i razdvajanja komentira raznolikošću tema, ideja i interesnih područja

 

Artos 9, naslovnica; foto: Sarika Singh / AUKArtos 9, naslovnica; foto: Sarika Singh / AUKU skladu s vremenom i neprilikama koje su nas zaskočile, novi broj Artosa nešto je drukčiji od prethodnih. Već na prvi pogled uočljiv je izostanak Artosovog otrulog stola od kojeg nismo odustali, već nas je od njega privremeno udaljila samoizolacija. S druge strane, produktivna samoća unutar vlastitih zidova rezultirala je većim brojem eseja bitno različite tematike i područja interesa. Grčki povjesničar i teoretičar lutkarstva i kazališta za djecu Tasos Angelopoulos piše o lutkarskom sloju priča slavnog pisca za djecu Giannija Rodarija, Ema Bakran o sindromu lutajuće maternice u grčkim djelima i tragedijama, Danijela Paska problematizira medijsku ritualnu reprezentaciju političarki u i dalje patrijarhalnom hrvatskom društvu, dok Tin Užar u fokus svog eseja stavlja Matošev odnos prema glazbi u kritikama, esejima i polemikama. Esejistički dio završava esej Igora Tretinjaka o recentnom dramskom stvaralaštvu za djecu u Hrvatskoj.

 

Raznolikost eseja pretočila se na broj u cjelini koji nije oblikovan oko jedne glavne teme, već sadrži tri kraće teme – broj otvara tema Suvremeno viđenje tradicije. Urednik Zdravko Drenjančević veći dio tekstova oblikovao je oko glazbe. Vesna Ivkov piše o muzičkom folkloru iz treće rukeSunčana Bašić i Tihana Ivanković o starim klavirskim programima, a Nada Bezić o glazbenim šetnjama Zagrebom. Doprinos temi dala je Lucia Leman tekstom o slavnom engleskom lutkarskom junaku Punchu.

 

Kolege sa studija Art terapije u svojoj tradicionalnoj rubrici Kreativne terapije predstavljaju Muzikoterapiju kroz četiri eseja. Marina Hojsak piše o muzikoterapiji korištenoj u svrhu ostvarivanja i održavanja odnosa između novorođenčeta i majki u riziku, Antonija Vukelić je u svom radu opisala kako muzikoterapija utječe na mentalno zdravlje i koji su pozitivni učinci muzikoterapije općenito. Dajana Miloš opisuje višeslojnu ulogu muzikoterapije u starijoj životnoj dobi, dok urednica teme Mija Janković Shetsner u svom tekstu opisuje vibroakustičnu tehniku zvučnog kreveta.

 

Treća tema predstavlja pravi raritet. Riječ je o na našim prostorima slabo poznatom Thangka slikarstvu, indijskoj tehnici slikarstva s kojom nas upoznaju Sarika Singh u dva eseja: Painting Thangkas – Depicting Morality i Image and Imagery – Making Buddha te Igor Loinjak u tekstu o iskustvu thangka slikarstva u novom ciklusu crteža Josipa Zankija, Wittgenstein mantra.

 

Ovaj broj ima jedan, ali vrijedan intervju, s novom umjetničkom voditeljicom Muzičkog biennalea, Margaretom Ferek Petrić. Nešto je manje kritika nego u prethodnim brojevima, no broj zato nudi dvije iscrpne recenzije knjiga. Lucija Ljubić piše o knjizi Ivo Raić – hrvatski i europski glumac i redatelj Antonije Bogner-Šaban, a Igor Gajin o knjizi Lucije Ljubić Od prijestupnice do umjetnice – kazališne i društvene uloge hrvatskih glumica.

 

Događanja vezana uz Akademiju za umjetnost i kulturu u Osijeku otvara in memoriam Zdravka Drenjančevića maestru i dugogodišnjem profesoru na našoj akademiji Josipu Jerkoviću. Akademske godine 2019. / 2020. pokrenut je diplomski studij neverbalnog teatra, o čemu piše jedna od pokretačica Maja Đurinović, dok svoje dojmove dosadašnjim radom iznosi nekoliko studenata. Dio vezan uz našu akademiju i broj zatvara Danovnik iz karantene u izboru Snježane Barić-Šelmić. Riječ je o projektu u kojemu su profesori i studenti naše akademije samoizolaciju pretočili u kreativan rad te su tekstom, fotografijom, slikom i videom reagirali na dane karantene koji su označili ovu akademsku godinu.

 

Deveti broj Artosa, dakle, ne ide za cjelovitošću i tematskom zaokruženošću, već vrijeme izolacije i razdvajanja komentira raznolikošću tema, ideja i interesnih područja. I baš kao što je izolacija bila nužan korak do novih sloga, skladova i jedinstava, tako je ovaj broj korak prema novim tematskim kompaktnostima.