Medijsko obrazovanje u srednjim školama i za starije osobe

Fotografija: Julius Drost, Unsplash
Fotografija: Julius Drost, Unsplash

Autor: Tomislav Levak /

Od 2015. godine i službenoga ulaska u akademsku zajednicu – prvo kao asistent na tadašnjem Odjelu za kulturologiju Sveučilišta Josipa Jurja Strossmayera u Osijeku, a potom kao asistent, danas i predavač na Odsjeku za kulturu, medije i menadžment Akademije za umjetnost i kulturu u Osijeku – počeo sam se aktivno baviti edukacijama i obrazovanjem iz područja medijske pismenosti i kritičkoga vrednovanja informacija objavljenih u medijima i javnosti. Navedeno široko područje zainteresiralo me ne samo zato što sam prethodno gotovo dva desetljeća aktivno radio u različitim medijima, kao novinar i/li urednik, već i zato što sam spoznao važnost navedene problematike u suvremenom (novo)medijskom okruženju.

Odabrane teme iz domene medijske pismenosti studentima sam predavao i predajem u okviru više kolegija na kojima sam radio ili još radim kao nastavnik, kao što su Uvod u komunikologiju, Društveni mediji, Novi medijski žanrovi, Dezinformacije u novim medijima, Medijska pismenost i civilno društvo, Publicistika, Propaganda u medijskoj kulturi i drugi. Paralelno, sudjelovao sam i sudjelujem u više fakultetskih i izvanfakultetskih nacionalnih i međunarodnih projekata s temama iz područja medijske pismenosti i medijskoga obrazovanja. Među njima se ističe The Implementation of Media Education in Schools – IMES, veliki međunarodni projekt primarno  okrenut medijskoj pismenosti i načinima kako stvoriti ili poboljšati kurikule kroz koje se medijska pismenost poučava. Projekt je službeno započeo 1. rujna 2018. godine i inicijalno je trebao trajati do 31. kolovoza 2020. godine. No, zbog pandemije COVID-19 njegov je završetak prolongiran za 6 mjeseci i projekt je službeno zaključen 28. veljače 2021. godine.  Projekt je u potpunosti financiran sredstvima Europske unije, a u njemu je sudjelovalo šest partnera iz tri države: Vilnius Salomeja Neris Gymnasium (Litva) kao nositelj projekta, zatim Tehničko sveučilište Vilnius Gediminas Technical University (Litva), srednja škola 4th Lyceum of Katerini (Grčka), Research Center For Programming And Development KEK KEPA Pierias (Grčka) te Elektrotehnička i prometna škola Osijek i Akademija za umjetnost i kulturu u Osijeku kao hrvatski partneri. Rezultati projekta bili su novi kurikul (Curriculum) i metodički materijali (Methodological Materials) za novi predmet iz područja medijske pismenosti. Navedeni materijali objavljeni su u elektroničkom i u tiskanom obliku na četiri jezika (engleskom, litavskom, grčkom i hrvatskom) s razrađenim metodološkim postupcima te nizom primjera i praktičnih zadataka za srednjoškolske učenike, a zajedno su ih osmislili i sastavili predstavnici svih sudionika i partnera projekta. Predmet je nazvan Mediji i društvo (Media and Society), a njegovo predviđeno trajanje je 34 školska sata. U školskoj/ akademskoj godini 2019./2020. on je bio realiziran kao pilot-projekt u odabranim školama. Nakon dodatnih korekcija kurikul se u konačnom obliku od školske/akademske godine 2020./2021. u dijelu srednjih škola u Litvi provodi uklopljen u redovitu nastavu gimnazijskoga programa, a u Grčkoj i Hrvatskoj kao izvannastavna aktivnost.

Osim toga, među mojim edukacijskim aktivnostima ističu se dva izvanfakultetska projekta – AkaMedia za srednjoškolske nastavnike i knjižničare te Novomedijsko doba za treću životnu dob. Oba su započeta prije pet godina, a još uvijek se redovito provode na godišnjoj razini, uz određene modifikacije u nazivu i sadržaju.

Projekt AkaMedia za srednjoškolske nastavnike i knjižničare

Ovaj je projekt iniciralo, osmislilo i provode ga dvoje nastavnika s današnjeg Odsjeka za kulturu, medije i menadžment Akademije za umjetnost i kulturu u Osijeku – dr. sc. Snježana Barić-Šelmić, viša asistentica te Tomislav Levak, mag. cult., predavač. Nositelj je projekta Akademija za umjetnost i kulturu u Osijeku. Prvi je put na Javni poziv za sufinanciranje projekata na temu poticanja medijske pismenosti, koji svake godine raspisuje nacionalna Agencija za elektroničke medije, prijavljen u prosincu 2019. godine, kada je i prihvaćen.

Ideja je projekta provoditi interaktivne radionice za srednjoškolske nastavnike i knjižničare, kako bi se dodatno podcrtala iznimna važnost (novo)medijske pismenosti. Sadržaj radionica multimedijalan je i interaktivan te na jedan suvremen i zanimljiv način razvija kompetencije i znanja potrebna za kritičko promišljanje i valoriziranje (novo)medijskoga sadržaja. Današnje vrijeme traži aktivnoga korisnika medijskoga sadržaja (publiku) koji ne samo da isti konzumira i tumači i stvara značenja, nego ga i proizvodi. Nove generacije (tzv. digitalni urođenici – Digital Natives) socijaliziraju se unutar novomedijskoga, digitalnoga okruženja, zbog čega je iznimno važno dodatno im osnažiti svjesnost i važnost tumačenja i stvaranja značenja te kritičkoga promišljanja i analiza (novo)medijskoga sadržaja. Ovaj projekt ima za cilj dodatno educirati srednjoškolske nastavnike i knjižničare u području (novo)medijske pismenosti kako bi oni navedena znanja mogli dalje diseminirati prema svojim učenicima.

Što se tiče opisa problema, odnosno tadašnjeg stanja u ovoj domeni, zaključeno je kako na području pet županija u istočnoj Hrvatskoj, odnosno u Slavoniji i Baranji – Osječko-baranjskoj, Vukovarsko-srijemskoj, Brodsko-posavskoj, Požeško-slavonskoj i Virovitičko-podravskoj županiji – nema sustavnog provođenja ovakve vrste edukacija koje bi bile usmjerene na srednje škole, odnosno srednjoškolske nastavnike i knjižničare. Vidio se nedostatak medijske kulture i medijskoga znanja pa je zaključeno kako bi nova znanja iz medijske pismenosti uvelike pomogle nastavničkom kadru, kako u diseminaciji ovih znanja, tako i u odnosu s učenicima, u smislu edukacije u kontekstu sigurnoga korištenja novih medija. Opći cilj projekta bio je jačanje svijesti o važnosti (novo)medijske pismenosti te diseminacije znanja vezanih uz medijsku i novomedijsku pismenost. Specifični cilj projekta bio je unaprjeđenje znanja i kompetencija vezanih uz (novo)medijsku pismenost i kritičku analizu medijskoga sadržaja srednjoškolskih nastavnika i knjižničara te diseminacija znanja prema srednjoškolskim učenicima. Očekivani rezultati projekta bili su usvajanje znanja i kompetencija vezanih uz analizu i kritičko mišljenje vezano uz medijski i novomedijski sadržaj. Najavljeno je kako će srednjoškolski nastavnici i knjižničari biti osposobljeni diseminirati znanja i vještine dalje prema srednjoškolskim učenicima. Najavljeno je kako će, također, polaznici predavanja i radionica usvojiti osnovna znanja o kreiranju i proizvodnji i produkciji kraćih video i audio uradaka, kao i osnova fotografije. 

Tijekom prve četiri godine provedbe projekta AkaMedia za srednjoškolske nastavnike i knjižničare, u razdoblju od ožujka 2020. do prosinca 2023.,  dr. sc. Snježana Barić-Šelmić i Tomislav Levak, mag. cult, održali su interaktivna predavanja i radionice za djelatnike, polaznike i učenike ukupno više od 60 odgojnih i obrazovnih ustanova i institucija s područja pet županija u istočnoj Hrvatskoj. Naglasak je bio na srednjim školama te na školskim i gradskim knjižnicama i čitaonicama, ali dodatno su, prema utvrđenim potrebama, obuhvaćene i druge ustanove i institucije – osnovne škole, muzeji i domovi za djecu i mlade.  

Projekt Novo medijsko doba za treću životnu dob

Ovaj je projekt iniciralo, osmislilo i provode ga dvoje dugogodišnjih iskusnih medijskih djelatnika – dr. sc. Nefreteta Zekić Eberhard te Tomislav Levak, mag. cult., danas predavač na Odsjeku za kulturu, medije i menadžment Akademije za umjetnost i kulturu u Osijeku. Nositelj je Udruga „Grupa građana“ Osijek. Pilot-projekt proveden je u jesen 2019. godine u Domu za starije i nemoćne osobe u Osijeku, uz potporu Osječko-baranjske županije. Prvi je put na Javni poziv za sufinanciranje projekata na temu poticanja medijske pismenosti, koji svake godine raspisuje nacionalna Agencija za elektroničke medije, prijavljen u prosincu 2019. godine, kada je i prihvaćen.

Projekt Novo medijsko doba za treću životnu dob prvi je projekt u Republici Hrvatskoj koji je namijenjen osnaživanju medijske pismenosti kod umirovljenika i osoba treće životne dobi, a njegova praktična provedba zamišljena je kroz predavanja i radionice u domovima za starije i nemoćne osobe te za članove umirovljeničkih udruga, u prvom redu Matice umirovljenika Hrvatske (MUH). Prvi ciklus projekta je, unatoč tada već vladajućoj pandemiji COVID-19, uspješno realiziran tijekom svibnja i lipnja 2021. godine na području Osijeka i Osječko-baranjske županije.

Najizazovniji do sada bio je drugi ciklus, kada je fokus nastavka projekta stavljen na institucije, ustanove i udruge koje okupljaju osobe treće životne dobi na području Vukovarsko-srijemske i Brodsko-posavske županije. Kako se pandemija COVID-19 pokazala posebno opasnom upravo za osobe treće životne dobi, tijekom druge polovice 2021. godine i u prvom kvartalu 2022. godine nije bio moguć, ili je značajno bio otežan, ulazak u domove za starije i nemoćne, a nije bilo niti preporučljivo okupljanje starijih osoba u njihovim klubovima i udrugama. Stoga je provedba projekta, uz suglasnost Agencije za elektroničke medije, prebačena na proljeće 2022. godine. Tada su se, tijekom svibnja i lipnja 2022., zbog povoljnijih epidemioloških uvjeta uspjela održati predviđena stručna predavanja i radionice u prostorijama domova za starije i nemoćne osobe u Slavonskom Brodu i Vinkovcima te u prostorijama koje koriste Hrvatska udruga umirovljenika i invalida rada grada Vukovara, Udruga umirovljenika „Treća dob“ Slavonski Brod i Udruga umirovljenika Općine Antunovac. Uz korisnike domova i članove navedenih udruga na ovim predavanjima i radionicama okupili su se i djelatnici domova za starije i nemoćne, suradnici navedenih umirovljeničkih udruga te članovi drugih umirovljeničkih društava s područja Vukovarsko-srijemske i Brodsko-posavske županije. Osim održanih predavanja i radionica svima su, kao i u prethodnom i u kasnijim ciklusima, podijeljeni i tiskani informativni materijali s oznakom projekta te logotipovima Udruge „Grupa građana“ i Agencije za elektroničke medije. Posrijedi je svojevrstan mali podsjetnik na pet osnovnih pitanja koje si svaki konzument medijskih sadržaja mora postaviti te na što treba posebno obratiti pozornost tijekom konzumacije vijesti i informacija posredstvom različitih medija.

Tijekom prve četiri godine provedbe projekta Novo medijsko doba za treću životnu dob, u razdoblju od prosinca 2019. do prosinca 2022.,  dr. sc. Nefreteta Zekić Eberhard i Tomislav Levak, mag. cult, održali su interaktivna predavanja i radionice za pripadnike ukupno više od 50 ustanova, institucija, organizacija i udruga usmjerenih na osobe treće životne dobi – djelatnike i korisnike domova za starije i nemoćne osobe te za članove umirovljeničkih udruga, u prvom redu Matice umirovljenika Hrvatske (MUH).

Priručnik Vodič za srebrne surfere

Iz projekta Novo medijsko doba za treću životnu dob proizišao je i Vodič za srebrne surfere, prvi hrvatski priručnik o internetu i društvenim mrežama za osobe treće životne dobi, čiji su autori upravo Nefreteta Zekić Eberhard i Tomislav Levak. Naime, rezultati nekoliko recentnih istraživanja (Grinberg et al., 2019; Guess, Nagler i Tucker, 2019) pokazali su kako su osobe starije od 65 godina upravo one koje šire dezinformacije i lažne vijesti (fake news) osjetno češće nego mlađe osobe, u prosjeku čak četiri do sedam puta više. Stoga je, kao i u spomenutom projektu, glavni cilj bio ovoga priručnika (Levak, Zekić Eberhard, 2022) bio doprijeti upravo primarno do pripadnika ove skupine građana i plastično prezentirati način funkcioniranja suvremenih, novih medija, ukazati im na nerijetko usku isprepletenost marketinških interesa prikrivenih iza navodnih medijskih objava te na opasnosti i prijetnje na internetu i društvenim mrežama, posebice vezano uz produkciju i širenje nepouzdanih i neprovjerenih informacija posredstvom društvenih mreža. Osim teoretskih postavki o tradicionalnim i novim medijima te objašnjenjem drugih pojmova i pojava, u priručniku se nalaze i mnogi korisni primjeri te mali rječnik novomedijskih pojmovai smjernice za korištenje interneta i društvenih mreža za osobe treće životne dobi. Osmišljeno je i desetak vježbi i zadataka koje mogu provoditi njegovatelji u domovima za starije osobe i voditelji radionica u udrugama umirovljenika ili knjižnicama, ali i starije osobe same ili s članovima obitelji.

Priručnik Vodič za srebrne surfere objavljen je početkom svibnja 2022. godine, u okviru tadašnjeg nacionalnog događaja Dani medijske pismenosti, u izdanju Agencije za elektroničke medije objavljen. Prvu promociju priručnik je imao 6. svibnja 2022. na Akademiji za umjetnost i kulturu u Osijeku (čemu je bio nazočan i Josip Popovac, ravnatelj Agencije za elektroničke medije), a potom je 6. lipnja 2022. predstavljen i u prostorijama Srednje škole Matije Antuna Reljkovića Slavonski Brod.

Na navedenim prezentacijama, uz osobe treće životne dobi (primjerice, u Osijeku su bili nazočni članovi Matice umirovljenika grada Osijeka, a u Slavonskom Brodu i umirovljeni djelatnici Škole), bile su prisutne i druge, zainteresirane mlađe osobe kako bi se pobliže uputile u sadržaj priručnika i na koji način trebaju pristupiti budućim edukacijama starijih osoba. Time je osigurana dalja diseminacija osnovnih ideja i postavki ovoga projekta među starijom populacijom na području istočne Hrvatske.

Priručnik se besplatno, u digitalnom obliku, može preuzeti na internetskom portalu medijskapismenost.hr. Također, zanimanje za ovu publikaciju pokazano je i izvan granica Hrvatske pa je, primjerice, hrvatska Agencija za elektroničke medije u svibnju 2024. priručnik na korištenje ustupila Agenciji za elektronske medije Crne Gore.     

Održivost, pokazatelji uspješnosti i nastavci projekata

Realizirana edukativna interaktivna predavanja i radionice u okviru oba ukratko opisana projekta – AkaMedia za srednjoškolske nastavnike i knjižničare te Novo medijsko doba za treću životnu dob – bila su i jesu uspješna. To potvrđuju i dobijene povratne informacije od sudionika i polaznika, odnosno rezultati kratkih usmenih i pisanih anketa koje su provedene nakon edukacija, a u kojima su istaknute pohvale ovoj vrsti i načinu edukacije, kako u sadržajnom, tako i u formalnom smislu.

U slučaju projekta Novo medijsko doba za treću životnu dob očekivani rezultati su educiranost konkretne ciljane skupine unutar građana treće dobi, kao i onih koji o njima skrbe, a koji putem ovih radionica i predavanja dobijaju spoznaju o osnovnim kompetencijama neophodnim za prepoznavanje kategorija medijskih informacija i društvenih mreža koje ih okružuju u suvremenom medijskom okruženju. Starije osobe iskazale su veliko zanimanje za ovu tematiku, dijelom veće znanje o funkcioniranju medija od očekivanog, ali i veliku žeđ za novim sadržajima ove problematike. Održivost stečenih kompetencija jamči se kroz činjenicu da su edukaciju prošli i njegovatelji i osobe uposlene na brizi za stare i nemoćne koji sada mogu dalje širiti stečena znanja i iskustva. Jednako je i s ciljanim skupinama u sklopu projekta AkaMedia za srednjoškolske nastavnike i knjižničare. Također,održivosti i daljem razvoju oba projekta svakako doprinose predstavljeni i podijeljeni edukativni materijali i korisne mrežne poveznice.

Valja istaknuti da se kvaliteta i uspješnost oba projekta ogleda i u činjenici kako su na kasnijim natječajima, odnosno javnim pozivima Agencije za elektroničke medije, za  davanje potpore prihvaćeni i njihovi nastavci. Tako je projekt Novo medijsko doba za treću životnu dob  nastavljen tijekom 2023. godine na području Osječko-baranjske županije, ovaj put s djelomice izmijenjenim sadržajem i pod nazivom Srebrne surfere vodimo kroz nove medije. On je ovaj put usmjeren upravo na upoznavanje polaznika edukacija sa sadržajem priručnika Vodič za srebrne surfere te njegovo dijeljenje. Na zadnjem Javnom pozivu za sufinanciranje projekata na temu poticanja medijske pismenosti, raspisanom u prosincu 2023. godine, prihvaćen je i drugi ciklus projekta Srebrne surfere vodimo kroz nove medije, a on će biti realiziran do kraja 2024. godine na području Vukovarsko-srijemske županije. Na istom Javnom pozivu odobren je i nastavak drugog opisanog projekta, sada pod dopunjenim nazivom AkaMedia za srednjoškolske nastavnike i knjižničare – novomedijsko okruženje, koji će se u jesen 2024. godine provesti u srednjim školama i knjižnicama na području Osječko-baranjske županije.  

_____________________

Riječ je o stručnom članku koji je objavljen kao nastavak aktivnosti u okviru projekta Medijsko obrazovanje je važno.MOV koji je realiziran od listopada 2020. do rujna 2023. godine.

Literatura i izvori

Agencija za elektroničke medije (2022). Javni poziv za sufinanciranje projekata na temu poticanja medijske pismenosti, 11. studenoga 2022.Dostupno na: https://www.aem.hr/blog/2022/11/11/javni-poziv-za-sufinanciranje-projekata-na-temu-poticanja-medijske-pismenosti-3/ , pristupljeno 12. lipnja 2024.

Akademija za umjetnost i kulturu u Osijeku (2020). AkaMedia za srednjoškolske nastavnike i knjižničare. Dostupno na: http://www.uaos.unios.hr/akamedia-za-srednjoskolske-nastavnike-i-knjiznicare-2/, pristupljeno 4. lipnja 2024.

Akademija za umjetnost i kulturu u Osijeku (2021). The Implementation of Media Education in Schools (iMES). Dostupno na: http://www.uaos.unios.hr/the-implementation-of-media-education-in-schools-imes/, pristupljeno 3. lipnja 2024.

Aufderheide, P. (1992). Media Literacy. A Report of the National Leadership Conference on Media Literacy. Queenstown, Maryland: The Aspen Institute

Dokler, A. (2022). Priručnik o internetu i društvenim mrežama za osobe treće životne dobi, 24. svibnja 2022. Dostupno na: https://www.medijskapismenost.hr/prirucnik-o-internetu-i-drustvenim-mrezama-za-osobe-trece-zivotne-dobi/, pristupljeno 20. lipnja 2024.

Grinberg, N.; Joseph, K.; Friedland, L.; Swire-Thompson, B.; Lazer, D. (2019). Fake news on Twitter during the 2016 U. S. presidential election. Science, 363 (6425). str. 374–378.

Guess, A.; Nagler, J.; Tucker, J. (2019). Less than you think: Prevalence and predictors of fake

news dissemination on Facebook. Science Advances, 5 (1).

Levak, T., Zekić Eberhard, N. (2022). Vodič za srebrne surfere – priručnik o internetu i društvenim mrežama za osobe treće životne dobi. Zagreb: Agencija za elektroničke medije

Livingstone, S. (2018) Media literacy – everyone’s favourite solution to the problems of regulation, 8. svibnja 2018. Dostupno na: https://blogs.lse.ac.uk/medialse/2018/05/08/media-literacy-everyones-favourite-solution-to-the-problems-of-regulation/, pristupljeno 12. svibnja 2024.

MOV (2024). Medijsko obrazovanje je važno.MOV. Dostupno na: https://mov.com.hr/, pristupljeno 28. lipnja 2024.     

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*