Arma Tanović Branković: METODOLOGIJA IVANE CHUBBUCK U GLUMAČKOM IZRAŽAJNOM SREDSTVU GOVOR. UNUTARNJI MONOLOG U KREACIJI REPLIKE: MOĆ NEIZGOVORENOG
Stručni rad
Arma Tanović Branković, Akademija scenskih umjetnosti u Sarajevu, Univerzitet u Sarajevu
DOI: https://doi.org/10.59014/UGYL5506
Ključne riječi:
unutarnji monolog, unutarnji objekt, replika, radnja, odnos
Sažetak
Ovaj rad ima za cilj istražiti jedan od alata metodologije Ivan Chubbuck Inner monolog
ili unutarnji monolog koji daje kolorit replici, definira odnos ethosa, pathosa i
logosa u izgovorenom te oblikuje unutarnji objekt/sliku koja pomaže u identifikaciji
glumca s izgovorenim tekstom. Rad će se također baviti i vezom unutarnjeg monologa
i unutarnje slike/objekta koju zajednički grade na konkretnom primjeru scena iz
tragedije Macbeth Williama Shakespearea i drame Ujka Vanja A. P Čehova.
Stvaralačka aktivnost glume se uvijek i samo oslanja na radnju. Ona počinje pitanjem
šta radim i zašto to radim, tačnije preciznim kreativnim i ličnim imenovanjem glavnog
zadatka koji pokreće fabulu komada i daje mu početak, sredinu i kraj. Govorna
radnja je u dramskom kazalištu, na filmu i televiziji osnovno glumačko sredstvo te
je determinisana osnovnim karakteristikama radnje istinitošću, usmjerenjem, svrsishodnošću,
postupnošću, ali i individualnim pečatom osobne kreativnosti koja se
ogleda u tome kako glumac modelira govorne figure, kako spaja parčad i odlomke20
unutar jedne monološke ili dijaloške cjeline i s kakvim odnosom izgovara replike. Ta
kreativnost oslanja se na važan glumački alat koji zovemo podtekst. Ivana Chubbuck
u cilju personalizacije govorne radnje ovaj alat razdvaja na dva dijela koje zove unutarnji
(asocijativni) objekt/slika i unutarnji monolog ili tok struje svijesti a oba definišu
misaonost i emotivnost izgovorenog.
Autorska prava
Copyright (c) 2025 Umijeće i/ili učenje scenskog govora i glasa
Ovaj rad licenciran je pod Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.