Gordana Dukić, Darko Dukić, Bojan Bodražić: ETIKA I DRUŠTVENA ODGOVORNOST U ONLINE OGLAŠAVANJU: STAVOVI I PERCEPCIJA STUDENATA
Pregledni rad
Gordana Dukić, Filozofski fakultet Osijek, Hrvatska
Darko Dukić, Odjel za fiziku u Osijeku, Hrvatska
Bojan Bodražić, Promotor d.o.o. Osijek, Hrvatska
DOI: https://doi.org/10.59014/ODPA1289
Ključne riječi: društvena odgovornost, etika, online oglašavanje, oglašivači, stavovi studenata
Sažetak
Etika i društvena odgovornost ističu se sve više kao temeljne odrednice poslovanja u
današnjem dinamičnom i kompetitivnom okruženju. Veća društvena osviještenost
i stroža zakonska regulativa primoravaju poduzeća da ne budu usmjerena samo na
ostvarenje profita, već i da obrate pozornost na dobrobit cjelokupne zajednice. Poduzeća
koja uspijevaju ostvariti ravnotežu između ta dva naizgled nepomirljiva koncepta
imaju dugoročnu perspektivu. Pitanja etike i društvene odgovornosti u oglašavanju
vrlo su važna za svaku poslovnu organizaciju radi izgradnje povjerenja s potrošačima
i poboljšanja imidža. U digitalnom dobu, koje uz brojne prilike donosi i mnoštvo
izazova, ova problematika dobiva još više na značaju. Cilj je ovog rada bio istražiti
u kojoj se mjeri, prema mišljenju studenata, online oglašivači ponašaju na etičan i
društveno odgovaran način. U radu su također ispitani stavovi studenata o pojedinim
pitanjima iz te domene, kao i razlike u njihovim stajalištima s obzirom na dob,
spol, prebivalište i svjetonazor. Anketa je provedena na uzorku studenata Sveučilišta
Josipa Jurja Strossmayera u Osijeku, a u analizi podataka su, uz metode deskriptivne
statistike, primijenjeni test predznaka, Mann-Whitneyjev test, Kruskal-Wallisov test
i Dunnin test. Prema dobivenim rezultatima, studenti uglavnom smatraju da oglašivači
ne poštuju etičke standarde i ne ponašaju se društveno odgovorno. U skladu s
tim, u velikoj mjeri slažu se da bi online oglašavanje trebalo više kontrolirati, a one
koji se ne pridržavaju etičkih i zakonskih normi strogo kažnjavati. Studenti su mišljenja
i da treba ograničiti oglašavanje određenih sadržaja na internetu. Osim toga,
istraživanje je pokazalo da studenti različitih sociodemografskih karakteristika imaju
slične poglede na analizirana pitanja. Rad proširuje postojeća znanja i doprinosi boljem
razumijevanju online oglašavanja u kontekstu suvremene potrošačke kulture.
Autorska prava
Copyright (c) 2025 Europski realiteti – Održivost
Ovaj rad licenciran je pod Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.