Interaktivnost u studentskim projektima i diplomskim radovima
5. Međunarodna konferencija DARIAH-HR – Digital Humanities & Heritage
22. – 24. 10. 2025.
Izložba plakata – Fakultet agrobiotehničkih znanosti, Osijek
Prezentacija – Rektorat, Sveučilište Josipa Jurja Strossmayera u Osijeku
Studenti Diplomskog studija Ilustracije pri Odsjeku za vizualnu i medijsku umjetnost na Akademiji za umjetnost i kulturu u Osijeku te predstojnica Centra za ilustraciju i umjetnost videoigara izv. prof. dr. art. Ana Sladetić Šabić predstavili su interaktivne studentske i diplomske radove na 5. međunarodnoj konferenciji DARIAH‑HR – Digital Humanities & Heritage u Osijeku (22. – 24. 10. 2025.).
Izložbom prezentiraju se dva praktična djela diplomskih radova u obliku interaktivnih slikovnica u AR proširenoj stvarnosti Tene Kunić i Sarah Lukas Kostolanji, dva završena studentska projekta slikovnica „Više se ne bojim Babaroge“ i „GLAZBENA TApaJNApa“ na kolegiju „Oblikovanje knjige i slikovnice“ i rješenja logotipa mobilne aplikacije DARIAH Assitant na kolegiju „Suvremene grafičke tehnike II“ pod mentorstvom izv.prof.dr.art. Ane Sladetić Šabić.
Radovi odražavaju predanost, kreativnost i tehničke vještine naših studenata koji su, kroz proces ilustracije, uspješno spojili tradicionalne i suvremene pristupe knjizi i slikovnici.
U Hrvatskoj za sada ne postoji interaktivna slikovnica u proširenoj stvarnosti za predškolsku dob koja svojim sadržajem i oblikovanjem teksta je u potpunosti oblikovana od strane hrvatskog autora i ilustratora. S tom idejom nastao je praktični dio diplomskog rada: interaktivna slikovnica „Kuda ide mačka Mara?“ autorice Sarah Lukas Kostolanji. Slikovnica je pisana u rimi, te prati lik djevojčice koja je u potrazi za svojom mezimicom. Potraga se odvija na način kako čitatelj i istovremeno sudionik, pronalazi određene znakove tragova u proširenoj stvarnosti – AR. Putem mobitela ili tableta, te skeniranjem određenog dijela slike na duplerici, u proširenoj stvarnosti otkrivaju se novi detalji potrage. Tim postupkom, djeca prema vlastitim interesima i mogućnostima, u suradnji s drugom djecom i uz nenametljivu asistenciju roditelja i/ili odgojitelja, poduzimaju različite istraživačke i druge aktivnosti kojima aktivno stječu iskustva i znanja.
Također, među knjigama hrvatskih autora za sada ne postoji interaktivna slikovnica u proširenoj stvarnosti za više razrede osnovne škole, koja svojim sadržajem obrađuje japansku mitologiju u stilu anime-a i mangi, a koju je u potpunosti oblikovana od strane hrvatskog autora i ilustratora. Iz tog razloga, oblikovan je praktični dio diplomskog rada u formi interaktivne slikovnice „Kako je Rin krenuo na put“ autorice Tene Kunić. Radnja prati glavnog lika Rina koji se zateče u situacijama slične tipične jednom tinejdžeru, koji se pokušava uklopiti u društvo s ciljem pronalaska svog mjesta u svijetu.
Uz prezentirana dva diplomska rada, izložba obuhvaća i dva uspješno realizirana projekta u nakladi, što svjedoči o visokoj razini profesionalne spremnosti naših studenata. Oba dva projekta nastala su u suradnji s drugim institucijama, te je konačna naklada producirana i otisnuta. Za svaki projekt studenti su na kolegiju „Oblikovanje knjige i slikovnice“ imali samo tri mjeseca vremena za proučavanje teksta, osmišljavanje i kreiranje formata i likova, slanje upita za ponudom za tisak, oblikovanje storyboarda, prijelom knjige, odabir tipografije, uređivanje i grafičku pripremu za tisak. Ovakva praksa pokazala se izuzetno učinkovita i potencijalna za studente diplomskog studija Ilustracija.
Slikovnica “Više se ne bojim Babaroge“ nastala je kao rezultat suradnje studenata pedagogije Filozofskog fakulteta (Katarina Mikulić, Lucija Mustač, Ena Šveger), koji su pod vodstvom prof. dr sc. Marije Sablić napisali tekst slikovnice i studenata Akademije za umjetnost i kulturu u Osijeku (Nika Bilandžić, Katarina Čović, Martina Gašparović, Tena Kunić, Borna Lišić, Sarah Lukas Kostolanji, Gabrijela Nemet, Fran Radić), koji su pod vodstvom izv. prof. dr. art. Ane Sladetić Šabić kreirali ilustracije i oblikovali slikovnicu. Slikovnica je posvećena djeci predškolske i osnovnoškolske dobi te predstavlja svijet bića slavenske mitologije humorističnim stilom uz primjenu odgojno-obrazovnih elemenata. Slikovnica odgovara potrebama generacije koja je usmjerena na digitalizirane sadržaje, tekst slikovnice prožet je QR kodovima koji usmjeravaju učenike na dodatno samostalno istraživanje o mitološkim bićima.[1] Svojim sadržajem i fontom slova prilagođena je djeci s disleksijom i osobama s poteškoćama u čitanju. Slikovnica je u nakladi Filozofskog fakulteta u Osijeku i Matice hrvatske u Osijeku.
Ilustrirana glazbena priča „GLAZBENA TApaJNApa“ autorice Petre Cicvarić, prati lik Davida. Knjigu su ilustrirali i grafički oblikovali studenti diplomskog studija Ilustracija s Akademije za umjetnost i kulturu u Osijeku: Petra Eror, Ana Pakvali i Veton Reçica pod mentorstvom izv. prof. dr. art. Ane Sladetić Šabić. Projekt proizlazi iz suradnje kreativnog tima Instituta za zborsku glazbu Polifonija: dr. sc. Antoaneta Radočaj-Jerković, dr. sc. Majda Skrlec, Davor Dedić, mag. mus., Anja Papa, mag. mus. iIva Dimitrijević, mag. psych., te ima za cilj popularizaciju zborskog pjevanja među osnovnoškolcima, s posebnim fokusom na dječacima. Posebnost knjige su interaktivne poveznice – skeniranjem QR koda, putem mobitela ili tableta, unutar ilustrirane knjige, otkriva se glazbeni sadržaj – glazbeni zapisi Dječjeg zbora „Osječki zumbići“. Knjiga je u nakladi Instituta za zborsku glazbu Polifonija, a sufinancirana od strane Ministarstva znanosti i obrazovanja.
U akademskoj godini 2024./2025. studenti Diplomskog studija Ilustracija (Lucija Bralić, Toma Geić, Viktor Krušelj, Iva Rukavina) na kolegiju „Suvremene grafičke tehnike II“ osmislili su logotip za mobilnu aplikaciju DARIAH Assistant. Svako od četiri rješenja logotipa na svoj način interpretira mobilnu aplikaciju za snimanje i arhiviranje sadržaja na terenu te prijenos u repozitorij institucije za daljnju obradu. Studenti su kreirali logotip, proučavajući vizualni identitet DARIAH istraživačke infrastrukture koja unapređuje i podržava digitalno omogućeno istraživanje i podučavanje diljem umjetnosti i humanističkih znanosti. Takav pristup potvrđuje kako integracija digitalnih tehnologija, kreativne prakse i istraživačkih metodologija otvara nove mogućnosti za razvoj znanja i iskustava unutar suvremenog obrazovanja i umjetničke produkcije. Nastava organizirana na tim temeljima pokazala se jedinstvenim modelom u visokom obrazovanju, a njezina se vrijednost očituje u visokoj razini motiviranosti studenata i u dokazanoj učinkovitosti interdisciplinarne suradnje, koja rezultira kvalitetnim i inovativnim rješenjima.
Ilustracija tako postaje most između umjetničkog stvaralaštva, znanstvenog istraživanja i društvene primjene. Izložba stoga nije samo prezentacija studentskih radova, nego i pokazatelj šireg potencijala umjetničkog obrazovanja u suradnji s digitalnim i humanističkim istraživačkim infrastrukturama.
Žiri sastavljen od pet članova: prof. dr. Saša Došen, prof. Nikola Kovač, Tomislav Marijanović s Akademije za umjetnost i kulturu te Anja Tkalec i Janko Belan iz DARIAH-HR odlučili su:
- 1. nagrada – Lucija Bralić
- 2. nagrada – Iva Rukavina
- 3. nagrada – Toma Geić
- Specijalno priznanje – Viktor Krušelj
Nagrade su uručile dr. sc. Koraljka Kuzman Šlogar, nacionalna koordinatorica DARIAH-HR i dr. sc. Anamarija Žugić Borić, viša asistentica.
[1] Mrežni izvor: https://www.ffos.unios.hr/popularizacija-znanosti-za-ucenike-u-okviru-tjedna-znanosti-na-filozofskom-fakultetu/ (pristup: 1.9.2025.)
2025-5th-DARIAH-HR-International-Conference–BOOK-OF-ABSTRACTS

























