Izvješće s ovogodišnjeg Festivala klavirskih dua – Quattromania (15. – 16. 4. 2025.)

Posted on Posted in instrumentalne_obavijesti

U utorak, 15. travnja, u sklopu festivala Quattromania, u Svečanoj dvorani Akademije za umjetnost i kulturu u Osijeku održan je još jedan atraktivan koncert klavirskih dua. Četiri klavirska dua raznolikim su programom publici dočarala ljepotu zajedničkog muziciranja i prenijela radost glazbenog stvaralaštva.

Koncert je otvorio klavirski duo Šum, u sastavu Jelene Karanović i Tamare Traparić. Studentice Akademije umjetnosti u Novom Sadu predstavile su se prvim stavkom Rheintanza R. Delorka za dva klavira, pokazavši visoku razinu tehničke spretnosti i muzikalnosti.

Uslijedila su dva klavirska dua Akademije za umjetnost i kulturu u Osijeku. Marija Pranjić i Krešimir Križanec, duo M & K, izveli su četiri Norveška plesa E. Griega za klavir četveroručno (op. 35: I. Allegro marcato, II. Allegro tranquillo e grazioso, III. Allegro moderato alla marcia, IV. Allegro molto) te publici zorno dočarali zašto su ponijeli titulu laureata festivala Quattromania.

Mihovil Begović i Ana Jović za ovu su priliku pripremili De la poética y los despertares, Cinco piezas de carácter para dos pianos M. Bertrána i Ventejoa (op. 73bis: I. Cantilena antigua, II. El despertar de las cosas, III. Vals lento, IV. Un paseo por Montes de María, V. Fin de fiesta en La Playa) te demonstrirali zavidnu tehničku kontrolu, dinamičko bogatstvo i tonsku šarolikost.

Nakon studenata, pozornicu su preuzeli gosti iz Italije, duo Malguina & Rubino. Simpatičan je dvojac u svoj repertoar, uz poznata djela F. Mendelssohna (Andante con Variazioni, op. 83a) i E. Griega (Suita „Peer Gynt“, op. 46 br. 1: I. Jutro, II. Åsina smrt, III. Anitrin ples, IV. U pećini Gorskog kralja), uvrstio i skladbe manje poznatih autora: F. Cilea (Amour joyeux, Idillio, Melodia, Danza Campestre, Alla Gavotta) i A. Longa (Frammento, Piccola Suite, op. 38 br. 2: Preludio, Melodia, Scherzino).

Njihovo dugogodišnje iskustvo u zajedničkom muziciranju i stvaranju glazbe, kao i iskrena ljubav prema onome što rade, osjetili su se u svakoj izvedbi. Bogat i raznolik program publika je nagradila dugotrajnim i toplim pljeskom.

U razgovoru nakon koncerta, Malguina i Rubino otkrili su da im je ovo bio prvi nastup u Hrvatskoj, ne skrivajući zadovoljstvo što su imali priliku svirati na klaviru marke Fazioli. Kroz šalu su istaknuli kako u Italiji još nisu imali priliku svirati na Fazioliju, dok su ga jednom koristili u Torontu. Ipak, naglasili su da je Fazioli Akademije za umjetnost i kulturu daleko kvalitetniji te da su oduševljeni njegovim tonom.

Doznali smo da ih je spojio posao, a njihova glazbena suradnja traje već 25 godina. Da među njima ipak postoje male razlike, otkrili su njihovi omiljeni skladatelji – dok Rubino preferira F. Liszta, Malguina više naginje prema S. Rahmanjinovu. Unatoč tome, oboje radije izvode skladbe za klavir četveroručno nego za dva klavira. Rubino smatra da skladbe za dva klavira omogućuju pokazivanje virtuoznosti, dok skladbe za klavir četveroručno u prvi plan stavljaju muzikalnost izvođača.

Na pitanje što bi bili da nisu odabrali glazbu kao svoj životni poziv, Rubino je odgovorio kako bi uvijek izabrao glazbu. Poručio je kako se treba voditi mišlju da će „umjetnost spasiti svijet“, jer je to jedino područje na kojem umjetna inteligencija ne može zamijeniti čovjeka.

Studentima su uputili snažnu poruku – treba vježbati, vježbati i vježbati. Rubino se pritom osvrnuo i na staru glazbenu praksu, kada su skladatelji sami izvodili vlastite skladbe, te istaknuo kako bi se i studenti trebali okušati u skladanju, jer će tek tada u potpunosti razumjeti i osjetiti glazbu.

Nakon razgovora s gostima, Malguina je ukratko predstavila svoje transkripcije i aranžmane za klavirska dua, a potom je uslijedio masterclass za studente, koji se nastavio i sljedećega dana u Salonu Akademije.

Ines Hustić

Podijeli...