Vesna Ždrnja, Saša Latinović: NASTAVA SCENSKOG GOVORA NA AKADEMIJI UMETNOSTI U NOVOM SADU
Stručni rad
Vesna Ždrnja, Akademija umetnosti Novi Sad, Univerzitet u Novom Sadu
Saša Latinović, Akademija umetnosti Novi Sad, Univerzitet u Novom Sadu
DOI: https://doi.org/10.59014/WTCL9850
Ključne riječi:
scenski govor, glumac, studije glume, teatar, dramska umetnost
Sažetak
Rad iznosi osnovne principe nastave scenskog govora na Akademiji umetnosti, kroz
predstavljanje tematskih krugova koji se obrađuju na četvorogodišnjim osnovnim
studijama glume na srpskom jeziku. Posmatrajući govor kao jedno od osnovnih sredstava
glumčevog izraza, studente glume provodimo kroz slojevitu i interdisciplinarnu
materiju scenskog govora putem obrade sledećih oblasti: 1. Upotreba glasa i artikulacija;
2. Teorijski koncepti vezani za govor, komunikaciju i odnos sa sagovornikom; 3.
Jezička i govorna fleksibilnost; 4. Govorništvo; 5. Stih; 6. Govorna radnja; 7. Grupni
govor. U tekstu nije predstavljen nastavni program, već opšti principi pristupa govoru
kao izražajnom sredstvu pozorišne umetnosti. Cilj čitavog predstavljenog postupka
je, pre svega, ovladavanje govornom veštinom, uz upoznavanje individualnih karakteristika
i mogućnosti svakog studenta, ali i sticanje opštih saznanja o govoru kao
umetničkom sredstvu i o njegovoj društvenoj ulozi. Pri radu se rukovodimo idejom
da ne postoje unapred utvrđene norme koje bi usmeravale scenski govor i procenjivale
ga kao „pravilan“ ili „nepravilan“, već da je on sredstvo glumca i da su fleksibilnost i
sloboda u njegovoj upotrebi put u glumčevu kreativnost. Ka ovakvom pristupu vodi
nas uverenje da je umetnost glume temelj teatarske umetnosti i da je savremenom
pozorištu neophodan svestran, samosvestan i široko obrazovan glumac.
Autorska prava
Copyright (c) 2025 Umijeće i/ili učenje scenskog govora i glasa
Ovaj rad licenciran je pod Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.