15. svibnja 2020.g.

Posted on Posted in Karantena

Poppy, Snježana Barić-Šelmić, Odsjek za kulturu, medije i menadžment

 

 

Mitarenje, Vesna Galić, voditeljica Ureda za računovodstveno-financijske poslove

Neprebrojivi broj stješnjenih, strpljivih pingvina mirno stoji na stijenama Antarktika. Nepregledna masa crno-bijelih zemaljskih stvorenja. Mirnoća koja uznemiruje. Strpljenje koje budi nestrpljenje. Barem ljudskom oku i umu. Stoje oni tako jednom godišnje dok ne obave mitarenje. Nelagodno im je, trpe. Nakon što odbace staro perje svako novo pero ih svrbi dok ne probije na van. Ne jedu i ne piju, troše nakupljene masne naslage i čekaju. Kolektivno čekaju dok proces traje. Svima neprebrojivima je isto. Nakon mjesec dana obnovljeni, sa novim, prirodi prilagođenim perjem oprezno kreću prema moru. Polako, korak po korak. Zovu ih pjenasti, kičasti valovi. Zove ih sloboda, ugoda, hrana. Ulaze u vodu i prepuštaju se novom ciklusu života. Izaći će oni opet na stijene radi gniježđenja. Radi mitarenja od mjesec dana. Ali sada ne misle o tome. Nestaju u moru, izranjaju, uranjaju. Žive zahvalni.

 

 

Povratak u špilju, Snježana Barić-Šelmić, Odsjek za kulturu, medije i menadžment

Danas su online društvene mreže nove plemenske špilje. Jednom kada se u njoj nađeš, zasigurno je da ćeš se tu neko vrijeme ulogoriti. Sjest ćeš oko virtualne vatrice, slušati tuđe pripovijetke, na neke ćeš se iskreno i od srca nasmijati, na neke prisiljeno, a na neke ćeš malo i zakolutati očima. Dočekat ćeš i svojih 15 minuta virtualno-špiljske slave i pokušat ćeš se prikazati u najboljem svjetlu. Kao pravi virtualno- špiljski lik ogolit ćeš se do kraja … jer u špilji nema tajni. Sve se zna o svakome, od rođenja pa do smrti …. to je valjda ono što McLuhan naziva ‘Globalno selo’. U toj toploj unutrašnjosti, poput maternice, svi se gurkaju ne bi li bili bliže vatri. Tamo je najtoplije i tamo je pečenje, odnosno tu su lajkovi i tu je vidljivost najjača. Svi su u špilji jednaki, ali neki su jednakiji od drugih. Oni imaju najviše lajkova, oni dobiju najviše komentara, imaju najviše virtualnih pratitelja i prijatelja. Oni prvi sjedaju za stol.

Uistinu, nekada je bila najgora sramota kada bi netko otkrio tvoj dnevnik, spomenar ili leksikon i pročitao tvoje zapise, danas pak, sramota je ako netko ne pročita. Na društvenim mrežama su svi, i oni koji tek uče svoje prve korake do onih kojima je potreban štap za koračanje, no i jedni i drugi dnevno skrolaju i više od 90 metara na pametnom telefonu, dajući ali i tražeći lajkove zauzvrat. No, profil na društvenim mrežama ima i Harry Potter, Michael Jackson pa i John Wayne. I izmišljeni i mrtvi vole lajkove. Nema onoga tko ih ne voli. I svi smišljaju kako do njih.

Društvene mreže su postale izlog, ali onaj u četvrti crvenih svjetiljki. Društvene mreže su cigareta poslije seksa, topli konjak u noći i ranojutarnja kava. I zato ne pitaj što društvena mreža može učiniti za tebe, već što je to što si ti voljan učiniti za društvenu mrežu!

 

 

Dramatična situacija, studentica Magdalena Jelečević, Odsjek za kulturu, medije i menadžment (kolegij Video montaža)

 

 

Z.K. pisma iz izolacije…

I kada smo mislili da je ovoj napasti došao kraj, da je samo pitanje dana kada ćemo svečano, na taktove „svadbenog marša“,  ući u  tu  famoznu „novu normalnost“.  Doduše, i dalje nam nije baš jasno što se sve to „krije“ iza  te krajnje privlačne i optimistične  sintagme. Ali, kako stvari stoje,  taj „svečani ulazak“ morat ćemo malo, barem mi ovdje u Albaniji, odgoditi. Avioni koji su trebali početi prometovati 15.  svibnja, po svemu sudeći, neće poletjeti prije 1. lipnja. A, ni to nije posvema sigurno! Možda će se dogoditi, a možda i neće.  Još uvijek nema ništa od otvaranja restorana i kafića. Tek  sada postajemo svjesni koliko su nam neki  trivijalni  životni rituali bili itekako važni.  Trgovine su otvorene, ali u njih   ionako rijetko idemo, pa nam ta mogućnost  „slobodnog kretanja“ i ne znači  nešto previše. Za razliku od Hrvatske i Srbije ovdje nema „izborne groznice“, pa  u ovdašnjoj  političko-akademskoj  javnosti nitko baš  nešto previše  ne propituje ustavnost i zakonitost 0mjera, koje je donijela  Vlada.   Imamo osjećaj da su  ovdje ljudi naučili trpjeti i da ova ograničenja relativno dobro podnose. Bez prevelike buke.   U Srbiji i Hrvatskoj to je jedna od glavnih tema.  I u susjedstvu, ali i kod nas, stječe se dojam da se svi  kao nešto  trude   kako bi  nam objasnili  što je  važnije:  sigurnost ili sloboda! I u tim  objašnjenjima uistinu uživamo. Nismo ni bili svjesni koliko smo skloni prakticiranju sofističkih filozofskih strategija. Ne samo što smo u stanju  svaku situaciju okrenuti u svoju korist, već smo  u stanju preko noći zaboraviti ono što smo još jučer zastupali, pa danas  zastupa  posvema suprotne stavove od onih jučerašnjih. Ali, to nikome ne predstavlja neki veći problem. Ono što nam je jučer politički  jako  smetalo, bilo nepodnošljivo, već  danas može  biti integralni dio  političke prakse.  To su inače neki ozbiljni  filozofi  nazivali „pohvalom dosljednosti“. No, kako stvari već duže vrijeme stoje, očito da građane takve prakse ne smetaju nešto previše. Na ovim prostorima kultura zaborava u pravilu je snažnija od svake  kulture pamćenja. Mi kao da se natječemo da što više  zaboravimo. Kao, ako to učinimo, onda će nam biti kudikamo jednostavnije u životu. Na djelu je parola: pustimo 41., 45., 90.  i  okrenimo se budućnosti,  ekonomiji, turizmu. Novim „društvenim pokretima“, pjesmi i igri…   I sada bismo se  mogli rezignirano  zapitati: a kome je to davne 1935. godine, slavni filozof,  E. Husserl,  onda držao ono predavanje o   „Krizi europskog čovještva i filozofije“? Već tada je ovaj mudri filozof prosvjedovao protiv agresivnosti prirodnih znanosti u odnosu na duhovne, jer su  svoje načine istraživanja, metode željele nametnuti i duhovnim znanostima. Jedna takva  agresivnost dovela je i do gubitka  i tematizacije i problematizacije, pa je  E. Husserl  morao zaključiti: „Naš okolni svijet je duhovna borba u nama i našem historijskom životu. Ovdje dakle nema nikakvog razloga za onoga tko duh kao duh tematizira, zahtijevati od njega neko drugo objašnjenje nego čisto duhovno. A tako to vrijedi uopće: besmisao je na prirodni okolni svijet gledati kao na nešto u sebi duhu tuđe i zbog toga duhovnu znanost izgrađivati pomoću prirodne znanosti te tako je tobože htjeti učiniti egzaktnom“. (U nekom od slijedećih zapisa/pisama pokušat ćemo dodatno neke od ovih teza dodatno pojasniti)!

Budući da ne govorimo albanski jezik  ne mogu vam reći  jesu li  i ovdje u Albaniji  epidemiolozi postali planetarno popularne osobe, kao što je to slučaj u  drugim zemljama regije.

Kada gledamo srbijanske televizijske  programe, onda možemo reći da su svi ovi naši „eksperti“ (Vili-mili, A.M., K. C., kao i oni koji čitaju strani tisak, pa nam  te „misli 21. stoljeća“ uredno prenose; doduše, i  jedni i drugi, imaju običaj zaboraviti što su još jučer zastupali, ali ih te nagle promjene stavova ne muče baš previše, „hvala na pitanju“ idemo dalje, vozi Miško…)  mala djeca u odnosu na ove srbijanske.  Tamo je,  izvjesni doktor Nestorović (to je onaj što je na početku  pojave covida-19 ozbiljno tvrdio da se radi   o jednom od „nasmešnijih virusa“ u istoriji medicine“, da taj virus  žene uopće ne napada i da je  početak ožujka idealno vrijeme da se skoči na jedan  „mali shoping“ na sjeveru Italije, jer sada tamo zbog histerije uzrokovane pojavom virusa nisu  gužve, a i sezonska su sniženja…, gotovo da čovjek ne povjeruje kako se ozbiljni ljudi, ni čime izazvani,  pretvaraju u obične klaune, šarlatane, koji aktivno sudjeluju u  općem  uveseljavanju ionako nesretne javnosti), u nacionalnim medijima  prisutniji i od samog predsjednika AV. A, upravo je „sveprisutnost“  jedna od najperepoznatljivijih osobina tog osebujnog predsjednika, koji ima lijepi običaj da  bude prisutan  u svakome trenutku na onim mjestima  gdje  je  najteže, od velikih i kapitalnih   gradilišta, preko biblijskih  poplava, pa sve do sibirskih  mećava…, gdje se on svaki puta pojavljuje kao „izbavitelj“, deus ex machina.

Naime, upravo je predsjednik AV   taj koji  građanima Srbije, iz dana u dan, strpljivo, očinski  objašnjava  što je to, zapravo,  covid-19, kako treba pravilno  koristiti respiratore, koji u ogromnim količinama,  kao donacija bratskih  naroda, Kineza i Rusa, svakodnevno stižu u Srbiju, a on te tonske isporuke  osobno ne samo  što   dočekuje, već i te „bratske donacije“ komentira  na aerodromima. Ali,  pri tome, njegove emocije nisu jednoznačne, njihov raspon kreće se od sreće, zadovoljstva, pa sve do zabrinutosti, jer samo je on svjestan da ono najteže tek dolazi i da  se i dalje građani moraju ponašati odgovorno. A ponašat će se odgovorno, jedino ako budu slušali njega. On je taj koji  uopće ne spava i sve to vrijeme  na dispoziciji je građanima, koje toliko voli, za koje toliko nesebično  skrbi.  On je taj koji srbijanskim  umirovljenicima kaže ne samo koliko  dugo mogu šetati,  ne više od pola sata, već im on, za svaki slučaj,   odredi i prostor kretanja, nikako ne više od  200-300 metara od  mjesta stanovanja. Mogli bi se ti stariji ljudi  u tim  darovanim šetnjama lako  izgubiti.  On je taj  koji donosi odluku  o tome  što treba raditi, a što, pak, ne. Isključivo on može donijeti  i one „najteže“ odluke., pa tako  nije dopustio reparaciju srpskih građana iz drugih zemalja.  Doduše, tu odluku je donio  „teška srca“, ali  i takve se odluke moraju donositi. No, isto tako,  on najbolje zna što građani žele, pa je tako odlučio da je krajnje vrijeme da   gradski javni prijevoz počne s radom. I, to nije sve, jer   je on  taj koji,  s vremena na vrijeme,  mora korigirati i neke nedovoljno precizne   preporuke  nacionalnog stožera, koji se često izgubi,  pa postoje trenuci u kojima „eksperti“  pomisli da su oni važniji  od politike, od predsjednika, od Srbije…

I to ovaj osebujni lik čini tako što  se jednostavno pojavi, ukaže  na jednom od nacionalnih javnih servisa. I to čini svaki dan po nekoliko puta,  jer tih nacionalnih, strogo kontroliranih  servisa ima više, gdje onda plačnim glasom lamentira o svemu i svačemu.  U takvim prilikama najčešće zauzima pozu „svečanog i uvrijeđenog glupana“!   On je, jednostavno,  ponaša kao gospodar života i smrti u Srbiji! Prvi i jedini vokal!  Svi ostali mogu  biti isključivo  prateći vokali, ali  i to  isključivo  pod uvjetom da  na adekvatan način (frenetičnim aplauzom, neumjerenim metaforama, udvorničkom poezijom, kojoj nisu strani epski i dramski elementi…) slave lik i djelo „voljenog vođe“!

Naravno, svi oni koji se groze takvih pojava, oni iz tzv. „druge Srbije“, koju čine portal „Peščanik“, časopis „Danas“, i  nekoliko još uvijek neovisnih elektronskih medija, sve te aktivnosti  „voljenog vođe“ i njegovog raštimovanog orkestra pokušavaju nekako  dekonstruirati, sa željom da osvijeste  onu totalno „sluđenu javnost“, koja se nalazi u stanju  potpunog destrojstva,  između čekića i nakovanja. Naime,  političke  opcije koje im se nude kao rješenje  na ovim dolazećim parlamentarnim izborima  prilično su  jednostavne: želite li, dragi građani,  više ili manje fašizma u vašim domovima?!

 

Podijeli...