18. svibnja 2020.g.

Posted on Posted in Karantena

“Connection is why we are here; it is what gives purpose and meaning to our lives.”, studentica Laura Benačić,

Odsjek za kulturu, medije i menadžment

 

 

MA JEDNOSTAVNO… MED I MLIJEKO

(Osijek, 18. svibnja 2020.)

Osunčani osmijeh proljetnog dana gura mi radost u lice. Crvenim pupoljcima ruža najavljuje se svibanj. Otvaram vrata između poznatog i putovanja u novo. Intima zarobljena u glavi ispod crvene kapuljače. Smještena u pretincu pogleda, nazire se u nebeskim mijenama. Neki prijelaz između osame i ljubavi. Usporeni otkucaj sata, ritam sutona i južina najavljuju frišku noć.

Nedjelja, slična ponedjeljku, lagano navlači grč i smrzava opuštenost vikenda. Pjesnik mi ubacuje sliku o baršunastoj šumi, bistrom vodopadu, zaljubljenom princu u bajkovitoj priči.  Vlažna i duboka jazbina u meni odmiče se od svjetske korona-priče i bljeskanja slike narodnog zdravlja. Osjećam čar proljeća. Poletan i hiperaktivan impuls pomiče noć očekujući besramno flertovanje.

Gubim kompas, opipavam sjećanja, dozivam slike i nešto lijepo, udaljeno. Sanjarim o NJOJ! Onako intimno je moje tkanje u dubini. Jedan ladanjski ushit je pobjegao, skokovito me napustio pored rijeke. Voda neumorno sluša ljude, šapat kapi i mirise Aljmaša. Ja slutim sebe i Prijatelje, draga banalnost pečenog, malo srka krijepi i provocira. Bože, kakva li je snaga vode što čisti, obnavlja i beskonačno teče! Osjećam da razvodnjava brige dodirujući me, pere male stvari i snove. Ponajviše snaga Dunava.

Nadahnjuje me VODA. Pronosi li tajne, svjetlost, boje, mirisne cvjetove ili nešto svoje? Poput ljubavnika je sjedinjena, erotski zaigrana, plovi prema mostovima tražeći dugu kao spoj neba i svjetlosti. Kuražno sam svjestan snage, drevnih mudrosti, prolaznosti plemena na svojim obalama. Pogled u sunčanom horizontu najavljuje smiraj, odmorenost, profinjenu aroganciju vrbika i pješčanih krajolika. Ponekad poželim biti rijeka, biti kao Dunav – spajati svjetove neba i zelenih proplanaka – opčinjen onako s obale. Uranjam čula u velike baršunaste šume tako željne i nedosanjane. Jesam li nedorastao boju nabildane narcisoidnosti? Grebem po prozorima upitan želim li biti glavni glumac u jednoj postavi zemaljske sporednosti.

Iza okuke seosko dvorište, pored ambara čerupaju se i pjetlići. Pomislim na moju NJU – škljocam mobitelom spremajući uradak. Profinjenost i običnost u klinču misli samodopadnosti dodiruje ograde kuća. Navijam za LJUBAV, za slobodu, toplu riječ, večernju šetnicu i visoke jablane. Da, i jednu NJU. Daleku i stvarnu, podijeljenu na moju i suparničku istinu.

Čovjek traga igrajući se u bezizlaznom labirintu. Rijeka sve kontrolira, šacuje i nadgleda rumene ružičnjake. Bezvremenska je tamnoplava nijansa neba u kavezu. Livada je otisak žuljavih ruku u drvoredu rascvjetale voćke, neke nove normale povezane strašću i mirisima pokošene trave. Ravnodušnost usamljenika lovi brodolomce nasukane u strastvenoj opsesiji proljeća. To isto psihičko stanje indiferentnosti se zagrijalo strašću, potisnuvši ljubav ukroćene mržnje i dalje tetura tražeći prigušeno nebo, uz pjev poezije i nježnosti leptirovih krila. Borba titana tek slijedi! Opet je dinamično! Sitne laži, neoskvrnuta priroda i čarobna šuma snova.

Na obali -čekam u zasjedi- razlomljene bahatosti, brzih koraka puta u baršunastu šumu. Tamo je med i mlijeko! Ravnotežna čovjekolika anatomija kao razlistala biljka. Monološka forma poput preslikanog mene, praznina i ispunjenost. Uobičajen zaplet, neobjašnjena fabula, puno pitanja i nedovršen kraj pored Moćnog Dunava. On titanski nosi ma baš sve, lijepo i loše ostavlja u priobalju i guta poglede žena i pecaroša pokraj benta. On vječnost diše malim kapljicama intime za sjetno svakodnevlje. Kažu stari: med i mlijeko u formatu jednostavnosti!

Ima li nešto od tog neprocjenjivog blaga za mene, djelić lijepoga u dunavskim valovima, bjeličastim cvjetovima topole?! Baladičnost korone traje – onako se čeka kraj. Zatreperim nekako s proljeća, oživim s mirisima ruža. Beskonačnost pored seoskih voćnjaka i slika dječarca u crvenim patikama guta suton dana i Čovjeka. Jednostavna slika života, rijeke i senzualnosti protječu dok maštamo u praskozorjima. Tkanje diskursa i nemira koji tragaju za svetim istinama, tajnim intimama, baršunastoj šumi i vraćanja sebi.

Nasmiješen, ohrabren, odoh na jednu šljivu… -uz neku drugu ljutu, domaću- … spoznati istinu i stopiti se u gušt gostionice negdje na tajnu dijalogu Neba i Zemlje. Tamo pored Dunava!

Titani… i ja – razlomljen u slatkostima, slab u šakama, čekam NJU i ishod proljetne iluzije.

Sutra je novi početak. Ma jednostavno…

VOLIM!!!

Aleph

 

 

Gigue BWV 997 – Johann Sebastian Bach, Sanel Redžić, Odsjek za instrumentalne studije

 

Z.K. pisma iz izolacije…

Javlja mi dekanica da bi s ovim  mojim pismima/zapisima trebao završiti  do 22. svibnja. Poslije toga počinje „nova normalnost“, pa više nikome neće biti potrebna tamo neka moja, doduše, neobvezujuća  razmišljanja o nekim usputnim pojavama, političkim strategijama, literaturi, glazbi, filmu… Negdje sam pročitao da je Rade Šerbeđija, to je onaj slavni glumac iz Vinkovaca, koji se nije baš  snašao onih 90-ih godina prologa stoljeća, pa je malo lutao od Beograda, preko Ljubljane,  pa sve do Londona i Hollywooda, gdje  je uspio  snimiti nekoliko  zanimljivih  filmova, spasiti karijeru, ponovno se oženiti, dobiti i nešto djece u tom braku, da bi se početkom ovoga milenija na velika vrata vratio u Hrvatsku,  jer mu je njegov  bivši partijski kamarad, Ivica Račan,  ni čime izazvan, darovao  ni manje ni više nego  jedan hrvatski  otok,  Brijune, na kojem  je Rade, u maniri  pravog opg-a, napravio i nekoliko zanimljivih predstava (Kralj Leara,  Pijanu novembarsku noć, Hamleta. Medeju,  Don Huana, Nikolu Teslu, …, bilo je tu i nekih „sitnijih“ redateljsko-glumačkih   promašaja, ali tko će se za koju godinu  uopće sjećati  scene u kojoj Hamlet svira saksafon, jer Lena Udovički,  nova Radina bračna družica, ne baš talentirana redateljica, koja  Hamleta doživljava  kao onoga  koji dilemu „biti ili ne biti“ rješava  sviranjem   saksafona; a da su hrvatske varijacije  na temu Hamleta uistinu nepredvidljive  može se vidjeti u jednom drugom Hamletu, onom dubrovačkom, ako se ne varam onome iz 93. godine, kada su se  na kraju tragedije, kao oni koji predstavljaju rješenje,   pojavili, vjerovali ili ne, vojnici  unprofora), napravio tridesetak video-zapisa u kojima ovaj glumac u već pristojnim godinama nešto  recitira, pjeva, glumi… Neke sam od tih tridesetak video-zapisa i pogledao.  I nije to tako ni loše. Istina nema  više one energije, glumačkog erosa, ali i dalje je to i više nego  prihvatljivo, a  za ova vremena/“izvanredna stanja“  i posvema korektno odrađeno: malo  uvoda kroz zanimljivu priču, malo glazbe, malo recitacije, jer   publici u ovim vremenima i nema treba puno više od toga.   Broj onih koji su pogledali i komentirali te uratke  uistinu je vrijedan pozornosti.  Nama se posebno dopala ne samo interpretacija pjesme „Čekaj me“ ruskog pjesnika Smirnova, već ona priča o nastanku pjesme prije same recitacije.

I moj dobri  makedonski prijatelj, Vlatko Stefanovski poslao mi je  svoju   korona verziju   pjesme  „Čukni vo drvo“ . Riječ je o njegovoj  pjesmi nastaloj u 80-im godinama prošloga stoljeća. Neki o tom vremenu  govore kao o „zlatnim godinama“ jugoslavenskog roka. Što je vjerojatno i točno. Dekadencija je uvijek najsigurniji znak da u društvu neke stvari ne štimaju, da politika više nije u stanju kontrolirati društvene procese. Kraj takvih političkih strategija nastupa u onome  momentu kada više nisu u stanju kontrolirati ni vlastite postupke,  kada više nisu u mogućnosti donositi nikakve suvisle odluke.   Iako već odavno nema  njegovog slavnog  benda „Leb i sol“ moramo reći da  ova pjesma Vlatka S.  i u novom aranžmanu zvuči i više nego  simpatično. Estetičari bi rekli: ljupko!  Stara pjesma u novom aranžmanu,  uz sudjelovanja i drugih, mlađih  makedonskih pjevača, i dalje funkcionira.   Neke od onih mlađih i nisam uspio prepoznati, pa sam, za svaki slučaj, zvao  neke od mojih starih  makedonskih  prijatelja/ica da mi pomognu u otkrivanju meni manje poznatih lica: tko je ona ili onaj koji se  u spotu pojavljuje u 45 sekundi?!

A, onda su mi ti moji prijatelji/ice poslali još neke uratke nekih drugih makedonskih umjetnika. Vjerojatno kao honorar za moj stalni  interes  oko svim makedonskih „tema i dilema“. (I,  dalje komentiram  ovu međunarodnu sapunicu  vezano uz  bugarski zahtjev oko naziva imena makedonskog jezika. Protiv volje  postajem  stručnjak i za jezična pitanja. A, da smo na dobrom putu vidim da me  neki od sudionika citiraju moje „mudre stavove“ o tome kako se politička pitanja umataju u fini lingvistički celofan). Od svih tih   uradaka koja smo dobili  meni se ponajviše dopala obrada  pjesme „Bella Ciao“. U makedonskoj  verziji ona  glasi „Korona ciao“!  Njeni su autori pjevači  Aleksandar Mitevski (u jednom trenutku zbog iznimne fizičke sličnosti  pomislio sam da ovu pjesmu pjeva jedan drugi Aleksandar,  redatelj Popovski, s kojim smo se intenzivno družili za vrijeme našega mandata u Skopju. Nekako u to vrijeme, početkom druge dekade trećeg milenija,  ovaj redatelj radio je u  Zagrebu, u  kazalištu  „Gavella“, gdje je ostvario nekoliko značajnih  predstava, „San Ivanjske noći“, „Peer Gynt“…, koje nisu prošle nezapaženo i koje je hrvatska  kazališna kritika pozitivno ocijenila. Ova činjenica nije promakla ni R. Š., koji  ga je tih  godina pozvao da  jedno ljeto odradi na njegovom otoku.  I ovaj je, koliko se sjećam, pristao na tu ponudu i   uprizorio  je „Odisejadu“ prema motivima  Homerova epa. Predstavu nažalost nismo gledali, pa ne možemo suditi o njenoj kvaliteti, ali jedino znam da je R. Š.  koji mjesec kasnije glumio u jednom  ne baš uspješnom  makedonskom filmu, koji je režirao A. P., postmodernistička interpretacija života  Kemal-paše, koji će u povijest ući  kao  „otac turske nacije“ nije bila baš nešto uvjerljiva i  nije polučila  neki veći uspjeh. Film smo gledali i to u Bitoli u  gradu u kojem je mladi Kemal pohađao vojnu gimnaziju i, gdje se,  navodno,   zaljubio u jednu zgodnu kršćansku djevojku, nastavak priče je i više nego predvidljiv, ljubav između muslimana i kršćanke predstavlja  jedno od općih toposa dobrog dijela i naših literatura, ostaje nejasno je li ta ljubav bila uopće konzumirana ili je strogi otac uspio, na vrijeme, spriječiti veći  grijeh… ),   i  Dragan Spasov-Dac. Naravno,  kao i obično, bilo je i onih koji su imali ozbiljne primjedbe na ovu njihovu „light-verziju“ slavne pjesme, koju „ljevičari“ doživljavaju kao par exellence revolucionarnu pjesmu. Uvijek su nas oduševljavale ove „ideološke intervencije“, ovo naknadno „upisivanje“ značenja, koja s prvotnom intencijom nemaju nikakve veze. Tako si neki  već krajem 80-ih  nepogrešivo  anticipirali zbivanja u 90-im i napisali  da „ravnicu treba čuvati“ dok se oni budu malo sklonili od te iste ravnice.   Naime, primjedbe su se uglavnom odnosile na  činjenicu  da je u toj njihovoj  obradi  pjesma u potpunosti izgubila onaj revolucionarni naboj, pa su se osjetili p(r)ozvanim predložiti svoju antikapitalističku, antiglobalističku, radničku verziju te slavne pjesme, koju su navodno pjevali  talijanski seljaci i ne sanjajući da će se oko sadržaja  ove pjesme sto i više godina kasnije voditi  ozbiljne ideološke rasprave. Eto, i u  Makedoniji se  na društvenim mrežama, baš kao i kod nas, vode pravi ideološki  ratovi. Doduše, svi ti ideološki prijepori  ostaju  unutar virtualnog svijeta, pa tek sada možemo vidjeti koliko je  bilo providnosti u  stavovima Jean Baudrillarda, filozofa, koji je jasno rekao da živimo u svijetu simulakruma i simulacija. Sve je kopija, nema stvarnosti, nema  budućnosti, jer je iz tog svijeta nada  prognana, pa tu prazninu nekako moramo popuniti. I, to i činimo tako što je popunjavamo  velikim količinama gluposti. A,  na ovim prostorima to još i bolje  ide, jer je dobar dio nas živio u vrijeme „samoupravnog socijalizma“, pa je onaj  nerv da  o svemu treba imati svoje neponovljivo  mišljenje, pa i o onim stvarima o kojima pojma nemamo, na društvenim mrežama  našao svoje pravo utočište, jer pored anonimnosti, omogućava  mu da se nesmetano  razvija… Sve je dopušteno, a „biti glup“ predstavlja vrhunac te „nove slobode“…

Kako stvari stoje, na ovim prostorima, fašizam i (anti)fašizam još uvijek nisu rekli svoju posljednju riječ. Eto, i na ulicama Sarajeva pojavili su se neki ljudi i prosvjeduju protiv crkve, kardinala, crkvenih obreda… Jedan od tih vikend-prosvjednika proziva i federalnu  policiju što tako žustro  štiti crkvu i onu „svinju“ u njoj, baš tako, „svinju“, kojoj oni  danas neće  učiniti ništa  nažao, jer nisu ludi, znaju oni da  tu „svinju“ policija čuva, ali već  za nekoliko dana on  i njegovi će se vratiti i pokazati toj „svinji“ gdje mu je mjesto.

Jedan od naših poznatijih „antifašista“, član „Documente“, taj dokumentirani borac za istinu, reinkarnacija Save Kovačevića i Ive Lole Ribara,  na svojem  fb-zid  hvali Sarajlije kako su dostojanstveno, bez i jednog incidenta (sic!), uz pjevanje čuvenih šlagera kao što su  „Druže Tito…“,   prosvjedovali protiv fašista, ustaša. Ovaj lik koji  formacijski pripada prijelaznom periodu između 20. i 19. stoljeća i dalje vjeruje u onaj  narativ o Sarajevu i Walteru.  Tko se ne sjeća one  slavne scene iz filma kada njemački  časnik, „ptičja perspektiva“,  pokazuje na  grad i rezignirano konstatira:  Das ist Walter! Nažalost, u filmu je izostala „žablja perspektiva“. (Nju ćemo gledati u nekim stvarnim scenama u 90-im godinama prošloga stoljeća. I to će biti surova stvarnost, a ne  tamo neka   „skrivena kamera“, koja se igra našim osjećajima i prikazuje rat kojeg, zapravo, nema. Na veliku nesreću Sarajlija R. Karadžić nije čitao  J. B. ). Poslije te scene publika je padala u delirij. Budući da u takvim „kolektivnim seansama“ iz mentalne higijene nismo sudjelovali ostaje nam nepoznato koje su se sve pjesme poslije toga pjevale. Možda „Jugoslavenska“ ili ona još čuvenija „Od Triglava…“! Doduše, iz te perspektive nikako nam nisu jasni  svi oni događaji  u 90-im godinama kada su upravo  to antifašističko Sarajevo, taj europski Jeruzalem,   napadali, između ostaloga, i neki ljudi koji su na svojim kapama, šljemovima imali „crvene zvijezde“!?  Gdje  se svih tih godina skrivao onaj nepobjedivi  „sarajevski  Walter“, koji je jednom drugom Sarajliji, I. Š., rođenom krajem 70-ih,  poslužio  kao idealni predložak  za zanimljivu, ali prilično tupastu priču o vječnom revolucionarnom zanosu nekih „W-ljudima“ na ovim našim nesretnim prostorima.

Ovaj puta u našim ocjenama  nismo bili usamljeni, jer i nekim se drugima  učinilo  da su  te vrste priče ipak stvar prošlosti i da nisu baš nešto previše uvjerljive.

Ako je R. Močnik mogao  napisati  zanimljivu knjigu o prisutnosti  fašizma u našim društvima, onda se  nama  čini da je upravo sada pravo vrijeme da se napiše jedna knjiga i o nazočnosti staljinizma. Jer, kako stvari stoje, imamo osjećaj da su i te političko-ideološke strategije prisutne u našim društvima.  Jer, da  kojim sretnim  slučajem postoji  takva knjiga, onda vjerojatno onom političaru s otoka , koji nema problema s brojevima, što se već za jezik ne bi moglo reći, ne bi palo na pamet reći  da su i ostali pobjednici, poslije rata, nekažnjeno ubijali poražene. Da je čak i u pravu, to još uvijek ne znači da  takvi postupci  nisu zločinački, odnosno  da su upravo takvi stavovi poput njegovih demonstracija revizionističkog pristupa prošlosti. Naime,   kada bismo   slijedili tu njegovu  logiku, onda bi  se apsolutno sve moglo opravdati, i svi oni  ustaški zločini tijekom rata, i oni zločini tijekom i poslije „Oluje“, i ponašanje njemačkih vojnika, i postojanje svih logora, i oni koje su osnivali jedni, i oni koji su osnivali neki drugi…

Vražja je ta semantika kada ne uspijeva, niti u jednom detalju,  pratiti intencije  jezične pragmatike. Poslije toga nužno slijedi  „lijevi fašizam“!

 

Podijeli...