24. travnja 2020. g.

Posted on Posted in Karantena

Moja čežnja ima imena i lica i vrijedne ručice, izv. prof. art. dr. sc. Saša Došen, Odsjek za kreativne tehnologije

 

KORONA, Renato Sabostručni referent za zaštitu na radu

Kažu, nije dobro,

Odletjele i

Rode…

OPA!!!!!

Naša je, izgleda, neki

AVANTURIST!!!

 

Nada, Selena Andrić, Odsjek za kazališnu umjetnost

 

Z. K. Pisma iz izolacije…

 

Ovo stanje „ni života ni smrti“  postaje sve nepodnošljivije. Tek sada mi postaje jasnije zašto se ljudi toliko plaše svake vrste  neizvjesnosti. Ona uistinu djeluje zastrašujuće. No, ova situacija još jednom  je pokazala kako su filozofi puno  precizniji u svojim opisima  ovog neizdrživog stanja od svih onih silnih  eksperata, koji nikako ne uspijevaju  izaći iz skučenih okvira  svojih laboratorija. Nikada nisam mogao razumjeti zašto je taj naš „običan svijet“ toliko fasciniran matematičarima, kemičarima, ekonomistima,  epidemiolozima, biolozima…, a s toliko  prezira govori o filozofima, antropolozima, teoretičarima književnosti, teolozima…

A, i ovo, relativno kratko iskustvo nedvojbeno pokazuje da se upravo u  tekstovima svih tih  omraženih „metafizičara“ (Agambena, Camusa, Attalija…) mogu  pronaći mnogo racionalniji (i, dakako, puno logičniji) odgovori  na ovu trenutnu  situaciju od onih koje nam, u isto vrijeme,  nude  svi ti „laboranti“ u bijelim kutama.. A, ti sveznajući  „laboranti“ ili nas, bez  ikakvih uvjerljivijih dokaza,  dodatno plaše ili nam, pak,  nude optimizam bez pokrića, tipa: mi imamo „brza i obećavajuća rješenja“! U konačnici, između ta dva pristupa i nema neke velike razlike. Stoga smo morali  u pomoć pozvali I. Kanta i njegovu „Antropologiju u praktičnom pogledu“ (njegove  knjige predstavljaju našu obveznu prtljagu ma gdje god  mi da  bili), koji je dobrih  250 godina prije nas vrlo precizno opisao ovaj način „umovanja“ današnjih „laboranata“: ”Umijeće eksperata, tih sjećanja (ars mnemonica) kao opći nauk ne postoji (…) jer priprost čovjek mnogo toga što mu se naložilo obično ima na vezici kako bi to nanizao i sjetio se toga: baš zato što je pamćenje ovdje mehaničko i što se ne miješa nikakvo umovanje”. I opet nešto dalje Kant stvari privodi logičnom  kraju i zaključuje: ”Nasuprot tome, zaboravnost (abliviositas), gdje glava, ma koliko često da se puni, ipak poput probušene bačve uvijek ostaje prazna, predstavlja utoliko veće zlo”, jer ti „laboranti“ mogu, bez  pretjeranih moralnih dvojbi,  već sutra braniti  ono što su još  jučer vatreno  osporavali. „Laboranti“ nikako da dokuče svu mudrost one izreke koja kaže da je „šutnja zlato“.
Doduše, i sami smo poslije čitanja nekih mudrih knjiga, kao što je to  knjiga H. Mayera, Autsajederi (u toj knjizi problematiziraju se tri manjinske društvene skupine: žene, homoseksualci, Židovi), primijetili da bi svakodnevno  prakticiranje nekih od oblika autsajderstva,  recimo onog koje bi se moglo  definirati kao  „beskorisno autsajderstvo“,  mogao predstavljati naš  idealni odnos spram svijeta, stvarnosti, svih onih ljudi koji vas okružuju, koji nešto pitaju, traže, mole… Oduvijek mi je bio san   da u životu budem „upravitelj teorijske praznine“, koji pravi  smisao života pronalazi izvan svijeta brojeva, formula, nemogućih korelacija,  parametara, algoritama, nevjerojatnih  izračuna, kombinacija, permutacija,  kamatnih računa, (al)kemijskih pokusa, eksperimenata, seciranja svakojakih bića, mikroskopa, teleskopa, pinceta, injekcija, tableta… Pokušavajući  što je moguće dosljednije slijediti Kanta i  sami smo sanjali da je  jedina „prava stvar“ na ovome svijetu  vježbati  umijeće „kako ubiti vrijeme“ i kako istovremeno sebe učiniti   beskorisnim za svijet. I, jednoga trenutka mi se i učinilo da mi život u izolaciji upravo tako što i  pruža. Ali, kao što to obično i biva, zadovoljstvo nije predugo trajalo. Ne kaže narod uzalud: sve što je lijepo kratko traje. Pa, i ovaj osjećaj ispunjenosti beskrajne praznine!

Naime, opet smo se i mi morali  suočiti s tim  fenomenom „probušene bačve“.  Izolaciju  ipak nije moguće riješiti „bijegom u knjigu“, pa se  pokazalo da je  Antun Barac, profesor hrvatske književnosti, jedan od naših najboljih povjesničara književnosti, na neki način i  naš učitelj, bio u pravu kada je napisao da  izolacija/logor nije  „pravo mjesto/vrijeme“ za čitanje, jer   u tim (ne)vremenima,  jedino pravo rješenje  predstavlja   totalni „bijeg od knjige“. (Naime,  i sam se Barac,  negdje na početku onoga rata,  stjecajem „nesretnih okolnosti“, bio je član masonske lože, pa su  ondašnje vlasti, iz ne baš jasnih razloga, na određeno vrijeme, u Jasenovac, odlučili smjestiti većinu zagrebačkih masona. Između ostalih i profesora Barca!  Srećom, taj njihov boravak u jasenovačkom logoru nije trajao predugo. Relativno su brzo bili pušteni na slobodu. Nije nam poznato je li u pitanju bio bilo kakav dodatni, „faustovski  aranžman“  između njih i ustaških vlasti. Koliko je nama  poznato osim Barčevih zapisa niti jedan drugi  zatočenik nije se poslije javno i pismeno očitovao o tom svom iskustvu. Vjerojatno se, u nekim  od onih famoznih  arhiva  jugoslavenskih tajni   službi, nalaze i njihova poslijeratna svjedočenja. No, budući da nitko od njih nije bio komunist, odnosno nije  nešto previše koketirao s tom ideologijom, njihova svjedočenja nisu zanimala čak ni  onog beogradskog novinara-šarlatana M. Marića, koji je napisao zanimljivu knjigu o „deci komunizma“  jer su mu  upravo te službe omogućile uvid u njihove skrivene arhive. I da paradoks bude veći poslije objelodanjivanja te knjige,  negdje krajem 80-ih godina prošloga stoljeća, u našoj  uvrnutoj i sluđenoj  javnosti M. Marić imao je status disidenta! Da nije tragično bilo bi smiješno. Ali,  u ovoj  našoj priči bitniji je naš osjećaj da se Barac do kraja života, 1955. godine, nije uspio osloboditi tog traumatičnog iskustva – boravka u Jasenovcu! Prava je šteta što trenutno  nismo u mogućnosti detaljnije analizirati/elaborirati sve finese  tog traumatičnog svjedočenja).

Srećom, naša trenutna pozicija u odnosu na poziciju A. Barca et. com. U Jasenovcu puno je jednostavnija. Prostori naše slobode nemjerljivi su  u odnosu na ustaško poimanje slobode.

Nikako ne uspijevam  dokučiti zašto se u moju „probušenu bačvu“, u posljednje vrijeme,  neprestano vraća naš boravak u Bosni. I u Prištini, i u Skopju, i u Banja Luci, i sada ovdje u Tirani marno vodim svoje dnevničke zapise. Povrh ovih „pisama iz izolacije“!  Tko zna, možda,  jednoga dana i te zapise  objavim. Konačno, moram opravdati  konstataciju  kolege S. Čuića, koji je  još tamo na početku moje (slučajne) diplomatske karijere, na jednome mjestu, rekao da je  moj habitus  najbliži „francuskom tipu diplomate“. Ako sam  pravilno shvatio dobronamjernu  objekciju  dobronamjernog kolege  to bi trebalo značiti da  se od mene očekuje da uskoro objavim nešto poput Mičunovićevih „Moskovskih godina“. (Ovdje svjesno  neću dodatno komplicirati i  upozoriti da je ipak riječ o dva različita, nespojiva konteksta. Vrijeme u kojem je diplomatski djelovao Mičunović i naše vrijeme djelovanja  nisu uopće  ista vremena. Uvjereni smo  da smo i onda živjeli u jednom  paralelnom svijetu, gdje smo svjesno pretjerivali i do neukusa potencirali  politički  odnos Moskva vs. Beograd.  Nekako imamo dojam da se  dečki u Kremlju nisu baš nešto previše brinuli kako se ponašaju onaj/oni na Dedinju. Nije to ponašanje, u konačnici, bilo toliko heretično koliko smo mi to voljeli misliti da jest. Bio je to prilično kontrolirana hereza).

A, nije da materijala za tako što  nemamo. Doduše, nisu mi poznata sva pravila ministarstva, svi oni suptilni detalji vezani uz tajnost…, od toga  koliko vremena mora proći od prestanka mandata do objave knjige o tom istom  mandatu? Koliko mi je poznato kolegu D. Buvača ti  delikatni „detalji“ nisu previše opterećivali, pa je on odmah poslije isteka mandata u Japanu napisao knjigu o tome „kako je služio japanskog cara“. Nažalost, osim  namjerne (i, dakako, samo površne) sličnosti između Buvačeve knjige i  sjajnoga filma J. Menzela, nekih drugih sličnosti nema. S(p)retna dosjetka.   Nije da nisam ljubitelj tračeva, pa i onih političkih,  ali i u tome, kao uostalom i u svemu drugome,  mora se imati mjere.

Buvač je svemirski udaljen od  većine  srednjoeuropskih vrijednosti, pa  stoga nije ni čudno što mu je i osjećaj za mjeru posvema stran. On je ipak samo korektan ekonomski analitičar. I ništa više!  A, kao što smo već na početku rekli,   taj svijet, ta vrsta analitike, ni na koji način, ne korespondira sa svjetonazorom koji mi, s vremena na vrijeme,  pokušavamo prakticirati.

Tako „tema Bosne“ predstavlja   jednu od naših opsesivnih tema.  Bili smo prilično naivni kada smo pomislili da će nas samim činom prestanka mandata, odlaska iz Bosne ta opsesija napustiti. Moglo bi se reći da su na djelu  upravo suprotni procesi. Jedno sam vrijeme  mislio, budući da sam sustavno pročitao i I. Andrića, i M. Selimovića, i Mak Dizdara, i I. Sarajlića, i B. Čopića, i A. Nemetka,  i S. Kulenovića, i M. Oljaču, i  većinu  kronika bosanskih franjevaca, i  fra Jukića, i  fra Kneževića, i  fra Markušića…, i većinu onih koji su sve to pokušali interpretirati, da  sam „temu Bosne“ u potpunosti apsolvirao i da mi je poslije  četverogodišnjeg diplomatskog iskustva, manje-više, sve jasno. I taj osjećaj  traje sve dok se ne suočim i s nekim drugim slikama. A te uistinu predstavljaju sublimaciju košmara. Jer, kako  drugačije opisati onu scenu kada u crkvi jedan političar, novokomponirani vjernik, donedavna govorljiv  ateist,  predaje biskupski štap kardinalu, a ovaj ga, uz neku čudnu grimasu prihvaća, a sve se to događa uz nazočnost svjetine, naroda koji svemu tome aplaudira i koji sudjeluje u toj zajedničkoj radosti „svetoga trojstva“, Politike, Vjere. Naroda…I, tada polako počnem  shvaćati da ja,  zapravo, od svega toga  ništa  ne razumijem, ništa mi više nije jasno:  ni Crkva, ni Politika, ni Narod! Pogotovo, ne ovi posljednji,  koji sve to, tu bljutavu  „mitotvornu svijest“ (neki heretici su i prije nas  primijetili tu ubojitu kombinaciju „sile i tamjana“)  već  tridesetak i više godina bez vidljivih znakova otpora amenuju.

No, o tim „košmarnim slikama“ nešto više u  slijedećim  nastavcima!

 

 

Studentica Iva Kožul, Odsjek za kulturu, medije i menadžment

 

 

Distanca, studentica Anamarija Maršić, Odsjek za kulturu, medije i menadžment

Podijeli...