27. travnja 2020.g.

Posted on Posted in Karantena
I kao što jedno drvo preživi sva vremenska doba tako i čovjek preživi sveeeeee, studentica Bojana Pejić, Odsjek za kulturu, medije i menadžment
#OStanidoma #quarantinelife #photography

 

Poznati osječki glumac i studentica Medijske kulture udružili snage u filmu ,,Poruka”,

intervju pripremila studentica Mirela Belaj, Odsjek za kulturu, medije i menadžment

Još uvijek traje razdoblje pandemije koronavirusa, a neki su ga uspjeli uistinu kvalitetno iskoristiti. Riječ je o osječkim kreativcima – glumcu Hrvatskog narodnog kazališta u Osijeku Vladimiru Tintoru i studentici treće godine preddiplomskog studija Medijska kultura Ivi Martinović. Njihov je dugogodišnji prijateljski odnos rezultirao nedavno snimljenim 12-minutnim filmom simboličnog naziva Poruka koji je izašao prije desetak dana.

Videouratkom se, navodi Vladimir, prvenstveno htjelo zabaviti ljude u danima izolacije. Osim toga, htio se ,,narugati” sebi jer smatra da je to najzdraviji način da se čovjek mijenja na bolje ili da se prihvati.

„Sam naslov filma sugerira da čekamo njegovu poruku. Iako ih izravno ne vidimo, smatram da je film pun sitnih, a važnih poruka – od toga da poanta života nije u pretjeranom shoppingu i našem komforu, preko toga da su prijatelji naša proširena obitelj, sve do onog najvažnijeg – da će sve ovo proći, a na nama je kakvi ćemo izaći iz ove situacije”, ističe glumac.

Na ideju za snimanje filma došao je u želji da publici pruži utjehu.

„Budući da nas je novonastala situacija zaustavila u radu, svi mi iz Hrvatskog narodnog kazališta u Osijeku htjeli smo nekako ostati uz našu vjernu publiku. Tako se u suradnji sa Slavonskom televizijom rodio projekt Umjetnost iz karantene. Svatko je doma snimao monologe, poeziju ili kratke filmove za tu kolažnu emisiju koja se emitira dva puta tjedno. Tako se rodila ideja i za snimanje ovog filma. Razmišljao sam na način: da imam priliku reći publici nešto što mislim da će joj biti važno, što bi to bilo? U konačnici, mislim da je film duhovit, ali i utješan.”

Osim Ive, u filmu je sudjelovala poznata glumica Sandra Lončarić koja igra sporednu ulogu. Vladimir navodi da ih je projekt jako zabavio pa razmišljaju i o budućim suradnjama.

„Ivu i Sandru poznajem dugo te smo se poslovno i privatno poklopili. Kada se bude pojavila neka zanimljiva ideja, mislim da ćemo se baciti u vatru, kao i sada.”

Iva Martinović našla se u voice-overu na početku filma, ali i u ulozi snimatelja i montažera. Iako se time već bavi, iskustvo snimanja takve vrste videa opisuje kao nepredvidivu situaciju s kojom su se suočili, a koja je nadmašila sva njihova očekivanja.

„Snimanjem se potpuno amaterski bavim duže vrijeme, a počela sam nešto kasnije nego u slučaju s fotografijom. Početak seže još u srednjoškolske dane koji mi se sada čine daleko. Snimanje kratkog filma definitivno je nova forma koju sam upoznala, a koja je izravnija i preciznija od standardnog snimanja”, otkriva.

Na pitanje kako je došlo do njezine suradnje s profesionalnim glumcima, Iva navodi da se dogodila poprilično spontano.

„S Vladom me život, sasvim slučajno, spojio još prije koju godinu i automatski se dogodio taj prijateljski klik između nas. Zanimljivo je da smo, nekoliko mjeseci prije nego što je film planiran, komentirali kako mislimo da bismo se jako lijepo slagali u profesionalnoj branši s obzirom na to da smo oboje perfekcionisti i ne volimo raditi stvari samo kako bi bile napravljene.”

Navodi, nadalje, da je imala pozitivnu tremu tijekom snimanja filma, ali da je ona sastavni dio posla i svojevrsna naznaka da nam je stalo do onoga što radimo. Naglašava i da je činjenica da je riječ o poznatim glumcima bila dodatni plus na trud i ljubav koju su ostavili u filmu.

„Još sam pod dojmom cijelog filma i energije koja se uložila u njega. Činjenica je da je Vladimir, kao dio svog posla unutar zajednice Hrvatskog narodnog kazališta u Osijeku, dobio zadatak snimiti nešto dramskog karaktera za Slavonsku televiziju. Htjeli smo se, stoga, pozabaviti nečime što je trenutno aktualno, a nakon gledanja ostavlja dobar osjećaj. Igrali smo se sa žanrovima, a Vladimirova kolegica Sandra sjajno se uklopila u cijelu priču.”

Iva, prije svega, studira na Odsjeku za kulturu, medije i menadžment u Osijeku. Ističe da joj studij pruža brojne mogućnosti u obliku prakse i znanja vezanih uz snimanje.

„Na mom su studiju tek nedavno osnovani kolegiji koji pružaju veći spektar znanja i vještina koja me zanimaju. Imamo, doduše, i sada neke koji približno pokrivaju tu tematiku, što nekomu tko želi ući u taj svijet i vidjeti kako stvari funkcioniraju može biti sasvim dovoljno. Akademija je uvijek spremna na proaktivnost i rado daje podršku svojim studentima.”

U sklopu kolegija Medijska pismenost i civilno društvo, Iva je nedavno s kolegama nagrađena za kratki videouradak na temu govora mržnje. Na pitanje, stoga, što možemo očekivati od nje u budućnosti, odgovara da ju opisuju kao nepredvidivu osobu koja ne voli pretjerano unaprijed planirati. Budući da se već može pohvaliti s nekoliko uspješnih radova na svom Youtube kanalu, nema sumnje da će se nastaviti baviti snimanjem.

Vladimir se pak u budućnosti vidi u igranju starih predstava kao što je, primjerice, Gospođica Julija. Trenutno nastupa u svojoj matičnoj kući u Osijeku i Zagrebu, gdje u sklopu MiniMini ciklusa izvodi Ježevu kućicu sa Zagrebačkom filharmonijom. Glumom se bavi još od trećeg razreda osnovne škole, a najznačajnije su mu uloge von Trappa u predstavi Moje pjesme, moji snovi, Franje u Zabranjenoj ljubavi i Petera u Unterstadtu. Posebno ističe ulogu u izvedbi Barun Trenk čiju je premijeru odgodila kolektivna karantena. Plan mu je, u konačnici, isti kao prije korone – raditi na sebi svakodnevno, korak po korak.

Poveznica na film: https://www.youtube.com/watch?v=wUi_vuP5AOc&t=119s

 

 

Duševna okrepa, izv. prof. art. dr. sc. Saša Došen, Odsjek za kreativne tehnologije

 

 

 

Zlatko Kramarić, Između traume, istine i tendencije, neobvezne marginalije uz film/knjigu „Dnevnik Diane Budisavljević“

 

Tek nam  2003. godine bilo omogućeno   da  „Dnevnik Diane Budisavljević“ čitamo i na hrvatskom jeziku. Naime, te je godine,  njena unuka, dr. S. Szabo, inače  psihologinja, prevela s njemačkog jezika  na hrvatski dnevnik, svojevrsni životni roman,   svoje bake, a  Hrvatski državni arhiv  objavio je tu, za noviju  hrvatsku povijest, iznimno važnu knjigu! Ako me sjećanje ne vara, zanimljivo je da u to vrijeme  ta iznimno vrijedna  knjiga nije izazvala neku veću pozornost u našoj javnosti. Ni u onoj akademskoj, ali ni u onoj koja  pripada političkom segmentu našega društva. I, vjerojatno, bi ta „hrvatska šutnja“ u odnosu na tu (pre)važnu temu naše novije povijesti  potrajala do „loše beskonačnosti“   da prošle godine nije snimljen igrano-dokumentarni film prema tim dnevničkim zapisima. (Ovdje moramo napomenuti da sam   2018. godine u Banja Luci prisustvovao premijeri jednoga drugoga dokumentarnog filma, „Dijanina  deca“, Slađane Zarić.  Riječ je o filmu, koji  na tragu dnevničkih zapisa Diane Budisavljević,     pokušava rekonstruirati životne sudbine nekih  od  onih koji su zahvaljujući akciji ove iznimne žene  uspjeli preživjeti. Nažalost, u tom je filmu, za nijansu,   prevladala  ideološka komponenta, pa je velika većina tih naknadnih prisjećanja, blago rečena,   tendenciozna i kao takva  prilično neuvjerljiva, a na trenutke  i negledljiva. Ne samo što takvi pristupi ne  dovode do katarze, već se jednim takvim tendencioznim  pristupom jednoj iznimno delikatnoj historijskoj temi aktivno sudjeluje u  stvaranju takvih političkih strategija kojim će se  opravdavati neki budući zločini,   koji sukladno tim strategijama predstavljaju samo  logičnu  posljedicu nekih starih, neriješenih    odnosa iz naših nedavnih prošlosti. Naime, držimo da nema nikakve potrebe  ono što je samo po sebi zlo unošenjem nepotrebnih detalja, dodatnim konstrukcijama,   činiti još većim, tragičnijim zlom. Zlo nije moguće gradirati. Ono jest ili nije! A, sve  ono što se događalo tijekom Drugog svjetskog rata na ovim prostorima predstavlja jedno veliko Zlo).

Za razliku od knjige ovaj film, redateljice Dane Budisavljević, nisu  ni u kakvome srodstvu, radi se  o pukoj koincidenciji, i s maestralnom Almom Pricom u naslovnoj ulozi, nije prošao tako nezapaženo. Dapače, izazvao je burne ideološke, dnevno-političke rasprave. Budući da je na prošlogodišnjem filmskom festivalu u   Puli proglašen najboljim   snimljenim filmom te godine u Hrvatskoj ta činjenica/provokacija nije mogla proći bez „adekvatne“ reakcije dežurnih „hrvatskih desničara“, koji su  odmah  uspjeli pronaći  11 „smrtnih grijeha“ (čitaj: falsifikata)  u tom filmu!

I, još kada se znade da je te  prošle godine snimljen i film „General“ (u režiji vječnog i neponovljivog  Ante  Vrdoljaka,  gdje u filmu  glavnu ulogu igra  Goran Višnjić, svjetski poznati glumac s holivudskom karijerom),  o životu generala Ante Gotovine, tog najvećeg hrvatskog junaka u Domovinskom ratu, svima je moralo biti jasno da će se  „hrvatska desnica“ morati referirati  spram te svjesne   provokacije hrvatskih ljevičara,  yu-nostalgičara, antifašista…  Tim više, što  su naši „ljevičari“ (i njihove ideološko-aktivističke derivacije)   također pali u  svoju poznatu ideološku  ekstazu/amok, pa se nisu nešto previše zamarali s tamo nekim „nekontroliranim detaljima“, koji su ih trebali  barem malčice „natjerati“ da  tom hvaljenom  filmu, ali  još više „dnevničkim zapisima“, pristupe nešto (samo)kritičnije! A, materijala i za jedan takav pristup, srećom ima!

Moram priznati da je i naše prvo čitanje „Dnevnika…“ bilo prilično površno. Budući da smo o samoj  temi „spašavanja kozaračke djece“ iz ustaških logora imali i prije čitanja tih „zapisa“ određene spoznaje, oni  su predstavljali  samo dodatnu potvrdu tih naših prijašnjih  spoznaja. (Moramo reći da sam tijekom  svoga boravka,   mandata generalnog konzula  u Banja Luci, 2015.-2019., stjecajem okolnosti,  sretao  znatan  broj starijih  ljudi, „kozaračke djece“, koji su, ni čime izazvani,  bili spremni podijeliti neka od svojih sjećanja, iskustava iz tih, za njih, iznimno  teških vremena. I, znam da će  zvučati i više nego heretično,  gotovo  nevjerojatno, ali velika  većina tih  ad hoc svjedočenja o tim vremenima bila su  pozitivna. Ti su  stariji ljudi imali samo riječi hvale za svoje   udomitelje, za okolinu u kojoj su se ne svojom voljom našli, sa simpatijama su govorili o brizi  časnih sestara, liječnika, uopće odnosu  medicinskog osoblja prema njima, o nepoznatim ljudima koji su im u tim traumatičnim vremenima  nesebično pomagali …  Rekli su mi da ne razumiju  zašto se u njihovim medijima na dnevnoj bazi   toliko stigmatizira  jedan narod, odnosno zašto se između zločinačkog režima i  hrvatskog naroda  stavlja znak jednakosti… Konačno, oni i  svoje živote duguju upravo tim „dobrim ljudima“, kojih uopće nije bilo tako  malo kako se to često misli.  Budući da se radilo o usputnim, slučajnim susretima, u  banjalučkim kavanama, parkovima, nismo imali vremena  dublje analizirati motive tih njihovih  usputnih iskaza, uz jutarnju kavu,   govore li to zato što bih ja upravo tako što  želio čuti, doduše, mogli su pročitati, a  i vidjeti na lokalnim tv-postajama, moje  vrlo jasne stavove i o Kozari, i o  karakteru logora  u Jasenovcu; nadalje,  u Židovskoj općini u Banja Luci bila je i promocija naše  knjige „Nostalgija: kratka povijest zaborava“,  ili, oni, jednostavno,  žele i sebi i meni poručiti  da  su i ta  teška vremena  bila itekako slojevita i da  ni ta vremena  nije moguće svesti samo na jednu simplificiranu ideološku odrednicu, koja uglavnom reproducira binarni, mi vs. vi  odnos spram stvarnosti, odnosno  klasično  crno-bijelo viđenja svijeta…).

I, tko zna, možda, bismo i mi sve to  zaboravili da neki dan, 22. travnja,  u povodu 75 obljetnice proboja iz jasenovačkog logora, HRT i RTS (kao  nekad, u onim „starim, dobrim, yu-vremenima“), nisu u svojim udarnim terminima, odmah poslije večernjih vijesti, odlučili  prikazati film „Dnevnik Diane Budisavljević“. Neki od  naših vječnih aktivista u nevladinim organizacijama  isprva su se čudili što će taj film uopće biti prikazan na hrvatskoj televiziji. Ta im se vijest činila „nemogućom misijom“ i kao takva predstavljala im je  ugodno iznenađenje! Kao i obično, promakao  im je elementarno poznati  podatak da je  i HRT sudjelovala u  (su)financiranju toga  filma. O tom čudnom i nerazumljivom  (sad)mazohizmu naših aktivista pisali smo već ranije. Doduše,  imamo dojam da je taj sadomazohistički  odnos i to ne samo  prema državi, već i prema  vlastitom društvu,    jedan od zaštitnih znakova ovih   (postmodernističkih) vremena u kojem živimo. Slične procese moguće je pratiti u,   manje-više,  svim europskim društvima. Posebice, u onim  tranzicijskim! Naši „aktivisti“, koji doduše nemaju ništa protiv državne potpore, iskreno se iščuđavaju svakom pozitivnoj  društvenoj  pojavi, procesu… Njihova je deviza: ili oni ili mi, to jest, što su u društvu procesi retrogradniji to je  bolje za njih i njihovo angažirano djelovanje, jer tek tada njihovo djelovanje ima nekog smisla.  Na stranu, što je  to njihovo „angažirano djelovanje“ vrlo često   kontraproduktivno., jer i samo pridonosi  stvaranju  novih ideoloških podjela u društvu.

I, poslije gledanja tog filma, i „drugog“ čitanja „dnevničkih zapisa“, slobodno možemo reći da smo  na mnoga  naša pitanja dobili prilično zadovoljavajuće odgovore.  Naime,  dugo mi nije bilo jasno zašto    komunisti poslije trijumfalne pobjede,  sve vrijeme, između 1945. do 1990. godine, uopće nisu  spominjali  djelovanje Diane Budisavljević.  A, zapravo, odgovor je i više nego jednostavan: njeno djelovanje ni na koji način  nije se uklapalo  u njihovo konstrukciju onoga što se zbivalo između 1941. i  1945. godine. Naime, djelovanje  Diane Budisavljević nedvojbeno svjedoči o kompleksnosti hrvatskog društva u tom periodu. To djelovanje pokazuje da je u tom društvu postojao itekako visoku stupanj empatije, da je veliki broj   građana ne samo  bio spreman, već da su i aktivno sudjelovali u   pomoći nekim od onih koji su se našli u   nevolji, da su kod tih pojedinaca  radilo o njihovoj stvarnoj a ne  fiktivnoj  plemenitosti, solidarnosti, hrabrosti (Ovdje se moramo prisjetiti i djelovanja jednoga dr.Đure Vranešića, koji je u  svojem sanatoriju, između ostalih, spasio i M. Krležu, ali mu to poslije rata nije pomoglo. Pobjednici su ga i pored nekih intervencija strijeljali. I kada naš poznati publicist Mirko Galić piše o nužnosti da  se današnje hrvatsko društvo jasno odredi  spram  svih naših „ratnih narativa“, pa onda u tom kontekstu, spominje i hrvatsko  građanstvo koje poslije Drugog svjetskog rata nije uspjelo rehabilitirati   vlastitu naciju, jer su neki od pripadnika tog segmenta društva, iz ovih ili onih razloga, odlučili pobjeći iz zemlje, neki su, pak, pristali na šutnju, a neku su, možda, i protiv svoje volje, prihvatili suradnju s novom vlašću, pobjednicima, onda bi ipak morao reći da je neke od njih  nova vlast jednostavno likvidirala,   onako  egzemplarno, za svaki slučaj… Uvjereni smo   da su  tijekom onoga rata  hrvatski liječnici ponašali sukladno Hipokratovoj zakletvi i da su predstavljali onaj  bolji dio društva).  No,  takvo ponašanje  građana Zagreba   još bi,  možda,  i moglo proći kod novih vlasti, ali  ono što  se nikako nije uklapalo u komunističku konstrukciju hrvatske ratne stvarnosti je činjenica da u tim akcijama aktivno  sudjeluju i  državne institucije, ministar Artuković i  Eugen Dido Kvaternik (sic!), pa i sam Pavelić,  nekoliko državnih ministarstva, institucija poput  hrvatskog Crvenog križa, Caritasa, pripadnika vojnih struktura,   visokog  klera, pa čak i  sam nadbiskup Stepinac… Ako je vjerovati  „dnevničkim zapisima“, koje je Diana Budisavljević (rođena u Austriji, Insbrucku 15. siječnja 1891. godine, poslije završetka srednje škole udala se za dre. Julija Budisavljevića, te su  1919. godine došli u Zagreb, gdje je njen suprug o bio između ostaloga i  profesor kirurgije na zagrebačkom Medicinskom fakultetu, poslije Drugog svjetskog rata napustili su Hrvatsku/Jugoslaviju i vratili su se u Austriju, gdje je i umrla  20. kolovoza 1978. godine)  vodila između listopada 1941. godine i  veljače  1947. godine, isprva se  nadbiskup  sa skepsom odnosi prema njenoj inicijativi/Akciji  za pomoć pravoslavnoj djeci, ali vremenom svoj stav mijenja, pa će i  neki od  njegovih najbližih suradnika, očito s njegovim blagoslovom,  zdušno  sudjelovati u zbrinjavanju  kozaračke, pravoslavne djece u onim teškim  ratnim danima. I to su goli fakti!  Naravno, uvijek je moguće postaviti pitanje je li se moglo učiniti više? Naravno,  da jest. Ovo pitanje često postavljam i samome sebi. Jesam li kao gradonačelnik Osijeka  mogao u 90-ih godinama   učiniti i nešto više nego što sam (u)činio?  Odgovor je: vjerojatno da, ali se,  isto tako, mora  postaviti i protu pitanje:   a postoji li netko   tko je  u tim (ne)vremenima u gradu učinio više od mene glede normalizacije/racionalizacije života u iracionalnim uvjetima, uvažavanja različitosti, sustavnog promicanja politike  pomirenja?

Ono što je  pobjednicima poslije 45. godine bilo uistinu  šokantno je  spoznaja da su i dijelovi  one zločinačke ndh-vlasti iskreno sudjelovale u rješavanju mnogih ratnih nevolja. Isto tako, i film, a još više „dnevnički zapisi“ daju jednu posvema drugačiju sliku života u onim vremenima, pa tako  više saznajemo o životu nekih zagrebačkih pravoslavaca, djelovanju Židovske općine, kao i nekih izuzetnih pojedinaca kao što je to npr.  bio dr. K. Bressler…

Zanimljivo je da prve informacije o „zlu“ Diana saznaje od svoje švelje, Slovenke. Upravo ta „slaba“ povijest, te  priče „malih ljudi“ još jednom pokazuju da se uvijek sve zna, da ništa nije moguće sakriti. Pogotovo ne loša djela.  I  poslije tih „priča“ pokrenut će se   lavina, tzv.  „snježne grude“, kada će se, isprva „usmenom predajom“,  pokrenuti sve  te humanitarne aktivnosti, koje će se vremenom i institucionalizirati.

Ali, ono što nas je uistinu šokiralo, ti pobjednici su bez ikakvih problema uništili kartoteku/memoriju koju je Diana Budisavljević  sve vrijeme rata marno vodila i kojom se nastojalo sačuvat identitet djece, koji bi onda u nekim „sretnijim vremenima“  trebao omogućiti  i njihov  povratak obiteljima, biološkim roditeljima.  I slažemo se s onima koji misle da je jedna  od mnogih tragičnih epizoda  u tom filmu/dnevniku upravo ona scena u kojoj  predstavnici „nove vlasti“ iznose iz stana Diane Budisavljević  ormar  s karotekom.  To je samo jedna od memorija koje su se u nekim vremenima sustavno i nepotrebno uništavale. Ono  što je nama bilo problematično u ovome filmu su neka, prema našem skromnom mišljenju, nepotrebna  odstupanja od predloška, od „dnevničkih zapisa“. Tako u zapisima  nigdje nismo  mogli naći motiv za onu scenu u filmu kada   Julije, suprug Diane, dolazi kući s papirićem na kojem piše: Srbin i neki broj! Isto tako, scena policijske premetačine u filmu bitno se razlikuje od opisa u Dnevniku. Moramo priznati da smo i sami ostali  zaprepašteni „soft-pristupom“ ndh-političke policije u stanu Diane Budisavljević prilikom pretresa, kada nisu mogli otvoriti jedan ormar, koji je pripadao Dianinoj  kćerci,, a ključ tog ormara bio je kod nje, oni šalju  auto  po tu kćer…, a usput, s najvišeg mjesta, dobivaju naputak da se pretres prekine, jer je dojava bila lažna!   Ovdje redateljici ne pomažu ni oni ozbiljni teoretičari, koji smatraju da ne treba  vjerovati ni  građi u arhivama tajnih policija, ali ni  dnevničkim zapisima  disidenata,  jer su i jedni i drugi  najčešće pisani sa sviješću  da će to i netko drugi čitati. Naime, Diana je svoj Dnevnik prvo objavila u Austriji, na njemačkom jeziku, i mogla je, s pristojne vremenske i sigurnosne distance, napisati bilo što. No, ona je ostala vjerna svom  izvornom  stavu: o svemu treba govoriti i pisati samo istini, ma koliko ona nekima  može  biti  neugodna!  Ove nepotrebne  intervencije, nažalost, dovode u pitanju plemenite namjere redateljice.  Jednako tako, priča o samoubojstvu majke  Eugena Kvaternika ili karikaturalni prikaz Slavka Kvaternika od strane njegovog  austrijskog prijatelja, zajedno su  časnici u Austro-Ugarskoj vojsci,  ni na koji način, ne uvećavaju  zločinački karakter jednog tragičnog režima!  Naime, tom  režimu ne samo što je bilo suđeno da propadne, jer je u startu bio zločinački i ne samo što je slijedio strane i  užasne (geo)političke strategije, već je u tu svoju promašenu strukturu ugradio i  postojanje onih koji su izvan svake kontrole i koji nemaju potrebu da svoje ponašanje usklade s bilo kojom političkom strategijom  (taj moment „programiranog neposluha“ sjajno je opisan u „dnevničkim zapisima“, ali u filmu je, nažalost, izostao; naime, i više nego  tragikomično  zvuče  „objašnjenja“ jednoga zločinca, V. Luburića u kojima on lamentira o  postojanju  hrvatske sirotinje o kojoj se nitko ne brine, a sada bi on morao osigurati svu moguću logistiku kako bi se  zbrinula  tamo neka „tuđa, neprijateljska sirotinja“ čije postojanje, prema njegovom „državničkom mišljenju“  ima  smisla jedino ako se, u međuvremenu,  ta sirotinja pretvori u  „moderne janjičare“, tako da one slike djece  s ustaškim kapama u logoru uistinu djeluju krajnje groteskno) i koji su se upravo  natjecali  u činjenju zločina. Jedan Luburić,  ( Miloš, Šakić et. com.,  logične su  posljedica arhe- strukture toga režima tako da je bio uzaludan otpor  svih onih u tom režimu  koji se intimno nisu slagali sa svime  onime što se događalo na terenu, ubojstvima, pljački, deportaciji nevinih civila,  paležu cijelih sela… Konačno,  upravo zbog te glupe arbitrarnosti režima stradala je i jedna  Lea Deutsch, to čudo od djeteta, hrvatska Shirley Temple.(O njenoj nesretnoj sudbini B. Ivanda snimio je film „Lea i Darija“, 2011. godine. Za naš ukus film je nepotrebno sladunjav).  I u svakoj retorziji mora biti mjere.

Sa sličnim  pojavama, nažalost,  susretali smo se  i u ovome, posljednjem  ratu. Naime, i u tom ratu,  postojali su   tute, štele, lokalni šerifi…,  koji su se ponašali na istovjetan način  kao u onome ratu Luburić i njemu sličnih idioti. I oni su si umislili da im nitko ništa ne može, da su oni jedini gospodari života i smrti! Ono što nas čini trajno nespokojnim je činjenice da se i u današnja vremena, tu i tamo,  oglase!

 

“One day more” iz mjuzikla Jadnici, studenti Odsjeka za kazališnu umjetnost

studenti: Petar Sekelez, Luka Selman, Meri Andraković, Jona Zupković, Ana Cmrečnjak, Matilda Fatur, Bojan Ban, Mateja Bušetinčan, Magdalena Živaljić Tadić, Karlo Bernik, Laura Šalov, Filip Sever, Ivan Simon, Antonia Mrkonjić, Grgur Grgić, Dominik Karaula, Domagoj Ivanković, Matea Tustanovski, Jan Kovačić, Lorenco Tolić, Ana Šantar, Jura Ruža

Mentorica: Veronika Hardy

 

Podijeli...