Irena Krumes, Luka Pongračić, Ana Maria Marinac: INKLUZIVNI PRISTUP U NASTAVI MATERINSKOG JEZIKA KAO POTICAJ RAZVOJA INTERKULTURALNOG  MIŠLJENJA

Posted on Posted in 2. međunarodna umjetnička i znanstvena konferencija Osoba s invaliditetom u umjetnosti, znanosti, odgoju i obrazovanju (2021.)

Irena Krumes, Luka Pongračić, Ana Maria Marinac: INKLUZIVNI PRISTUP U NASTAVI MATERINSKOG JEZIKA KAO POTICAJ RAZVOJA INTERKULTURALNOG  MIŠLJENJA

Prethodno priopćenje

 

Irena Krumes, Odjel društveno-humanističkih znanosti, Sveučilište u Slavonskom Brodu

Luka Pongračić, Odjel društveno-humanističkih znanosti, Sveučilište u Slavonskom Brodu

Ana Maria Marinac, Odjel društveno-humanističkih znanosti, Sveučilište u Slavonskom Brodu

 

DOI: https://doi.org/10.59014/TJJO3164

Rad u PDF-u

 

UDK: 81’242:376-056.24

Ključne riječi: 

inkluzivno obrazovanje, interkulturalizam, kultura različitih, nastava materinskog jezika

Sažetak

Jedna od temeljnih zadaća nastavnog procesa trebalo bi biti poticanje i razvoj interkulturalnog
razmišljanja učenika. Ako taj pristup izostane, posljedice mogu biti
nerazumijevanje, stvaranje predrasuda te neprihvaćanje i netolerancija (Hercigonja,
2017). U literaturi se interkulturalizam najčešće objašnjava analizom kulturoloških
razlika među stanovnicima različitih područja i uglavnom se naglasak stavlja na prihvaćanje
pripadnika manjina. No osobe s teškoćama u razvoju rijetko se spominju
u kontekstu interkulturalizma. Cilj je ovog rada ukazati na to da interkulturalno
razmišljanje učenika prirodno obuhvaća uvažavanje i upoznavanje kulture različitih,
tj. kulture učenika s posebnim odgojno-obrazovnim potrebama koja se razvija u
tzv. specifičnoj skupini učenika u okviru škole. Obrazovna inkluzija zato pridonosi
razvoju interkulturalnog razmišljanja, a inkluzivna praksa pokazuje da je društveni
i kulturološki razvoj uvjetovan smanjenjem kulturnih razlika u društvu. Interkulturalno
razmišljanje posebna je zadaća nastave materinskog jezika. S obzirom na to
da je izražavanje na materinskom jeziku jedna od temeljnih kompetencija građana
Europske Unije, nastava materinskog jezika utječe na razvoj usmenog i pisanog izražavanja
svih sudionika odgojno-obrazovnog čina. Na temelju teorijskih razmatranja
o načinu prilagodbe i potpore za učenike s teškoćama u nastavnom procesu, kao i
na temelju prethodnih istraživanja, prikazat će se kako učitelji svojim djelovanjem u okviru

razreda i škole potiču razumijevanje kulture različitih, a time i interkulturalno mišljenje.

 

Autorska prava

Copyright (c) 2024 Osobe s invaliditetom u umjetnosti, znanosti, odgoju i obrazovanju: Inkluzivne politike i prakse

Ovaj rad licenciran je pod Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Podijeli...