19. travnja 2020.g.

Posted on Posted in Karantena

Radni dan u sveučilišnom  kampusu, izv. prof. art. dr. sc. Saša Došen, Odsjek za kreativne tehnologije

 

 

ILUSTRACIJA NUTRINE LJUBAVI IZA TRIDESETIH, IZGUBLJENOG PASVORDA

(Osijek, 19. travnja)

Telefonski brzo dogovorena susretanja u kvartu na parkingu tvrtke vodom. Kava. Zeleni čempresi, podosta betona, su surogat gostoprimstva za dvoje prijatelja. Jedno mlado čeljade  prenapregnuto ambicijom i pozna bonaca zlatnijih godina. Različiti i slični tipa proljeće i jesen!

Pustoš naselja. Naoružan gusto zubatim osmijehom, onako sotonskih želja upakiranih u anđeoski okvir. Vučem dalje lijene korake i hekla me neka arogancija. Odlazim u sunčani pokret. Vjetar mi lagano dodiruje lice, sunčanost se umilno rascvjetala u ružičastoj krošnji drveta. Živahno je negdje pored Drave. Struji proljeće s balkona punih lončanica. Voze se mamlazi po pješačkoj zoni nekim čudnim potrkalima. Namrgođene njuške ljubimaca i umirovljenica s ružičastim maskama na licu. Prvoaprilsko ludilo, rekli bi lokalni lapeži, za popizdit od mirisa. Graktanja vrana i zujkanje sitnih kukaca.

Zabrinut k*o stari karton kolutam mislima tražeći slobodnu klupu s pogledom. Želim malo odmoriti SNOVE. Lijepo je, toplo, napunjenog trbuha, razbuđenosti osjetila i razjarenih fantazija. Ima li lokalno sklonište, neko mjesto prljavih strasti? Tamo želiš uživati, množiti ljubav oslikavajući intimne pejzaže. Pogleda uhvaćenog dolje rukom diram završnu riječ. Danas. Odlučio sam samo ljubav, teče k*o  romantična pjesma.

Peglati karticu ću dockan za kupnju *krpice* u sportskoj radnji. Mrzim posprdne opaske  prijatelja u proljeće.

Sretan u neizvjesnosti, umoran o pričama COVID-a 19, tzv. – kovidlušenju, socijalno distanciran,  po preporuci izoliran slušam samo važne fakte danas. Globalna bolest prijeti, unosi strahove i grč na lica prolaznika. Što su matoriji, pogledi im crnji, mračno zamagljeniji i na stranputici.

O j. m. i pandemiji! Urednik dnevnika kazuje: ostani doma, budi odgovoran i ne usudi se misliti. Dresura medija. Stežu dosadne male stvari, poput lastike oko neplaćenih dugovanja. Uprežu li životne brige u mrežu nadrealnoga u meni? Samo, rekoh, tražim ljubav kao i Ti!

Jbt, videokonferencija za… čekanje još dva metra, pa dva mjeseca i opet nešto po dva koje nije konačno. Zatvorite im granice, svima koji nam kradu slobodu i sunčane dane. Oni nas truju darujući nam zagađenu vulgarnu filozofiju. Najintrigantniji je pak kauboj predsjednik preko  bare – od neki dan kao puknuta kokica i rebus frizura!

Danas podbrijan, dočaran, želim uživati u  mirisu izglačane košuljice i  rođendanskog parfema.  Hoću slaviti ljubav proljeća s postojanjem lijepoga uz vedro nebo.

Hodam prema Tvrđi! Korača mutna rijeka, puna bjeličastog cvijeta. Podvezanih želja maštam o kolaču – ne udebljati se i uputiti na Jug /2/ i ostvariti intimni SAN. Daaaaaaa!!!

Mladac u meni urla, ulazi u bajku o Ivici i Marici. Određenost: toplo – sjever, hladno – jug. Nađoše se, ljubavnički. Povečerje, izolacija, blatan dan! Susret Julije i Romea. Mreža spoji, uživa, svađa, duri, daje kolače, medicinâri!

Nisam za karantenu, mrzim cjepiva, noćne samoće i debele laži. Postajem slijednik ljubavi. Sačekan iza tridesetih. Želim biti uhvaćen u kovitlac virtualnih zagrljaja. Narativna će šetnja ljubavi u doba karantene razigrati nježnost i ljubljenje u parku, nedaleko naše rijeke!

Napokon, sjetan i osunčan u zasjedi. O Božeeee, hoće li – sretno mladenci! SAN ponekad biva TRAUMA!!! Ograđujem se od zlokobnih ishoda!

Uvijek te nešto spotakne, osim ljubavi kratke i obilne. Oblizne te zadahom užića i pobjegne. Tražiš ju jutrom, budiš ju danom i želiš u suton ponavljati nalik online školi koja traje!

Čeka li me izlazak u digitalne intime za nove korisničke užitke?! Samo da mi opet ne maznu pasvord!

Sakrio sam ga u bajati šlajbok, urezao u srce, oživio kao SAN.

I da: kopka me strepnja izgubljenog ključa! Promijenit ću bravu, iskopati bedeme i obraniti LJUBAV!

Nutarnja ilustracija, šetnja karantenom i ljubav iza tridesetih!

Aleph

 

Znakovi pored puta, Slađana Pupovac, Knjižnica Akademije za umjetnost i kulturu 

#starenjenijezaslabiće #znakoviporedputa #ivoandrić #pijemosikrvnaslamčicu

 

 

Z.K. Pisma iz izolacije…(više ne brojimo)

Nema nikakvih dvojbi da  je čitanje, po mogućnosti, dobrih i zanimljivih tekstova,  jedan od najelegantnijih načina kako prevladati ovo „izvanredno stanje“ i ostati relativno normalan.  Nažalost, moja  kućna biblioteka  ovdje u Tirani (moglo bi se govoriti da sam  „dvostruko kažnjen“  jer,  ne samo što sam daleko od kuće, već sam udaljen i od  kućne biblioteke) prilično je skromna, tek nekih stotinjak odavno pročitanih  knjiga, pa sam uglavnom  upućen na čitanje onih  tekstova, koje vam  nudi moderna tehnologija,  pametni telefoni…  Već sam u jednom od  ranijih pisama  rekao da je  ovaj virus došao, zapravo,  u „pravo vrijeme“, jer ne mogu zamisliti kako bismo se ponašali da je došao samo kojih desetak godina ranije.

Jedna od knjiga koja sam  posvema slučajno ponio  sa sobom  i u Tiranu je  knjiga  talijanskog filozofa, pravnika, profesora estetike, Giorgo Agambena,  Homo sacer: suvremena moć i goli život. .   I moram  se složiti s dojmom profesoricom  Vesnom Rakić-Vodinelić kada kaže da ima osjećaj da su  djela ovoga filozofa upravo i pisana za ova vremena, vremena korone, i da su kao takva  gotovo  profetska!

Naime,  ovaj autor u, manje-više, svim svojim tekstovima uporno argumentira ideju i praksu homo sacera, osuđenika rimskog prava, izopćenog iz zajednice (polisa), ali i religijskog okruženja.  To je jednostavno čovjek izvan zakona, bez ijednog prava, kojem prijeti  da  na kraju izgubi i identitet. (Stoga, ni na koji način,  nisu u pravu oni koji misle da su  politike identiteta stvar daleke prošlosti, da je riječ o potrošenoj  teorijskoj paradigmi.  Štoviše, neki idu toliko daleko i u tim  politikama prepoznaju isključivo retrogradne elemente, nešto što u ovim „postmodernim vremenima“, ma što god bi ta vremena  trebala značiti,  više  nije u modu, što  ne samo da se više ne nosi, već da se i ne treba ubuduće nositi… Na neki način,  trebao bih se radovati  ovim (ne)vremenima, jer upravo će  ova (ne)vremena, na najbolji mogući način,   pokazati koliko nam je bilo koji oblik identiteta itekako bitan. Odustajanje od bilo kojeg elementa naših identiteta značilo bi da dobrovoljno pristajemo biti obične amebe, koji svatko može oblikovati onako kako mu se prohtije).

Za ovoga  filozofa homo sacer je potencijalno svako od nas,  a činjenica da živimo u pristojnim demokratskom  okruženju ovu izglednu (i, dakako, opasnu) mogućnost,  ni na koji način,  ne dovodi u pitanje. Živjeti u demokratskom ambijentu ne znači da  ne možemo biti svedeni na  bezlične podanike vlasti. Naime,  upravo vrijeme u kojem ne svojom voljom  živimo, iz u dana u dan, nam  pokazuje  da smo samo homines sacri, ljudi koji žive tek  goli život, oslobođenih mnogih prava, preko svake mjere koja je dopuštena pred   danas ravnodušnim međunarodnim pravnim poretkom. Nije lako živjeti ako se to življenje mora uskladiti, prilagoditi  strogim režimima svakojakih ograničenja. Gotovo da smo prešutno pristali da našu (svetu) slobodu svedemo na onu mjeru „sigurnosti“, koju nam naši suvereni svakodnevno  prijeteći sugeriraju preko javnih medija.

I sve to primamo bez ikakvog otpora. Bilo kakva vrsta prosvjeda je  izostala,  jer prema mišljenju G. Agambena, to se događa zbog toga  „što je zaraza., danas aktualna, ranije bila predmnijevani goli život, zbog teško podnošljivih uvjeta u kojima je većina i do sada živjela. Nadalje,  zato što se pokazalo da je vjera, ali i praznovjerje i dalje  ljudima potrebno (samo ću vas blago podsjetiti na  svu silu onih  poruka, koju nam šalji  i naši bližnji, ali i one koje uopće ne poznajemo, koji dolaze iz toog „virtualnog svijeta“,  u kojima vas dobronamjerno savjetuju što bi sve trebalo činiti kako bi se ova „izvanredna situacija“ što prije i što jednostavnije prevladala, a ono što je najvažnije i što bi vlast trebalo  itekako zabrinuti: radi se,  prije svega, o  porukama ljubavi, solidarnosti…,  točnije, u tim porukama/savjetima sadržane su sve one  životne emocije,   koje  nam sada ta ista vlast sve ovo vrijeme  sustavno uskraćuje, jer želi pokazati da se zajednica ne temelji na etici, već isključivo na volji suverene moći  – op. Z.K.), što se  u medijima osobito potencira nekontroliranom uporabom apokaliptičnih epiteta (tek sada mi je postalo jasno zašto nikada nisam  volio, a  ni uživao,  u filmovima/literaturi strave, u onim filmovima u kojima se  naš svijet definitivno urušava pred ni od koga kontroliranim naletima prirode, koji smo  izraubovali preko svake dopuštene mjere, pa se ona sada toliko naljutila  da nas  mora  kazniti, jer se  moj   sustav vrijednosti  formirao na nekim drugim tradicijama, grčkoj filozofiji, rimskoj kulturi, renesansom  tipu čovjeka, prosvjetiteljskom odnosu prema razumu, radoznalosti koja proizlazi iz europskog  romantizma, francuskoj lepršavosti i šarmu, britanskoj analitičnosti, srednjoeuropskom osjećaju za mjeru,   slavenskom  weltschmertzu, balkanskoj hirovitosti, postkolonijalnoj  definiciji „drugog“,    – op. Z.K), koju tako olako rabe svakojaki  eksperti (tako su i u  našim medijima  svakodnevno prisutni  naši „uvaženi, svjetski  znanstvenici“ , koji samo što nešto važno nisu otkrili, ali ih to uopće  ne sprječava da   nam dijele svakojake  mudre  savjete ,  čija uporabna vrijednost ne prelazi razinu „općih mjesta“ sadržanim u knjigama narodnih travara – op. Z.K.), a sve u funkciji jačanja moći  naših suverena.

I, ono što bi nas trebalo brinuti je  zaključna konstatacija ovoga  autora, koji smatra da ne vjeruje da će i onim  ljudima koji su uspjeli zadržati minimum zdravog razuma (među tim malobrojnim volio bih vidjeti i sebe  – op. Z.K.), biti moguće se  vratiti  ranijim/predvidljivim  oblicima života, čak i  onda kada se proglasi prestanak izvanrednog stanja.  Naime, ova epidemija nam je pokazala da je „izvanredno stanje“ postalo nešto najnormalnije, jer smo ga prihvatili kao normalno. I to bez nekih  prevelikih pitanja.  Gotovo bez otpora!

Gotovo mi zvuči nevjerojatno kako  su naši „ljevičari“ zazivali nužnost još oštrijih, radikalnijih   mjera, koje bi  se onda izglasavala u parlamentu. Oni su, zapravo,  željeli biti moderni Isus Krist, koji će recenzirati odluke vlade/dvanaestorice apostola. Doduše, u ovome scenariju  ostaje nejasno kakva je uloga namijenjena predsjedniku. Možda, bi on u tom  scenariju trebao odigrati ulogu Barabe?! (Neki puta se pitam: a što bi se dogodilo sa svima nama, i kršćanstvom, uopće,  da  Poncije Pilat   taj dan nije  bio  nešto indisponiran i da  na Isusovu konstataciju da   on Isus predstavlja „istinu“,   ne reagira „pranjem ruku“, već  da  sam presudi, a ne da taj pravorijek  prepusti  narodu, razdraženoj rulji željna tuđe krvi ili da je i ta rulja taj dan bila nešto manje razdražena, pa da  je   umjesto Barabe  oslobodila  Isusa…).

Naravno, iza njihovih zahtjeva nema nikakvih suvislijih  analiza iz kojih bi se trebalo vidjeti  kako bi se sve te mjere  odrazile na ionako reducirane oblike   svakodnevnog  života.  Doduše, neki od naših pravnih teoretičara pokušali su  stidljivo ukazati na svu štetnost, pogubnost takvih ishitrenih zahtjeva. Stoga sa zadovoljstvom čitam  tekst srpskog povjesničara Srđana Miloševića „Biblijske legende i demokratija“ (https://pescanik.net/biblijske -legende – i -demokratija), u kojem pokušava demokraciju simbolički promatrati u vrlo sugestivnim biblijskim, kršćanskim analogijama. Točnije, kao „ svojevrsnu „sekularnu religiju“. O tome i nekim drugim detaljima, više u slijedećem pismu, jer ne želim  da u  ovo pismo  previše opteretim „virusom“. Previše „virusa“ u tekstu nije  poželjno, ali nikako ne bismo  trebali zaboraviti  objekciju  Susan Sontag izrečenu  u knjizi „Bolest kao metafora“,  u kojoj  se konstatira   da bolest često služi kao metafora za ona društva u  kojima vlada korupcija i nepravda, dakle,  u onim društvima koja su sklona  raspadu!

 

Nisam siguran koji je dan karantene, ali je lijep, student Danijel Stapić, Odsjek za kulturu, medije i menadžment

 

Jedna nikad aktualnija: Cvetajeva u prijevodu Danila Kiša, preporuka L. A.
Cvetajeva
B. Pasternaku
Raz-stojanje: vrste, milje . . .
Nas su raz-stavili, raz-sadili,
Da bismo bili tihi ko dva siročeta,
Na dva razna kraja sveta.
Raz-stojanje: vrste, daljina sura . . .
Nas su razlepili, razlemili,
I nisu znali da je to – legura
Nadahnuća: žile i tetive . . .
Nisu nas zavadili – već razbili, žive
Raslojili . . .
Uz zidove i rovove.
Raselili su nas, ko orlove –
Zaverenike: vrste, daljine . . .
Nisu nas rastrojili – samo su nas smutili.
Po čestarima zemljine širine
Nas su, kao siročiće, raz-putili.
Koji je već – koji – zar kraj marta?!
Razbili su nas – kao špil karata!
Podijeli...