21. svibnja 2020.g.

Posted on Posted in Karantena

Studentica Ariana Pilav, Odsjek za kulturu, medije i menadžment

 

Studentica Ivona Bučkalović, Odsjek za kulturu, medije i menadžment

 

 

Studentica Ariana Pilav, Odsjek za kulturu, medije i menadžment

 

 

Studentica Lea Pervan, Odsjek za kulturu, medije i menadžment

 

 

Z.K. pisma iz (polu)izolacije…

Ova posljednja pisma/zapisi ipak se znatno razliku od onih početnih. Htjeli mi to priznati ili ne stvari su se, u međuvremenu,  promijenile… A, o samoj  kvaliteti promjene  moći ćemo nešto više reći početkom jeseni. Naime, tada će se vidjeti jesmo li uistinu pobijedili ovaj virus ili će se on vratiti… Već sada me je strah pomisliti  kakav bi to povratak mogao biti. Evo, i veli M. Tyson se vraća. Opet će  boksati. Pa, ako se i on  može vratiti zašto se ne bi vratio  i taj nesretni virus. Na ovim su prostorima jedino 2partizani i ustaše“ vječni. Nikako da jednom zauvijek završe svoje ratove. Eto, tako smo ovih dana mogli pročitati u jednim navodno ozbiljnim novinama da  oni koji su 45. bježali  da nisu bježali od komunizma, nego od osvete!  Doduše,  ni poslije  višekratnog čitanja nisam uspio  razumjeti zašto  ovaj komentator  pravi razliku između osvete i komunizma kada se i sami komunisti u svojim programskim načelima vrlo jasno određuju spram „osvete“. Naime,  retorzije uopće nisu „strano tijelo“ u njihovim programima, pa mi se čini da su i oni „neuki seljaci“, koji su  u velikoj većini činili one koji su bezglavo bježali,   ako je vjerovati svjedočenjima  jednoga Milovana Đilasa, bili ipak puno mudriji od našeg „enciklopedijskog“  komentatora.  Znali su ti „neuki seljaci“ točno s kakvom sve to „ideološkom“ bagrom oni  imaju posla. I da ne bude nikakve zabune – tu bagru ništa nije spriječilo da  u cijelosti  ostvari sva  svoja programska načela. Nije ta bagra imala nikakve dileme glede provođenja „klasne revolucije“: svoje nemamo, tuđe hoćemo! I, o tim detaljima postoje i  dokumenti, i filmovi, i svjedočenja…

Naime,  nema teme (pandemija, demografija, ekonomija, retorzije, politika…) o kojoj  ovaj renesansni duh  ne komentira. Doduše, kao političar, i kao gospodarstvenik, slavno je propao. Navodno je državi ostao dužan gomilu para, koje mu je ta ista država benevolentno oprostila.  Ali, ta ga  „slatka“ činjenica uopće  ne sprječava da svima  nama drži moralne prodike, jer da se njega pita onda se ne bi dogodio ni „Agrokor“, ni „Uljanik“, ni „Ina“,  ni „Đuro Đaković“… Doduše, „Magma“ se dogodila, ali tko se još sjeća te neugodne epizode jednog bivšeg ministra?!  Riječ je inače o tvrtki u kojoj pojam „radničkih prava“ nije postojao. Radilo se „dan i noć“. Naravno, nitko taj teški i ilegalni rad nije adekvatno platio.  Ex-ministar vjerojatno je bio u stalnom sukobu interesa. Danas o svemu  tome,  i  sindikalnim pravima, i sukobu interesa,  marno piše. Tek sada  mogu shvatiti onaj slavni  stih W. Shakespearea u kojem  ovaj  slavni pisac lamentirao o stidu i pita se zašto „stidu“ ne pada na pamet da postavi pitanje o vlastitom rumenilu?!

Ovaj neponovljivi lik predstavlja još jedan dokaz da se protiv kulture  zaborava  mora boriti. Stoga sa sjećanjima moramo biti oprezni, ona su naša etička obveza. Doduše, to ne znači da se i njima ne može manipulirati. Uvijek se pitam ako je kod Bleiburga sve bilo čisto, kako to danas, i pored svih poznatih činjenica, tvrde naši „antifašisti“, zašto je  to onda bila tabu-tema? Zašto se o tome nije smjelo govoriti? Zašto  je ta tema  bila dio „kućne“, a ne „javne“ memorije? I, zašto je, i poslije toliko vremena,  tako teško priznati svoje zločine, koji su, ako je vjerovati našem „mudrom“ komentatoru nešto malo manji (sic!) od onih koji su činili „pravi“ zločinci,   jer su učinjeni iz osvete?! I kada bi pošli od pretpostavke da svi koji su tamo, iz osvete,  ubijeni krivi, to ni na koji način ne umanjuje  počinjeni zločin. Zar je tako teško bilo organizirati (političko) suđenje, pa tom „zločinu“ onda  dati kakav-takav pravni okvir. Još su mi bedastiji oni koji kažu da su to činili i  drugi? I, što ćemo sada? Zar bi sve ono što rade i drugi trebalo, na bilo koji način, biti i naše opravdanje? I, konačno, kakve su to argumentacije? Već smo u našim  pismima/zapisima primjećivali kako je dobar dio naših političara, komentatora u blagoj koliziji sa semantikom teksta koji „hrabro“ izgovaraju. Ako me sjećanje dobro služi, onda je tu neobičnu sklonost, gotovo talent,  „ljevičara“ analitičkom i logičnom mišljenju sjajno  dekonstruirao N. Sesardić u svojoj knjizi „Pogled s desna“! A, ono što je najzanimljivije, kolega Sesardić uopće nije desničar! Doduše, više nismo sigurni drži li ta naša konstataccija vodu, jer ovi s „lijevog“ političkog spektra imaju običaj da se postave u poziciju arbitra i da vam oni „upisuju“ vaša svjetonazorska opredjeljenja.  Upravo sam tako što od jednog redatelja koji u  zrelim godinama, još uvijek nije  uspio snimiti niti jedan pristojan film, ali to ga uopće ne sprječava da sudi o svemu i svačemu. On tako zna kako Srbi govore u Hrvatskoj, on iz prve ruke zna da su zagrebački   Srbi,  prilikom popisa stanovništva 1991. godine hrvatski (doduše, ostaje nejasno je li bio u pitanju čisti „kalk“ ili je priliko izjašnjavanja naziv toga jezika imao i onaj drugi dio, onaj obvezujući dodatak, kojim su se rješavali svi naši jezično-politički nesporazumi; isto tako, i dalje ostaje nepoznato kako su pak taj  jezik  imenovali  kninski ili vukovarski Srbi; za ove potonje naš „talentirani redatelj“ ozbiljno misli da govore „autentičnim srpskim jezikom“, što je, doduše,  netočno, ali ostavit ćemo ga u njegovom /ne/znanju), on nepogrešivo zna što jest, a što, pak, nije roman, a prilično mu dobro ide  kada suvereno  interpretira „fotografije“ u romanu… Moram priznati da nisam kojim sretnim slučajem  čitao neke tekstove R. Barthesa da bih svojim studentima toplo preporučio ove njegove krajnje  nebulozne interpretacije.   I odnos dokument vs. roman nije mu baš dokraja jasan, iako sam siguran da bi nas sve pokušao uvjeriti da je ozbiljno  čitao „Čas anatomije“ D. Kiša.  Nema razloga da mu ne povjerujemo na riječ, ali čitanje još uvijek ne znači  da se to što je pročitano i razumjelo u potpunosti. Vražja je ta naša sklonost  prakticiranja  posvemašnje „površnosti“!

Vidim da se situacija u Sarajevu poslije ove „nedjeljne mise“ dodatno komplicira. I neki uistinu  ugledni hrvatsko-bosanski kulturnjaci  morali su priznati  da pored onog „pravog“ fašizma postoji i onaj „lijevii“ ništa manje opasni  fašizam.  Kada su neki od hrvatskih liberala (V. Gotovac, moja malenkost…) na tu evidentnu  činjenicu ukazali još  prije dvadeset i više godina, neki od ovih što su se sada probudili, tada  su nam, onako,  an passant  držali „političke“ i ine lekcije. Sada i oni moraju priznati da  ipak ne postoji konsenzus  oko toga što je to uistinu „antifašizam“!  I ne treba ih zbog toga osuđivati, rugati im se kako su  (pre)kasano progledali…  Samo  idioti ne mijenjaju svoja stavove… Bit će da  Walter u nedjelju ipak nije uspio  obraniti  Sarajevo. Ma koliko  neki o tome pisali. A meni bi osobni jako pomoglo kada bi mi netko od tih komentatora  DOKAZAO da je ta  nedjeljna misa uistinu bila misa za ustaše. Ako pronađu i jednu riječ javno ću  priznati svoju  zabludu. Doduše, s hermeneutikom mi u posljednje vrijeme  baš i ne ide, odavno više ne držim  do te metodologije, jer poslije svih onih  naših kavanskih hermeneutičara shvatio sam vlastitu suvišnost  u ovome svijetu.

 

 

Doc. art. Zlatko Kozina, Odsjek za vizualne i medijske umjetnosti

Podijeli...