Mirela Ramljak Purgar: MOĆ POGLEDA. KONSTRUIRANJE PROMATRAČKOG SUBJEKTA U SUVREMENOJ UMJETNOSTI

Posted on Posted in Europski realiteti - Moć

Mirela Ramljak Purgar: MOĆ POGLEDA. KONSTRUIRANJE PROMATRAČKOG SUBJEKTA U SUVREMENOJ UMJETNOSTI

Izvorni znanstveni rad

 

Mirela Ramljak Purgar, Akademija za umjetnost i kulturu u Osijeku, Sveučilište J.J. Strossmayera u Osijeku

 

DOI: https://doi.org/10.59014/XMVC1113

Rad u PDF-u    

 

Ključne riječi: 

teška vidljivost, suvremena hrvatska umjetnost, nasilje, zlo, pogled

Sažetak

U ovom članku istražujemo neke od načina kojima suvremena umjetnost upućuje na sadržaje koji izmiču pogledu. Jedno od polazišta je dio istraživanja koje je već
izvedeno 2019. god. pod nazivom „Raz/otkrivanje“; tada je nekoliko suvremenih hrvatskih umjetnika izvelo urbane intervencije kojima su, stvarajući radove koje je
teško izdvojiti od okolnog prostora, uputili i na tešku vidljivost ideoloških fenomena kakvi su nasilje i manipulacija. Ovdje predstavljeno istraživanje temelji se, s jedne
strane, na tumačenju tekstova Terryja Eagletona iz perspektive instrumentalizacije ideologije, odnosno Slavoja Žižeka iz pozicije definiranja nasilja. S druge strane,
kontekstualizirat ćemo fenomenološki pristup percepciji slika Lamberta Wiesinga u kojem on pozornost prenosi s objekta na promatrača preispitujući poziciju subjekta.
Time želimo na drugačiji način interpretirati odabrane radove suvremenih umjetnika, Vlaste Žanić, Kate Mijatović i Ivana Faktora, a čija djela upućuju na problem prikrivanja,
odnosno razotkrivanja pozicije moći i manipulacije. U članku se referiramo i na psihoanalitičku teoriju, onaj njezin dio koji se bavi pozicijom moći pogleda u
odnosu na tijelo, kako to interpretira Kaja Silverman, te na teoriju imerzivnosti, kako je definira Oliver Grau. Ovdje nastojimo sagledati ranije teorijske pozicije kroz još
kompleksniji odnos tijela i pogleda promatrača. Rezultat istraživanja prepoznaje se u novim, složenim odnosima između umjetničkog djela s jedne i pozicije moći s druge
strane. Zaključujemo da postoji subjekt opažanja ovdje i subjekt kao objekt tamo, ali i ono između koje znači poveznicu ovih dviju krajnosti. One se odnose spram pojma
granice, a navedene oprečne pozicije upućuju na moć pogleda spram granice, odnosno, na granici. U članku izvodimo tipologiju pogleda prema poziciji promatrača u
tako definiranom odnosu.

 

Autorska prava

Copyright (c) 2023 Europski realiteti – Moć

Ovaj rad licenciran je pod Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License

Podijeli...