Karmela Puljiz: KRIPTOUMJETNOST I NJEZIN NASTANAK U KONTEKSTU NOVE PRERASPODJELE MOĆI U SUVREMENOM DRUŠTVU

Posted on Posted in Europski realiteti - Moć

Karmela Puljiz: KRIPTOUMJETNOST I NJEZIN NASTANAK U KONTEKSTU NOVE PRERASPODJELE MOĆI U SUVREMENOM DRUŠTVU

Pregledni rad

 

Karmela Puljiz, Akademija za umjetnost i kulturu u Osijeku, Sveučilište J.J. Strossmayera u Osijeku

 

DOI: https://doi.org/10.59014/UXNR8177

Rad u PDF-u   

 

Ključne riječi: 

kriptoumjetnost, ‘NFT’, tokenizacija, kriptotržište, moć

Sažetak

Živimo u globalnom, kulturološki različitom i tehnološki naprednom svijetu gdje se ‹high-tech› implementirao u gotovo svaku poru ljudskog djelovanja, a što je potencirala
i dvogodišnja pandemija Covid-19 koja je „fizičke“ međuljudske odnose svela na minimum. U isto pak vrijeme, kao posljedica velikih socioloških, političkih i
ekonomskih promjena vezanih uz postojeće i novonastale centre moći, nastaje jedna nova podvrsta, odnosno manifestacija digitalne umjetnosti nazvana kriptoumjetnost.
U navedenom radu će se istražiti i pokazati kontekstualne veze između kriptoumjetnosti i kriptotržišta, glavnih pokretača i nositelja tih novih brzorastućih pojava mlađe
generacije poduzetnika većinom IT industrije. Oni, ne prihvaćajući sustav vrijednosti „starih“ interesnih skupina čije se bogatstvo odnosno moć temelji na „starim“ prirodnim
resursima (uglavnom naftnim), stvaraju svoj novi sustav vrijednosti baziran na manipulacijama vlastito stvorenih kriptovaluta stvarajući kriptotržište koje onda
postaje njihov vlastiti centar moći baziran na subjektivnim manipulacijama, a unutar čega će se na raznim virtualnim platformama, odnosno Web 3.0 granama, istim
tehnologijama kao i kod kriptovaluta (‹blockchain›) trgovati, odnosno posjedovati kriptoumjetnička djela, tj. NFT-jevi (‹Non-Fungible-Token›). S tim u vezi posebno će
se istaknuti jedinstvenost vlasništva nad radovima kriptoumjetnosti, odnosno tehnologiji koja pojedino umjetničko djelo čini unikatom te pridati pozornost ‘otvorenom’
virtualnom tržištu, relativno jednostavno dostupnom svim zainteresiranim konzumentima, autorima ili kupcima. Cilj rada je identificirati pojam kriptoumjetnost, definirati njezine dijelove, odnosno analizirati pojedine segmente vizualnog NFT projekta, metodom komparacije naznačiti sličnosti i razlike unutar šire grupe digitalne umjetnosti kojoj pripada, dati
uvid odnosno znanstveni prikaz raznovrsnih vizualnih NFT projekata i njihovih najznačajnijih autora NFT scene te, na kraju, hipotetski zaključiti postoji li, u sada već, mogli bismo reći, hiperprodukciji umjetničkih NFT radova međusobnih (estetskih) poveznica. Odnosno, možemo li govoriti o kolektivnoj estetici NFT radova unutar područja kriptoumjetnosti, odnosno uopće o (kripto)umjetnosti. U radu će se također istaknuti načini izlaganja te prihvaćanja NFT umjetničkih djela od strane institucija koje su tradicionalno mjerodavne u potvrđivanju valjanosti,
odnosno vrijednosti umjetničkog djela kao što su muzeji, galerije, aukcijske kuće, kolekcionari, teoretičari i kritičari i sl.

 

Autorska prava

Copyright (c) 2023 Europski realiteti – Moć

Ovaj rad licenciran je pod Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License

Podijeli...