Dajana Vinković: INKLUZIVNE KOMPETENCIJE UČITELJA U OSNOVNOJ ŠKOLI – KORELACIJA SOCIODEMOGRAFSKIH OBILJEŽJA I SAMOPROCJENE INKLUZIVNIH KOMPETENCIJA

Posted on Posted in 2. međunarodna umjetnička i znanstvena konferencija Osoba s invaliditetom u umjetnosti, znanosti, odgoju i obrazovanju (2021.)

Dajana Vinković: INKLUZIVNE KOMPETENCIJE UČITELJA U OSNOVNOJ ŠKOLI – KORELACIJA SOCIODEMOGRAFSKIH OBILJEŽJA I SAMOPROCJENE INKLUZIVNIH KOMPETENCIJA

Izvorni znanstveni rad

 

Dajana Vinković, OŠ Ivana Kukuljevića, Belišće

 

DOI: https://doi.org/10.59014/GFPR8357

Rad u PDF-u

 

UDK: 37.091.321

Ključne riječi: 

inkluzija, kompetencije, kultura škole, posebne potrebe, stručno usavršavanje, učitelji

Sažetak

Realizacija inkluzivnog odgoja i obrazovanja važna je tema u okviru pedagoškog i
društvenog konteksta, ne samo zato što znači mogućnost i obvezu odgojno-obrazovne
ustanove da osigura kvalitetno obrazovanje za sve učenike već i da naglasi
otvorenost i prihvaćanje različitosti među učenicima kao vlastitog resursa. Nedostatna
podrška učiteljima u inkluzivnom procesu i nedovoljno stručno usavršavanje za
poučavanje učenika s s teškoćama rezultirali su time da velik broj učitelja iskazuje
nekompetentnost za individualizaciju nastave, što upućuje na potrebu osiguravanja
stručne podrške odgojno-obrazovnim djelatnicima u osnovnim školama. Učitelji postaju
ključni dionici procesa obrazovne inkluzije u školama, s naglaskom na to da nije
samo riječ o radu s učenicima s teškoćama u razvoju, nego i sa svim učenicima s određenim
teškoćama. Istraživanje prikazano u ovom radu provedeno je na uzorku od
621 učitelja osnovne škole u Osječko-baranjskoj županiji primjenom anketnog upitnika
tijekom školske godine 2020./2021. Rezultati pokazuju, među ostalim, da su
stavovi učitelja prema obrazovnoj inkluziji pozitivni, da kod učitelja postoji osviještenost
o prednosti obrazovnog uključivanja za učenike s teškoćama, ali ističu potrebu
za podrškom i dodatnim stručnim usavršavanjima. Svoje inkluzivne kompetencije za
rad s učenicima s teškoćama ocjenjuju razvijenima. Potvrđene su razlike s obzirom na
sociodemografska obilježja, iskustvo inkluzivnog rada i stručno usavršavanje učitelja.
Rezultati ovog istraživanja pružaju vrijedan uvid u međuodnos ispitivanih varijabli
i daju smjernice budućih modela izobrazbe i stručnih usavršavanja učitelja u smjeru
jačanja inkluzivnih kompetencija učitelja kojima se želi znanstveno i praktično doprinijeti

unaprjeđenju mikropedagoške strukture škole i jačanju inkluzivne kulture
škole izgradnjom sveobuhvatnog sustava podrške usklađenog s potrebama učenika.

 

Autorska prava

Copyright (c) 2024 Osobe s invaliditetom u umjetnosti, znanosti, odgoju i obrazovanju: Inkluzivne politike i prakse

Ovaj rad licenciran je pod Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Podijeli...